بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
یک تحلیلگر بازار ارز در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تشریح کرد:

"طالبان"، "بازار هرات" و دلار

آمار دقیقی از حجم انتقال ارز از طریق خط هرات وجود ندارد؛ ولی به نظر می رسد نوسان بازار ارز تحت تاثیر پیش روی طالبان، اگرچه در کوتاه مدت نوسان گیران را به بازار ارز می کشاند؛ اما نوسان بازار ارز تحت تاثیر این اتفاق، بلند مدت نیست و نباید به آن وزن زیادی داد.
کد خبر : ۲۴۳۹۶۳

ارزیابی

به گزارش بورس نیوز، بعد از گسترش نفوذ طالبان در افغانستان برخی کانال های تحلیلی بازار ارز، از احتمال توقف خط هرات و افزایش نرخ ارز خبر می دهند. این در حالی است که دلار که در روزهای قبل وارد کانال ۲۵ هزار تومانی شده بود، امروز اندکی افت داشته و به حدود ۲۴۹۲۰ تومان رسیده است.

سجاد بوربور کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: به هر حال توقف احتمالی خط هرات، عرضه ارز در کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بصورت مقطعی و البته هیجانی، می تواند نوسان مثبتی در بازار ارز ایجاد کند؛ اما به خط ارزی هرات نباید بیش از حد وزن داد. در نظر داشته باشید که بازار ارز در حال حاضر بیش از هر اتفاقی، به مذاکرات وین وابسته است. علاوه بر آنکه نتیجه مذاکرات وین روی وضعیت فروش نفت ایران و بازار ارز اثرگذار خواهد بود، در صورت توافق در وین، کنترل اوضاع افغانستان هم برای ایران چندان دشوار نخواهد بود.

وی افزود: آمار دقیقی از حجم انتقال ارز از طریق خط هرات وجود ندارد؛ ولی به نظر می رسد نوسان بازار ارز تحت تاثیر پیش روی طالبان، اگرچه در کوتاه مدت نوسان گیران را به بازار ارز می کشاند؛ اما نوسان بازار ارز تحت تاثیر این اتفاق، بلند مدت نیست و نباید به آن وزن زیادی داد. کما اینکه در گذشته هم با وجود نفوذ طالبان در افغانستان، انتقال ارز از طریق مرزهای افغانستان انجام می شد.

این تحلیلگر بازار ارز در ادامه در مورد چشم انداز نرخ ارز تا پایان سال جاری اظهار کرد: با توجه به ابهامات موجود، پیش بینی نرخ ارز چندان آسان نیست. توافق در وین، می تواند نرخ ارز را بصورت مقطعی کاهش دهد؛ ولی با در نظر گرفتن کسری بودجه دولت و وضعیت نقدینگی در کشور، کاهش نرخ ارز پایدار نبوده و احتمالا نرخ ارز در ماه های پایانی سال، بالاتر از امروز خواهد بود. تورم ناشی از چاپ پول، در بلند مدت حتما نرخ ارز را هم افزایش خواهد داد؛ ولی در کوتاه مدت حتی در صورت توقف خط هرات، شاهد لمس سقف های قبلی در بازار ارز نخواهیم بود؛ مگر آنکه خبر بدی از وین بازار ارز مخابره شود.

بوربور در خاتمه در توصیه به سرمایه گذاران گفت: در هر شرایطی، بازار ارز بازار مناسبی برای سرمایه گذاری نیست و اگر سرمایه گذاران، انتظار رشد قیمت ها را در بازار ارز دارند، بهتر است روی کالاهایی که به نرخ ارز گره خورده اند(مثل سکه طلا یا سهام شرکت هایی که درآمدهای ارزی دارند و...) سرمایه گذاری کنند. با این نگاه، شاید خرید پلکانی توجیه پذیر باشد. دلار فعلا در قفس ۲۴۵۰۰ الی ۲۵۳۰۰ تومانی حبس شده و بسیاری از فعالان بازار ارز، منتظر حرکت دلار از این قفس هستند. ولی به هر حال دولت در شرایط فعلی، قدرت سرکوب نرخ ارز را دارد و ممکن است نرخ ارز به سمت نزول، میل کند. ولی توافق وین، آخرین فرصت کاهش نرخ ارز خواهد بود و بعد از آن نباید انتظار کاهش نرخ ارز را داشت.


  • بیشتر بخوانید:
 
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
چشمک بورس به سرمایه‌گذاران
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

چشمک بورس به سرمایه‌گذاران

ارسال نظر