بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
تفاوت ورق گرم b و c در بورس کالا
ورق‌های گرم فولاد مبارکه اصفهان به دودسته b و c تقسیم‌بندی می‌شوند و تفاوت آن‌ها در سایز تولیدی است به‌گونه‌ای که ورق گرم b دارای عرض ۱۲۵۰ و ۱۲۰۰ میلی‌متر بوده و در ضخامت ۴ تولید می‌شود درصورتی‌که ورق‌های گرم با نماد c در عرض‌های ۱۳۰۰، ۱۳۵۰، ۱۴۰۰ و ۱۴۵۰ و ضخامت ۵ و ۶ تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
کد خبر : ۲۴۳۹۸۲

تفاوت ورق گرم b و c در بورس کالا

به گزارش بورس‌نیوز، ورق‌های تولیدی فولاد مبارکه شامل ورق‌های سیاه، گالوانیزه و قلع اندود را می‌توان یکی از مهم‌ترین محصولات ارائه‌شده در بورس کالا به شمار آورد.

ورق‌های گرم این شرکت به دودسته b و c تقسیم‌بندی می‌شوند و تفاوت آن‌ها در سایز تولیدی است به‌گونه‌ای که ورق گرم b دارای عرض ۱۲۵۰ و ۱۲۰۰ میلی‌متر بوده و در ضخامت ۴ تولید می‌شود درصورتی‌که ورق‌های گرم با نماد c در عرض‌های ۱۳۰۰، ۱۳۵۰، ۱۴۰۰ و ۱۴۵۰ و ضخامت ۵ و ۶ تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

ازآنجایی‌که قیمت ورق گالوانیزه، سیاه و ورق‌های سرد این شرکت مبنای قیمت‌گذاری سایر کارخانه‌ها است در ادامه به بررسی این نماد در بورس کالا خواهیم پرداخت.

خرید ورق فولاد مبارکه در بورس کالا

قیمت ورق آهن فولاد مبارکه در بورس کالا مبنای قیمت‌گذاری تمامی است. مطمئنا برای شما نیز تاکنون در خصوص تفاوت‌های خرید ورق از بورس کالا با بازار‌های عادی سؤال‌های زیادی پیش‌آمده است. باید بدانید که شفافیت معاملات در این بازار یکی از بزرگ‌ترین مزایای آن به شمار می‌رود. قیمت‌ها در بازار بورس منطقی بوده و بر اساس رقابت تعیین می‌گردد. این رقابت تولیدکنندگان داخلی در بورس سبب تلاش آن‌ها جهت بهبود کیفیت محصول تولیدی شده است. بااین‌حال باوجود مزایای زیادی که خرید ورق از بازار بورس دارد، به دلیل پیچیدگی‌های خاص این بازار لازم است پیش از ورود در خصوص آن اطلاعات کافی را کسب نمایید. شما می‌توانید از یک کارگزاری مطمئن جهت ورود به بازار بورس کمک گرفته و از اطلاعات آن‌ها در این زمینه بهره گیرید. نخستین قدم پس از ورود به بازار بورس کالا اطلاع از محصولات شرکت و آشنایی با نماد این محصولات است. در این مقاله قصد داریم شمارا با محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا آشناسازیم.

بررسی نماد‌های محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا

ورق گرم فولاد مبارکه: این ورق‌ها همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است در فرآیند نورد گرم تولید می‌شوند. در این فرآیند شمش‌های فولادی به شکل اسلب یا تختال وارد خط تولید نورد گرم شده و دمای آن‌ها تا ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود به‌طوری‌که بسیار نرم و شکل‌پذیر می‌شوند، پس‌ازاین مرحله ورق‌ها از غلتک عبور داده‌شده تا به ضخامت دلخواه برسند. این ورق‌ها به دلیل ظاهر مات و جنس خشنی که درنتیجه نورد گرم پیدا می‌کنند در بازار به نام ورق سیاه شناخته می‌شوند. قیمت ورق سیاه نسبت به ورق‌های سرد بسیار پایین‌تر بوده و دلیل این امر پیچیدگی تولید ورق سرد نسبت به گرم است. همان‌طور که توضیح دادیم ورق‌های سیاه تولیدی فولاد مبارکه با دو نماد b و c در بازار بورس ارائه می‌شوند و تفاوت آن‌ها در سایز عرض و ضخامت ورق تولیدی است.

ورق گرم HB:

نماد این ورق در بورس MSC-HS۳۰۱۰۹-۰۰ است و در عرض ۱۲۰۰ و ۱۲۵۰ و ضخامت ۴ تولید می‌گردد. H در این نماد مخفف کلمه HOT به معنای گرم بوده که نشان‌دهنده روش نورد گرم مورداستفاده برای تولید این محصول است.

ورق گرم HC:

نماد این ورق در بورس MSC-HS۴۰۱۰۹-۰۰ است و در عرض‌های ۱۳۰۰، ۱۳۵۰، ۱۴۰۰، ۱۴۵۰ و ضخامت ۵ و ۶ تولید و روانه بازار مصرف می‌گردد.

ورق HR:

نماد HR در بورس کالا سبد کالایی متشکل از دو نوع ورق HB و HC است. این سبد کالایی بیشتر برای پروفیل سازان و نوردکارانی محبوبیت داشته که به انواع ورق‌ها باضخامت‌های مختلف نیاز دارند. لازم به ذکر است که این نماد‌ها تنها در محصولات شرکت فولاد مبارکه اصفهان دیده می‌شوند.

ورق سرد فولاد مبارکه:

این ورق‌ها طی فرآیند نورد سرد تولیدشده و در انواع روغنی و گالوانیزه مصرف می‌شوند. ورق‌های حاصل از فرآیند نورد گرم پس از اکسید زدایی و عبور از چندین غلتک کاهش ضخامت یافته و به ورق‌های سرد تبدیل می‌شوند. از لحاظ کاربرد ورق‌های نورد گرم همواره برای تولید محصولات بزرگ‌تر استفاده می‌شوند، ولی محصولات کوچک‌تر به دلیل دارا بودن ابعاد دقیق و دوام بیشتر همواره توسط فرآیند نورد سرد تولید می‌شوند. از لحاظ هزینه، قیمت ورق سرد تولیدی فولاد مبارکه به دلیل پیچیدگی فرآیند نسبت به ورق‌های گرم دو برابر است. نماد ارائه ورق سرد فولاد مبارکه در بورس کالا B است.

تفاوت ورق گرم b و c در بورس کالا

ورق سرد B:

نماد این کالا در بورس MSC-CS۲۰۱۰۱-۰۰ بوده که در عرض‌های ۱۰۰۰، ۱۱۰۰ و ۱۲۵۰ و ضخامت ۰.۸ و ۰.۹ تولید می‌گردد.

ورق گالوانیزه فولاد مبارکه:

این ورق‌ها به دلیل پوشش گالوانیزه خاصی که دارند دچار خوردگی نمی‌شوند و همین امر سبب محبوبیت آن‌ها در صنایع گشته است. پوشش ورق‌های فولادی گالوانیزه شده از جنس فلز روی بوده و به‌هیچ‌وجه زنگ نمی‌زنند. از این محصول در محیط‌های مرطوب و مستعد بارندگی به‌وفور استفاده می‌شود.

ورق گالوانیزه G:

چنانچه شما قصد خرید ورق گالوانیزه فولاد مبارکه در بورس کالا رادارید باید بدانید که این محصول در بازار بورس با نماد MSC-GS۰۰۱۰۱-۰۰ قابل‌مشاهده بوده و در عرض‌های ۱۰۰۰، ۱۱۰۰، ۱۲۵۰ و ضخامت ۰.۶ قابل‌ارائه است.

ورق قلع اندود فولاد مبارکه:

ورق قلع اندود یک نوع ورق روغنی بوده که طی فرآیند پوشش دهی ضخامت‌های مختلفی از فلز قلع بر روی آن نشانده می‌شود. از جمله کاربرد‌های آن می‌توان به حفظ و نگهداری مواد غذایی و صنایع دارویی و شیمیایی اشاره کرد.

ورق قلع اندود T:

نماد این محصول در بورس کالا MSC-TS۱۱۱۱۲-۰۰ بوده و در عرض ۸۴۹-۷۵۰ و ضخامت ۰.۲۲ تولید می‌شود.

تفاوت ورق گرم و سرد فولاد مبارکه

نخستین تفاوت این ورق‌ها در نحوه تولید آن‌ها است. تولید ورق سیاه توسط نورد گرم صورت گرفته که یک فرآیند وابسته به استخراج و ذوب فلزات است. در این فرآیند ورق‌ها به‌راحتی تغییر شکل داده و برش داده می‌شوند. این در حالی است که فرآیند نورد سرد در دمایی نزدیک به دمای اتاق انجام‌گرفته و مقاومت و سختی بیشتری نسبت به ورق‌های سیاه دارد. این ورق‌ها ابعاد دقیق‌تری را نسبت به ورق‌های گرم ایجاد می‌کنند. ورق‌های سیاه نسبت به ورق‌های سرد از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار بوده درحالی‌که اشکال ورق سرد محدود است.

ورق‌های سیاه برای تولید محصولات بزرگ‌تر کاربرد داشته چراکه این محصولات باید شکل‌های متمایزی داشته باشند درصورتی‌که ورق‌های سرد جهت تولید محصولات کوچک‌تر، بادوام‌تر و انعطاف‌پذیرتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. از لحاظ هزینه نیز همان‌طور که بیان شد قیمت ورق سرد شامل ورق‌های گالوانیزه و روغنی به دلیل سخت‌تر بودن فرآیند تولید آن نسبت به قیمت ورق سیاه بیشتر است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر