بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹
برق مصرفی استخراج رمزارزها نمی تواند باعث قطعی برق باشد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: آخرین آمار بانک مرکزی درباره میزان برق مصرفی برای مزارع استخراج بیت کوین هزار کیلووات است.
کد خبر : ۲۴۴۱۲۹

بیت کوین+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: آخرین آمار بانک مرکزی درباره میزان برق مصرفی برای مزارع استخراج بیت کوین هزار کیلووات است. خود دوستان توانیر هم این عدد را بین هزار تا دو هزار مگاوات می‌دانند، اما براساس آخرین آمار مجوز‌های صادر شده این عدد ۳۰۰ مگاوات است که اگر مزارع فاقد مجوز را هم در نظر بگیریم ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات خواهد شد؛ این عددی نیست که باعث قطعی برق باشد.

وی افزود: طبق آمار شرکت توانیر میزان کسری برق که منجر به قطعی می‌شود ۱۲ هزار مگاوات است. دلیلش هم این است که وزارت نیرو در برنامه ششم نتوانسته مطابق تکالیف خود نیروگاه ایجاد کند و صددرصد از تکالیف خود عقب است و حتی یک قرارداد هم برای نیروگاه جدید نداشته است.

نماینده مردم سپیدان در مجلس خاطرنشان کرد: قطعی برق یکسری زیان‌های آشکار و یکسری زیان‌های پنهان دارد. زیان آشکار قطعی برق طی چند سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده خسارت به اقتصاد ملی و زیان پنهان آن هم این است که در همین دو، سه هفته شاهد قطعی مکرر برق چاه‌های کشاورزی و واحد‌های تولیدی مثل فولاد، سیمان و آلومینیوم بودیم. وقتی واحدی مثل فولاد مبارکه دو هفته تعطیل باشد چه میزان ضرر اقتصادی به آن شرکت وارد می‌شود؟ از چند روز پیش که این قطعی اتفاق افتاده افزایش قیمت زیادی در این محصولات شاهد بودیم و این فاجعه بزرگی است که اتفاق افتاده است.

وی با انتقاد از عملکرد رضا اردکانیان در سمت وزارت نیرو بیان کرد: ایشان ضرری را به اقتصاد کشور وارد کرده که در طول تاریخ سابقه نداشته است. امروز هیچ روزنه‌ای برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی در دولت آینده نیز وجود ندارد، زیرا اولین چیزی که ما به آن برای توسعه احتیاج داریم آب و برق است که متأسفانه نه آب درست مدیریت شده و نه برق و کشور در بخش انرژی به قهقرا رفته است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: حتی اگر سهم استخراج رمزارز‌ها در مصرف برق کم یا زیاد باشد خود شرکت توانیر و وزارت نیرو باید آن را مدیریت می‌کردند و زمانی که ما مشکل تولید برق داشتیم نباید به آن‌ها مجوز می‌دادند. از طرف دیگر وزارت صمت، وزارت کشور و ارتباطات هم در شناسایی مزارع غیرمجاز ضعف دارند. ما هم معتقدیم حتما مزارع بیشتری وجود دارد، اما اینکه در موضوع قطعی برق به آن‌ها اتکا می‌شود برای این است که افکار مردم از واقعیت دور شود و بگویند همه قطعی برق مربوط به ماینرهاست.

وی ادامه داد: اولاً خودشان مجوز استخراج رمز ارز‌ها را دادند و ثانیا خودشان باید مشترکان پرمصرف را شناسایی کند؛ چرا وزارت نیرو و توانیر به این تکلیف عمل نمی‌کند. اینکه قبض برق یک مشترک خانگی ۵۰، ۶۰ میلیون تومان باشد، عادی است؟

علیزاده گفت: قرار بود ایران به هاب انرژی خاورمیانه تبدیل شود، اما ما اندک صادرات مان را هم متوقف کردیم و اکنون شاید نیازمند واردات برق باشیم، زیرا برنامه ریزی درست و صحیحی در این زمینه نداشتیم. طبیعتاً دولت آینده هم خواه ناخواه درگیر این موضوع می‌شود چرا که بستر نیاز‌های اولیه یعنی آب و برق فراهم نیست.


  • بیشتر بخوانید:
اشتراک گذاری :
ارسال نظر