بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
دلیل خودسوزی این شرکت لیزینگی چیست!

سهامدار یا مال‌باختگان "ولبهمن"

درست در زمانی که امواج اخبار خوش برای این شرکت لیزینگی باید سرازیر می‌شد، مانند دومینویی اخبار خوش دود شد و باید دید مشکل داخلی این شرکت کجاست تا امضای طلایی رشد قیمت سهم، صادر شود؛ آیا سازمان بورس و نهادهای ناظر به چنین عملیات‌هایی از سوی سهامدار عمده آگاه هستند و اقدامی نمی‌کنند یا اینکه این موضوع از زیردست آنها در رفته است.
کد خبر : ۲۴۴۹۷۷

ولبهمن

به گزارش گروه تحقیق بورس‌نیوز، شرکت بهمن لیزینگ پس از ریزش‌های پس از مرداد، چندان سرمست آواز نحس مرداب آن روزها شده که گویی انگار فصل بهار نرسیده و هنوز دلیلی نمی‌بینید که حتی با دست و پا زدن از این گل بیرون بیاید!

دلیل افت هر روزه قیمت سهم "ولبهمن" و خون‌دل خوردن سهامداران آنقدر عیان شده که اغلب سهامداران در فکر پیاده شدن و ترک سهم هستند اما؛ بعضا نوسان‌گیری‌هایی که در این خانه متروکه مشاهده می‌شود که گویا واقعا سهامداران در آن سکنا گزیده‌اند.

با آنکه شرکت با تقسیم سود ناچیز مجمع را به پایان رساند اما کماکان شاهد فشار عرضه و نوسان‌گیری بالا از سوی فروشندگان سهام شرکت بهمن لیزینگ هستیم و صورت‌های مالی حسابرسی شده این شرکت حاکی از کاهش شدید فعالیت‌های لیزینگ و درآمدهای حاصل از آن بوده و شاید اگر الطاف سهامدار عمده (گروه بهمن خودرو ) در راستای بهبود و شناسایی سودهایی کاغذی برای شرکت های زیر مجموعه‌اش نبود، شاهد تحقق سودی کم و ناامید کننده بودیم.

روند حرکتی ولبهمن از ابتدای سال ۹۷ تا ۹۹

سهامدار یا مال‌باختگان

شرکت لیزینگ بهمن در گزارش صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۳ماهه منتهی به خردادماه سال۱۴۰۰ درآمد حاصل از لیزینگ را طی این دوره برابر با ۷۸۸.۸۰۴میلیون ریال ارائه‌کرده و سود ناخالص این شرکت لیزینگ بالغ‌بر ۱۷۴.۱۱۳میلیون ریال گزارش شده است.

سود خالص شرکت لیزینگ بهمن پس از کسر مالیات در پایان دوره ۳ ماهه برابر با ۱۱۶.۳۶۱ میلیون ریال به ثبت رسیده و در مقایسه با ۳ ماهه ابتدایی سال مالی گذشته ۲۱۶ درصد افزایش را در به همراه داشته، همچنین سود انباشته در پایان دوره مالی با رشد ۲۳۹ درصدی به مبلغ ۱.۲۶۸.۴۶۵ میلیون ریال رسیده و سود هر سهم پس از کسر مالیات در پایان دوره ۳ ماهه منتهی به خردادماه ۱۴۵ ریال شناسایی‌شده است.

سهامدار یا مال‌باختگان

شرکت لیزینگ بهمن در پایان اسفندماه سال ۱۳۹۹ مجموع سود خالص پس از کسر مالیات خود را برابر با ۸۱۴ میلیارد ریال به ثبت رسانده که رشد ۹۰ درصدی را نسبت به سال گذشته به همراه داشته، سود انباشته پایان دوره این شرکت با رشد ۸۷ درصدی به مبلغ ۱,۱۵۲ میلیارد ریال رسیده همچنین سود هر سهم پس از کسر مالیات به ۱,۰۱۸ ریال دست‌یافت.

گروه بهمن لیزینگ مجموع منابع خود را در پایان سال مالی ۱۳۹۹ را برابر با ۴،۴۶۲ میلیارد ریال شناسایی کرده و بیشترین منبع مالی مربوط به تسهیلات بانکی با ۱،۶۷۴ میلیارد ریال بوده، برآور شرکت تا پایان سال مالی آینده (منتهی به اسفندماه ۱۴۰۰) بر این بوده که مجموع منابع مالی شرکت با رشد ۱۶۲ درصدی به ۱۱,۷۰۸ میلیارد ریال برسد و افزایش سرمایه ۱,۴۰۰ میلیارد ریالی داشته باشد.

نکته‌ای مهم مطرح می‌شود:

حال که از سال ۹۷ تا ۹۹ روند سودسازی این شرکت همواره صعود بوده چرا روند حرکتی قیمت این سهم، معمولا درجا زده و مدیران شرکت اصلا این سودسازی را در قیمت سهام به حساب نیاورده‌اند!

از سوی دیگر، شاید جالب باشد در برهه‌ای که روند سهام صعودی شد، سهامدار عمده درست در زمانی که بازار بوی صعود می‌داد شروع به گین گرفتن (تامین مالی کردن) خود کرد یعنی یک‌ماه قبل از قله‌زنی شاخص‌کل در سال ۹۹، این سهامدار روی فروش پله‌ای آورد !

حال با مفروضات حال حاضر اگر گذشته تا امروز را مورد بررسی قرار دهیم، سهامدار عمده سود عالی را از قیمت بالای سهم به جیب زد و هنوز سودای سود بالا را در سر دارد و بهترین روش سودسازی در این زمان، ذلیل کردن سهم بوده تا مجددا با شروع رشد سهم، این سهامدار سهم‌های فروخته شده خود را با رشدی قابل توجه و چند برابری مشاهده کند و این مفت‌خری را با عسل نوش‌جان کند.

معمولا در چنین شرایطی سهامداران نیز پس از خستگی که سهامدار عمده بر گرده‌ آنها گذاشته، منتظر هر اتفاقی هستند تا از سهم پیاده شوند و این موضوع، درست تله‌ای بوده که سهامدار عمده برای سهامداران جزء پهن کرده است؛ در اینجاست که گروه بهمن، بازی را دو سر برد برای خود می‌خواهد نه سهامدار ... 


اهداف و راهبرد‌های آتی مدیریت در خصوص منابع و مصارف

در خصوص تأمین وجه مالی جهت پوشش منابع و مصارف پیش‌بینی‌شده شرکت برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمین و سود انباشته به‌منظور بهبود ساختار مالی و جلوگیری از خروج نقدینگی در دستور کار خود دارد، همچنین رایزنی‌هایی با بانک‌ها جهت افزایش حد اعتباری و اخذ تسهیلات صورت پذیرفته که با توجه به درجه اعتباری بسیار خوب شرکت در سیستم بانکی و عدم وجود هرگونه سابقه منفی در تعاملات با سیستم بانکی، میزان چک‌های اقساط تودیع‌شده در بانک‌ها و روابط حسنه شرکت با بانک‌های طرف مقابل، پیش‌بینی شرکت مبنی بر پوشش منابع موردنیاز از بانک‌ها و همچنین انتشار اوراق در بازار سرمایه جهت تأمین منابع مالی در حوزه فعالیت خود هست و همچنین برآورد شرکت از برنامه‌های تأمین مالی و تغییرات هزینه‌های مالی شرکت تا پایان سال مالی ۱۴۰۰ به گسترش فعالیت پیش‌بینی بر اخذ مبلغ ۳،۶۸۰ میلیارد ریال تسهیلات از بانک و انتشار اوراق مشارکت به میزان ۱،۴۰۰ میلیارد ریال در بازار سرمایه بوده است.

بهمن لیزینگ در پایان سال مالی ۱۳۹۹ درآمد‌های عملیاتی خود را که شامل فروش خالص و درآمد تأمین مالی فعالیت لیزینگ بوده را مبلغی بالغ بر ۳,۲۶۵ میلیارد ریال به ثبت رسانده، فروش خالص این شرکت ۲,۹۶۹ میلیارد ریال بوده که از فروش ۷۸۳ دستگاه وسیله نقلیه حاصل شده که رشد ۱۹۳ درصد درآمد‌ها را نسبت به سال گذشته به همراه داشته، طی یک سال پر فروش‌ترین محصول بهمن لیزینگ مربوط به «وانت کارا» با ۵۱۶ دستگاه بوده که از فروش این محصول ۸۳۸ میلیارد ریال درآمد کسب شده است.

سهامدار یا مال‌باختگان

درآمد‌های عملیاتی ولبهمن در مردادماه سال ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته با ۳۲ درصد کاهش درآمد مواجه بوده، بیشترین درآمدی که این شرکت از خود برجای گذاشته مربوط به «حاصل از فروش نقدی» با ۲۵۸ میلیارد ریال بوده که نسبت به ماه گذشته ۳۶ درصد کاهش درآمد نقدی را به همراه داشته است.

همان‌طور که در نمودار فوق ملاحظه می‌کنید شرکت بهمن لیزینگ روند ثابتی را از سال مالی گذشته تاکنون بر جای نگذاشته و با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده و طی ۲ ماه (تیرماه و مردادماه سال ۱۴۰۰) روند نزولی کسب درآمد را در پیش‌گرفته است.

نمای اصلی آخرین روند قیمتی ولبهمن

سهامدار یا مال‌باختگان

 

بر اساس آمارهای استخراج شده می‌توان سه سهامدار عمده با مالکیت ۵۷درصدی را مشاهده کرد که سکان این سهم را در دست داشته‌اند.

سهامداران عمده این شرکت لیزینگ را بهتر بشناسید

سهامدار یا مال‌باختگان

عمده‌ترین سهامدار این شرکت را باید گروه بهمن و البته هلدینگ بالاسری آن یعنی صنایع تولیدی کروز دانست؛ این خودروسازبرای فروش لیزینگی محصولات خود حساب ویژه‌ای بر روی شرکت لیزینگی دارد و نزدیک به 50درصد از سهم این شرکت لیزینگ نیز زیر چتر گروه بهمن قرار گرفته البته اگر کروز را به این مطلب راه دهیم، باید سهم بالای ۵۶درصدی را در پرتفوی ولبهمن به این شرکت اختصاص داد.

سهامدار یا مال‌باختگان

گروه بهمن

شاید برای شما سهامداران نیز جالب باشد که گروه بهمن در سرمایه‌گذاری که در این شرکت داشته نهایت ۰.۱۴ درصد سود گیری داشته اما؛ جدول حمایتی از این سهم، حاکی از آن بوده که اصلا گروه بهمن این شرکت لیزینگ را مانند یتیمی در بازارسرمایه رها کرده است.

سهامدار یا مال‌باختگان

در نمودار زیر نقطه آغاز حمایت از این لیزینگ در ۴ آبان سال ۹۸ با نرخ هر سهم ۲۳۷ تومان آغاز شده و آنقدر این حمایت‌ها ادامه داشت تا در نوک قله بورس، این خودروساز به یاد آورد که ولبهمن، فرزند او نیست و باید در بازار تاریک دست او رها شود؛ درست در تاریخ ۱۱ تیرماه سال ۹۹ این خودروساز روند خروج از سهم را با نرخ ۸ هزار و ۹۰۹ ریال آغاز کرد یا سهامدارانی که با هزار امید برای سرمایه‌گذاری در این صنعت گام به عرصه سهامدارای گذاشته بودند، در این سهم اسیر شوند.

  • توجه داشته باشید:

فروش‌های پله‌ای این شرکت با نمودار به شکل آبی کاملا مشخص بوده که از چه زمانی نسبت به خالی شدن از سهم، اقدام شده است!


صندوق بازارگردانی بهمن گستر

طبق آمار‌های موجود، با آنکه این صندوق به صورت زیست تک‌سلولی از تاریخ ۶ آبان‌ماه سال ۹۸ در این شرکت زیست می‌کرده اما؛ نقطه واقعی و مثلا حمایتی این صندوق در سهم ولبهمن را می‌توان به تاریخ ۱۲ مهرماه ۹۹ الصاق کرد که با نرخ هر سهم ۱۰ هزار و ۱۰۶ ریال ورود پیدا کرد که مثلا در قامت حمایتی برای این سهم، نوشدارو باشد، ولی سهامداری از خود سوال نپرسید که پس از ریزش ۵ هزارریالی سهم، چرا این صندوق از خواب خرگوشی بیدار نشد!

سهامدار یا مال‌باختگان

بر اساس آمار‌های موجود با نگاهی به خط نمودار میزان سرمایه‌گذاری این شرکت می‌توان اینگونه استنباط کرد که سرمایه‌گذاری در این شرکت از تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۱۹ به ویروس کرونادلتا دچار شده و اکسیژن خون سرمایه این شرکت، تا به امروز در حالت نزولی بوده و تنها در یک یا دو برهه زمانی نوسان‌گیری ضعیفی را داشته، ولی در ادامه مسیر ولبهمن، این بازارگردان حکم صابون و نقش لیز کننده مسیر سقوط را در داشته است.

از سوی دیگر، کارگزاری آگاه و صندوق «توسعه اندوخته آینده» این کارگزاری نیز در جداول مربوط به این شرکت به چشم می‌آید که درحال کم کردن سهم خود بود ولی باید به دیگر صندوق کارگزاری آگاه یعنی «مدرسه کسب و کار صوفی رازی» نیز اشاره داشت که مدیران این صندوق از این سهم بار فرار را بر قرار ترجیح دادند.

یک فرد حقیقی یا گروهی فریب خورده!!!!

در میان سه عمده سهامدار ولبهمن، یک شخص حقیقی نیز به چشم می‌خورد که او نیز فقط محض تماشای منظره گام به میدان گذاشته است و نتوانسته از این سقوط و سهامداری و سرمایه‌گذاری خود لذت ببرد.

سهامدار یا مال‌باختگان

این سهامدار حقیقی به ظن نگارنده شاید گول خورد! بدین واسه که در تاریخ ۲۲مرداد ۹۹ درست پس از ریزش‌ها برای عرضه‌اندام گام به این سهم گذاشت و امروز باید کاسه چه کنم در دست بگیرد یا اینکه برای تصاحب سیت هیات‌مدیره برنامه‌ریزی بلندمدتی را داشته است.

وقتی نام مدیران این لیزینگ را تنها حقوق‌بگیر باید دانست

در نگاهی آماری "ولبهمن" را در کنار "ولیز" و "ولصنم" قرار دادیم تا برخی آمارهای این شرکت و نقاط قوت و ضعف آن را بهتر شناسایی کنیم.

سهامدار یا مال‌باختگان

آنچه در صورت های مالی حسابرسی شده این شرکت جلب توجه می‌کند سهم بسیار پایین درآمدهای ناشی از فعالیت های لیزینگ در مجموع کل درآمدهای شرکت است.

سهامدار یا مال‌باختگان

کالبدشکافی و چند سوال از اینکه خودی‌ها این سهم را متوقف کردند!

  1. شرکت لیزینگ بهمن در تاریخ ۱۱ تیرماه ۱۳۹۹ در حالی که در اوج قیمتی خود یعنی نرخ ۱۵.۰۴۲ ریال قرار دارد اما؛ گروه بهمن از تاریخ ۲ تیرماه ۹۹ شروع به سرعت بخشیدن و آزادکردن سهم‌های ولبهمن کرد تا درست در تاریخ ۲۲ مردادماه ۹۹ این سهم نهمین پله فروش به‌نحوی رقم خورد که این سهم در قیمت ۱۴.۴۱۸ ریال در بازارسرمایه رها شد و در اولین مقاومت منفی خود، قیمت سهم بیش از ۲۵ درصد منفی خورد!
  2. از لحاظ حجمی، این شرکت از تاریخ ۶ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ تا ۲ دی ماه کاملا به سوی پیاده شدن پله‌ای حرکت کرد (همانطور که در عکس بالا نیز نمایان است) تا سهم هر روز به دلایل داخلی و مدیریتی هر روز ذلیل‌تر از روز قبل باشد.
  3. شاید سوال اساسی را باید از سازمان بورس پرسید؛ در سال گذشته این شرکت افزایش سرمایه ۱۶۰ درصدی را به راحتی آب خوردن فراموش کرد و ۲۰ درصد آن غیب شد و در نهایت بنا به افزایش سرمایه ۱۴۰ درصدی شد، چگونه می‌توان به این آسانی سازمان بورس را دور زد ! و حتی این افزایش سرمایه نیز همچنان به سرانجام نرسیده است.
  4. سوالی که مطرح می‌شود، "خبهمن" افزایش سرمایه ۳۶۰ درصدی از محل "ولبهمن" را در چه تاریخی مصوب و اعمال کرد و اینکه چرا شرکت لیزینگ بهمن افزایش سرمایه‌ای را به ثبت نرساند؟ آقای کارشناس سازمان بورس، کجایید!
  5. تمام اهالی بازارسرمایه و حتی بازیگران سهم‌ها برای افشای قرارداد الف، در انتظار بهترین زمان برای ماهیگیری هستند اما؛ این شرکت چرا در ۲۸ اسفند اقدام به انتشار گزارشی می‌کند که اثر آن بر روی سهم در تعطیلات عید، به فراموشی سپرده شود؟
  6. شاید فکر کنید که تنگ‌نظری خبهمن در این نقطه تمام شده است اما؛ نه، زمانی که سهم شرکت از ۷۵ به ۴۹ درصد تغییر کرد، این شرکت در مجمع سودی را تقسیم نکرد و بالای ۹۰ درصد از سود رو انباشته اعلام کرد تا خدایی ناکرده سهامدار به سود نرسند.
  7. به بخش بازارگردان نگاه کنید؛ به محض روز‌های مثبت حتی در یک روز به میزان عرضه ۷ میلیونی نیز رسید تا دوباره سهم منفی شود و اگر با دقت نگاه کنید، در روز‌های ریزش قیمت سهم، این بازارگردان کاملا در نقش خریدار غرق شده بود و آنقدر خرید تا این سهم هیچ وقت از روند منفی خود بیرون نیاید (خط آبی، حجم را نمایش می‌دهد).

اگر مسئولان شرکت تمایل داشتند؛ به این سوالات نیز پاسخ دهند:

  • مقایسه درآمد شرکت در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰
  • مقایسه سود سازی شرکت در سال‌های بیان شده
  • ارزش املاک و دارایی‌های شرکت در این سال‌ها
  • موجودی انبار شرکت در صورت‌های مالی این سال‌ها
  • میزان نقدینگی و سود انباشته شرکت در صورت‌های مالی این سال‌ها
  • در نهایت مقایسه قیمت سهم‌در این سال‌ها

آیا دست‌گل جدیدی از این شرکت بیرون می‌زند یا خیر ...

سازمان بورس شما بررسی کنید!

وقتی سهامدار عمده ولبهمن یعنی گروه بهمن، از محل فروش سهام طبق صورت‌های مالی چند میلیارد تومان سود شناسایی کرده و باید ولبهمن نسبت به افزایش سرمایه اقدام می‌کرد؛ چرا این شرکت نه‌تنها افزایش‌سرمایه نداد حتی آن را کنسل کرد!
تکلیف آن چند میلیارد شناسایی سود گروه بهمن چه می‌شود؟

سهامدار یا مال‌باختگان

 

ناظر و وکلای بورس گرانقدر، یک بررسی برای شما؛

دلیل آنکه سهامدار بالادستی مانند دومینو، «افشاهای الف یک شرکت را به راحتی آب خوردن می‌سوزاند!»، «تقسیم سود در مجمع نمی‌کند (در سال‌های گذشته که سهم گروه بهمن درصد قابل توجهی بود، همیشه تقسیم سود در مجمع صورت می‌گرفت اما؛ در آخرین مجمع، نسبت به تقسیم سود ... )»، «نرخ آخرین ملک برای فروش، چرا از قیمت زمین‌خام نیز کمتر است!» و ...

 


بورس‌نیوز رسانه تخصصی بازارسرمایه در راستای شفافیت هرچه بیشتر و روشن‌شدن مسیر سرمایه‌گذاری سهامداران "ولبهمن"، آمادگی درج پاسخ شرکت لیزینگ بهمن و بهمن خودرو را دارد.

لازم به ذکر است در جداول گردآوری شده بر اساس آخرین صورت‌های مالی مندرج شرکت‌ها بوده است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
با سلام.
ولبهمن نسبت به گروه لیزینگ سودسازتر و در عین حال عقب مانده ترین سهم بازار و ذلیل ترین سهم بین گروه خود است. در مجمع سالیانه کسانی که از طرف شرکت صحبت می کردند اذعان داشتند که ولبهمن مثل بقیه سهام از شاخص تبعیت می کند. اما انتظار رشد شارپ از سهم ناشته باشید.کاملا مشخص است که سهم توسط خود شرکت کنترل و نابود شده و اجازه رشد به آن داده نمی شود.

قیمت یک عدد آب معدنی کوچک که سال 97 حدود 500 تومان بوده الان 3000 تومان است یعنی 6 برابر درحالی که سهمی چنین سودساز سال 97 که سقف قیمت آن 220 تومان بوده اکنون پس از سه سال کمتر از 4 برابر رشد داشته. این یعنی ارزش آب خوردن را هم ندارد متاسفانه.

بنظر من هیءت مدیره تغییر کند کمی وضعیت شرکت بهتر می شود.

وسلام و با آرزوی رشد سهم و رسیدن به جایگاه واقعی