بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز:

آزادسازی قیمت خودرو نیازمند عزم ملی است

کارشناس صنعت خودرو گفت: با بیان اینکه آزادسازی قیمت خودرو نیازمند یک عزم ملی است، گفت: در هر صنعتی که قیمتگذاری دستوری اجرا شده در ابتدا به صنعت و پس از آن به بازار آن آسیب وارد شده است.
کد خبر : ۲۴۵۱۷۲

آزادسازی قیمت خودرو نیازمند یک عزم ملی است

امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با بورس نیوز درباره سند سیاستی توسعه خودرو اظهار کرد: نکته مهم این است که این سند و استراتژی در زمان مناسبی منتشر نشده است همچنین استراتژی لزوما قانون نیست و به معنای اجرا شدن هم نیست.

کارشناس صنعت خودرو افزود: مشکلی که وزارت صمت در تدوین استراتژی‌ها دارد این است که تدوین آن زمانبر است و نهاده‌های مربوطه در سایر ارگان‌ها نیز باید در تدوین استراتژی حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو برای تدوین استراتژی نیازمند یک اجماع در سطحی بالاتر از وزارت صمت و حتی دولت است، گفت:حدود ۲۴ نهاد تنظیم گری در امر مدیریت صنعت خودرو دخیل هستند به عنوان مثال چند سال قبل سبد سوختی تعیین شد که بواسطه آن خودروسازان موتور دیزل طراحی کنند، اما زمانی که کار به مرحله تولید رسید سازمان محیط زیست مانع آن شد.

کاکایی بیان کرد: تا زمانی که تناقصات برطرف نشود هیچ استراتژی در این صنعت کارساز نیست.

کارشناس صنعت خودرو با اشاره به قیمتگذاری در صنعت خودرو تصریح کرد: علی رغم اینکه بیش از یکسال است که همه سیاستگذاران در سطح نظام متوجه شدند که قیمتگذاری دستوری این صنعت را نابود کرده، اما همچنان به دلیل سیاسی زیر بار اصلاح این روند نمی روند.

وی با بیان اینکه آزادسازی قیمت خودرو نیازمند یک عزم ملی است، خاطرنشان کرد: در هر صنعتی که قیمتگذاری دستوری اجرا شده در ابتدا به صنعت و پس از آن به بازار آن آسیب وارد شده است.

کاکایی افزود: صنعت خودرو به دلیل اینکه به صورت متمرکز است دولت به راحتی زیان را به خودروساز تحمیل و رانتی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را توزیع می کند.

وی با بیان اینکه به نظر هم نمی‌رسد موضوع قیمتگذاری خودرو در اولویت دولت جدید قرار داشته باشد، گفت: قیمتگذاری موضوع روزی است که دائما موجب تولید زیان در صنعت خودرو می‌شود و کسی هم زیربار آن نمی‌رود.

کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: طبق اصول اقتصادی خودروسازان پول ندارند و ورشکست هستند اما با زیان بالای ۸۰ هزار میلیارد تومانی و بدهی بالا فعلا در حال تولید هستند و اینکه تا چه زمانی بتوانند دوام بیاورند مشخص نیست.


بیشتر بخوانید:

شورای رقابت عامل گران بودن خودرو است

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
شورای رقابت عامل گران بودن خودرو است
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز:

شورای رقابت عامل گران بودن خودرو است

منتظر معجزه در صنعت خودرو نباشید!
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

منتظر معجزه در صنعت خودرو نباشید!

شاه کلیدی برای تحلیلی شدن بازار
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

شاه کلیدی برای تحلیلی شدن بازار

ارسال نظر