بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
عضو هیات موسس کانون صرافان در گف‌وتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

درخواست هایی از تیم اقتصادی جدید دولت

درخواست هایی از تیم اقتصادی جدید دولت
در ۲۰ سال اخیر اقتصاد کشور چندین مرتبه با شوک های ارزی مواجه شده و حداقل کاری که می توان برای بازار ارز انجام داد، مدیریت بازار ارز و جلوگیری از شوک های ناگهانی است.
کد خبر : ۲۴۵۱۸۷

درخواست هایی از تیم اقتصادی جدید دولت

به گزارش بورس نیوز، یکی از مشکلات اقتصاد ما در دولت قبل، نوسان شدید و بی‌ثباتی بازار ارز بود که سایر بازارها را هم متلاطم می‌کرد. انتظار فعالان اقتصادی، برقراری ثبات در بازار ارز و به دنبال آن، بازارهای کالایی است.

اصغر سمیعی زفرقندی عضو هیات موسس کانون صرافان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: مهم‌ترین خواسته فعالان اقتصادی از تیم اقتصادی دولت، واقعی شدن قیمت‌ها است. قیمت یعنی علامت و علامت غیرواقعی سبب گمراهی مردم شده و ضرر و زیان به همراه خواهد داشت.

وی افزود: ازجمله مشکلات فعلی بازار ارز، چند نرخی بودن ارز است. اگرچه اولین وعده آقای سیف به‌عنوان رئیس بانک مرکزی دولت آقای روحانی، تک‌نرخی شدن ارز بود اما؛ این وعده تا پایان دولت آقای روحانی (حتی بعد از تغییر رئیس بانک مرکزی) محقق نشد و بازار ارز همچنان نرخ واحدی ندارد. انتقاداتی هم به سامانه نیما مطرح‌شده که منطقی است. چرا باید صادرکنندگان ملزم به عرضه ارز خود به قیمتی کمتر از نرخ بازار آزاد شوند؟ چند نرخی شدن ارز به هر بهانه‌ای رانت و فساد ایجاد می‌کند.

سمیعی در مورد نرخ واقعی ارز گفت: وقتی نرخ تورم در کشور ما ۴۰ درصد و نرخ تورم در کشورهای حوزه دلار حدود ۴ درصد باشد، افت ارزش پول ملی ما طبیعی است. همان‌طور که با افزودن آب به یک سطل شیر، آن شیر رقیق‌تر شده و ارزش کمتری دارد؛ با چاپ اسکناس و خلق نقدینگی هم ارزش پول ملی ما تضعیف می‌شود. نمی‌توان در این شرایط اقتصادی، انتظار مهار کامل تورم و جلوگیری از خلق پول را داشت؛ ولی در گام اول باید از تلاطم بازار ارز جلوگیری کرد که این کار، چندان سخت نیست.

این کارشناس ارز تاکید کرد: در نظر داشته باشید که اگر نرخ دلار ابتدای سال مثلاً ۲۵ هزار تومان بوده و تورم ۴۰ درصدی در اقتصاد داشته‌ایم، در پایان سال نرخ دلار باید به ۳۵ هزار تومان برسد. درک این نکته اصلاً دشوار نیست و انتظار می‌رفت در چند ماه گذشته، متولیان بازار ارز از تلاطم بازار ارز جلوگیری کنند و حداقل اجازه کاهش قیمت به این بازار ندهند. همان‌طور که تلاطم روزانه بیش از ۲ درصد نرخ ارز به نفع این بازار و اقتصاد کشور نیست، کاهش چشمگیر نرخ ارز به‌صورت مقطعی و کوتاه‌مدت(و البته تصنعی) به نفع این بازار نیست. در یک اقتصاد تورمی، کاهش نرخ ارز از طریق تزریق ارز به بازار قطعاً واقعی و پایدار نخواهد بود! در ۲۰ سال اخیر اقتصاد کشور چندین مرتبه با شوک‌های ارزی مواجه شده و حداقل کاری که می‌توان برای بازار ارز انجام داد، مدیریت بازار ارز و جلوگیری از شوک‌های ناگهانی است.

وی در ادامه مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از ۳ "ر" دانست و اضافه کرد: اقتصاد ما بیشترین ضربه‌ها را از رانت، رشوه و ربا دیده و رانت اطلاع و رانت ارتباط که نوعی تبعیض هم محسوب می‌شود، در هر بازاری ازجمله بازار ارز هم وجود دارد و باید از این رانت‌ها جلوگیری کرد. امیدواریم وعده‌های رئیس‌جمهور محقق شود و زمینه رانت در کشور ما برچیده شود.


این تحلیلگر بازار ارز ضمن تأکید بر ضرورت هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: برای ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز باید یارانه‌ها هدفمند شود. معتقدم یارانه‌های کالایی و حامل‌های انرژی به این شیوه باید قطع گردد و فقط به ۳ حوزه بهداشت و درمان، آموزش‌وپرورش، و نیز امنیت و قضاوت یارانه تعلق بگیرد.

وی در خاتمه با اشاره به اهمیت اصلاح مدیریتی در اقتصاد کشور، عنوان کرد: عده‌ای اصرار زیادی به رفع تحریم‌ها دارند و رفع مشکلات اقتصادی را به رفع تحریم‌ها گره‌زده‌اند. شخصاً معتقدم مراودات بین‌المللی به‌جای خود اهمیت و ضرورت دارد؛ ولی اگر قرار باشد با احیای برجام و رفع تحریم‌ها، دوباره درآمدهای کشور افزایش یابد و صرف ریخت‌وپاش در بخش‌های مختلف شود، همان بهتر که برجام، احیا نشود! قبل از آنکه اصرار به احیای برجام داشته باشیم، باید اصلاحاتی در بخش‌های مختلف اقتصادی صورت بگیرد و بساط رانت و فساد اقتصادی جمع شود.

به قول مولانا:

         "  اول ای جان دفع شر موش کن
                           وانگهان در جمع گندم جوش کن  "

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بورس چه رئیس‌جمهوری می‌خواهد ...
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بورس چه رئیس‌جمهوری می‌خواهد ...

موج تورمی پیش روی اقتصاد ایران
کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد؛

موج تورمی پیش روی اقتصاد ایران

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹
حذف دامنه نوسان فقط
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲
داممه نوسان را حذف کنید در خواست از دولت جدید