بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
مدیرتحلیل‌گروه صنعتی‌و‌معدنی امیر در گفت‌وگو بابورس‌نیوز تاکید کرد:

آزادسازی قیمت ها، مطالبه امسال سهامداران

آزادسازی قیمت ها، مطالبه امسال سهامداران
با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد از ارزش بازار سرمایه ما متعلق به سهم‌های صنایع کامودیتی محور است، این رشد اثر بااهمیتی بر بازار سرمایه ما داشته و نکته حائز اهمیت در یک هفته اخیر اینکه خوش‌بینی‌ها به توافق سیاسی کاهش‌یافته و ظاهراً قرار است موضوع FATF هم به‌کلی از دستور کار مجلس خارج شود.
کد خبر : ۲۴۵۲۴۷

آزادسازی قیمت ها، مهم ترین مطالبه امسال سهامداران

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه از تغییر دولت استقبال کرده و در روزهای گذشته رشد مناسبی داشته است.

ابراهیم سماوی مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: با توجه به اینکه بازار سرمایه یک دوره ریزش ۱۱ ماهه را تجربه کرد؛ در اواخر این دوره، بازار نسبت به خبرهای منفی یک بیش واکنش داشت و خیلی از سهامداران اقدام به فروش هیجانی سهام خود کردند و فروش‌های هیجانی، سبب ارزندگی بسیاری از سهم‌های بازار شد که نقدینگی قابل‌توجهی را جذب بازار سرمایه کرد.

وی افزود: کامودیتی ها هم در این مدت رشد خوبی داشته و شاخص LME (بورس فلزات لندن) در ۸ ماه اخیر بیش از ۵۰ درصد رشد کرده است. وضعیت فرآورده‌های نفتی هم مناسب بوده است. با توجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد از ارزش بازار سرمایه ما متعلق به سهم‌های صنایع کامودیتی محور است، این رشد اثر بااهمیتی بر بازار سرمایه ما داشته است. نکته حائز اهمیت در یک هفته اخیر اینکه خوش‌بینی‌ها به توافق سیاسی کاهش‌یافته و ظاهراً قرار است موضوع FATF هم به‌کلی از دستور کار مجلس خارج شود. چشم‌انداز منفی نسبت به نتیجه مذاکرات منجر به افزایش انتظارات تورمی و نرخ ارز هم شده و شاهد رشد قیمتی سهام صنایع کامودیتی محور هم بودیم. به نظر می‌رسد باوجود عملکرد مطلوب شرکت‌ها در ۳ ماهه اول سال، بیشتر افزایش نسبی نرخ ارز و انتظارات تورمی در رشد این روزهای بازار سرمایه مؤثر بوده است‌.

این کارشناس بازار سرمایه در توصیه به سهامداران کم‌تجربه‌تری که به‌رغم رشد این روزهای بازار سرمایه، هنوز در فاز زیان هستند، گفت: شرط اول ورود به بازار سرمایه، ورود پول‌های مازاد به این بازار است. به‌هرحال بازار سرمایه، بازاری پرریسک محسوب می‌شود و نمی‌توان در این بازار سرمایه‌گذاری کرد، بی‌آنکه ریسک‌های این بازار را پذیرفت.

سماوی افزود: بنابراین بهتر است سرمایه‌گذاران فقط با پولی وارد این بازار شوند که در کوتاه‌مدت به آن نیازی نداشته باشند. سهامداران کم‌تجربه بهتر است به‌صورت غیرمستقیم در بازار، سرمایه‌گذاری کنند و بر اساس میزان ریسک‌پذیری، از میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، مختلط و سهامی گزینه مناسب را انتخاب کنند و اگر هم سرمایه بیشتری در اختیاردارند، از طریق شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری یا سبدگردان ها اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

وی اضافه کرد: برای سرمایه‌گذاری مستقیم، در میان صنایع بورسی، گروه استخراج کانه‌های معدنی و فلزی و همچنین محصولات شیمیایی شامل پالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها بالاخص اوره سازان و روان کارها و نیز سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری که قیمت آن‌ها کمتر از ۷۰ درصد ارزش NAV باشد، پتانسیل بیشتری برای رشد دارند.

سماوی با اشاره به وعده‌های رئیس‌جمهور در موردحمایت از بازار سرمایه، تصریح کرد: مهم‌ترین وعده رئیس‌جمهور، وعده حمایت از ثبات و پایداری بازار سرمایه بوده و ثبات بازار سرمایه درگرو ثبات اقتصادی کشور است. علاوه بر این، آزادسازی قیمت‌ها هم در چند ماه اخیر به مطالبه اصلی فعالان بازار سرمایه تبدیل‌شده و به دنبال این مطالبه گری، سیمان وارد بورس کالا شده و زمزمه‌هایی هم از احتمال عرضه خودرو در بورس کالا مطرح است و این اتفاق هم خبر خوشایندی برای بازار سرمایه ما خواهد بود. تک‌نرخی شدن ارز هم از مواردی بوده که در وعده‌های انتخاباتی به آن پرداخته‌شده و به نفع بازار سرمایه ما خواهد بود. البته با شرایط فعلی اقتصاد کشور و کسری بودجه دولت، اگر دولت در سال‌های بعد هم به همین منوال اقتصاد کشور را اداره کند، هرسال تورم حداقل ۳۵ درصدی خواهیم داشت و چنین تورمی، وضعیت سختی برای مردم ایجاد خواهد کرد. ازاین‌رو، به نظر می‌رسد بحث انضباط مالی دولت و نیز تأمین مالی از محل‌های دیگری غیر از چاپ پول، مثل واگذاری دارایی‌های مازاد دولت باید موردتوجه قرار بگیرد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

عامل نوسانی بودن بورس

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

ریسک سیستماتیک مانع رشد شارپ بورس

ارسال نظر