بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رئیس جمهور بساط قیمت گذاری دستوری را برچیند

رئیس جمهور بساط قیمت گذاری دستوری را برچیند
سیاست گذاران ما در این چند دهه گذشته به تبعات قیمت گذاری های دستوری توجهی نکرده اند و شاید هم به خاطر سیاست های پوپولیستی، اصرار به قیمت گذاری دستوری در صنایع داشته اند.
کد خبر : ۲۴۵۲۵۲

حقانی نسب/تیتر جذاب بزنید

به گزارش بورس نیوز، رئیس‌جمهور در مراسم تنفیذ اعلام کردند حمایت از بازار سرمایه در اولویت برنامه‌های دولت است. اما این بازار به چه نوع حمایتی نیاز دارد؟

عباسعلی حقانی نسب رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بحث حمایت از بازار سرمایه و کمک به ایجاد ثبات در این بازار که در صحبت‌های رئیس‌جمهور در روز تنفیذ هم به آن اشاره شد، نشان از اهمیت بازار سرمایه دارد. به نظر می‌رسد مهم‌ترین نکته‌ای که در راستای حمایت از بازار سرمایه باید بدان پرداخت، رسیدگی به مشکلاتی است که از بیرون به این بازار تحمیل می‌شود. با توجه به تأکید رئیس‌جمهور در مورد مبارزه با فساد به‌صورت ساختاری، معتقدم بازار سرمایه بهترین ابزار برای تحقق این هدف است.

وی افزود: یکی از چالش‌های اصلی بازار سرمایه ما این است که به‌رغم تأکید وزیر اقتصاد به تأمین مالی ۶۸۰ هزار میلیارد تومانی از بازار سرمایه در سال ۹۹، هنوز ساختار اقتصادی ایران، "بازار سرمایه محور" نشده است. اگر رئیس‌جمهور در ۴ حوزه، عملکرد مناسبی داشته باشند کمک شایانی هم به اقتصاد کشور و هم به ثبات بازار سرمایه کرده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه، آزادسازی قیمت‌ها را نخستین ضرورت بازار سرمایه معرفی کرد و گفت: حذف قیمت‌گذاری‌های دستوری، اولین موضوعی است که انتظار می‌رود دولت جدید به آن ورود کند. متأسفانه سیاست‌گذاران ما در این چند دهه گذشته به تبعات قیمت‌گذاری‌های دستوری توجهی نکرده‌اند و شاید هم به خاطر سیاست‌های پوپولیستی، اصرار به قیمت‌گذاری دستوری در صنایع داشته‌اند. قیمت کالاهای مختلف باید با سیاست‌گذاری صحیح در حوزه نرخ ارز و نرخ بهره و... کنترل می‌شد؛ نه سرکوب قیمت‌ها و قیمت‌گذاری دستوری! این سرکوب قیمت‌ها باعث تشدید سوداگری و حرکت سرمایه‌ها به سمت بازارها و صنایعی شده که مشمول قیمت‌گذاری دستوری نبوده‌اند. دومین حوزه‌ای که نیازمند اصلاح است، حوزه بانکی است. علاوه بر استقلال بانک مرکزی، باید مانع فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و بنگاه‌داری در بانک‌های تجاری شد. منشا اصلی خلق نقدینگی و تورم و حبس نقدینگی، بانک‌ها هستند و باید سیاست‌های نادرست در حوزه بانکی را اصلاح کرد.

حقانی نسب ضمن تأکید بر ضرورت توجه دولت به حوزه مالیات، عنوان کرد: با تمرکز بر مالیات بر عایدی سرمایه، می‌توان سرمایه‌های سرگردان را به سمت بازارهای مولد هدایت کرد. همچنین مبارزه با استحمار گری، استضعاف گری و کوتاه‌مدت نگری در بازار سرمایه باید موردتوجه گروه اقتصادی دولت قرار بگیرد. بازار سرمایه بهترین ابزار توزیع ثروت و درآمد بین مردم، اصلاح الگوی مصرف و سرمایه‌گذاری و تقویت تولید و رشد اقتصادی، کنترل نقدینگی و کمک به تأمین مالی دولت و بنگاه‌های تولیدی، افزایش شفافیت و مبارزه با فساد و نیز اجرای ایده‌های اقتصاد مقاومتی است. امیدواریم رئیس‌جمهور از طریق تقویت بازار سرمایه، هم به اقتصاد کشور و هم به فعالان این بازار(هم سهامداران و هم بنگاه‌های اقتصادی) کمک کنند.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دروغ بزرگ به
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

دروغ بزرگ به "بورس"

تضاد منافعی که به کل بازار آسیب زد
رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تضاد منافعی که به کل بازار آسیب زد

بانک سامان برای شما یادآور چیست
"بانک‌ها غلط می‌کنند با پول مردم برای خود امکانات درست می‌کنند"

بانک سامان برای شما یادآور چیست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیرحسین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
استحمار چیه دیگه؟ استعمار درسته