بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
مدیر سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک ملت گفت:

جبران برخی از کمبودها با تغییر در دستورالعمل بازارگردانی

مدیر سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک ملت گفت: پس از نوسانات بازار سرمایه در سال ۹۹، وجود بازارگردان برای تمام نماد‌های معاملاتی الزامی شد، اما فعالیت بازارگردان‌ها به دلیل ایجاد برخی از محدودیت‌ها با مشکلاتی همراه شد، در حالی که اکنون اصلاحات ایجاد شده در دستورالعمل جدید باعث جبران برخی از کمبود‌ها شده است.
کد خبر : ۲۴۵۸۹۷

بازار سرمایه+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، مهدی عبدی، مدیر سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک ملت به تغییرات جدید اعمال شده در دستورالعمل بازارگردانی و واگذاری آن به شرکت بورس و فرابورس اشاره و اظهار کرد: پس از نوسانات بازار سرمایه در سال ۹۹، وجود بازارگردان برای تمام نماد‌های معاملاتی الزامی شد، اما فعالیت بازارگردان‌ها به دلیل ایجاد برخی از محدودیت‌ها با مشکلاتی همراه شد، در حالی که اکنون اصلاحات ایجاد شده در دستورالعمل جدید باعث جبران برخی از کمبود‌ها شده است.



وی افزود: در دستورالعمل جدید، صدور مجوز فعالیت بازارگردانی در اختیار بورس‌ها قرار گرفته که این اتفاق به طور حتم منجر به تسهیل فرآیند اخذ مجوز فعالیت بازارگردانی برای متقاضیان می‌شود.

مدیر سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک ملت ادامه داد: تعیین طبقات نقدشوندگی برای نماد‌های معاملاتی توسط هر بورس از دیگر مواردی است که در دستورالعمل جدید لحاظ شده و می‌تواند در تعیین پارامتر‌های بازارگردانی متناسب با شرایط معاملاتی خاص هر سهم نقش بسزایی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: تقاضای برگزاری حراج در صورتی که نماد طی ۵ روز متوالی با صف خرید یا فروش مواجه باشد، یکی از مهمترین مزایایی است که در این دستورالعمل برای بازارگردان‌ها در نظر گرفته شده است.

عبدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این تغییرات چه کارکرد تشویقی برای بازارگردان‌ها به دنبال خواهد داشت، بیان کرد: از جمله مشکلاتی که همیشه بازارگردان‌ها به ویژه در نیمه دوم سال گذشته با آن مواجه بودند، تشکیل صف‌های سنگین فروش در نماد‌های موضوع بازارگردانی بود که باعث می‌شد تا روند معاملات آن‌ها با توجه به حجم مبنای بالای برخی از سهم ها، محدودیت دامنه نوسان و ایفای تعهدات بازارگردانی با تغییر چندانی در قیمت سهام همراه نشود و با وجود صرف منابع توسط بازارگردان، معاملات نماد به مرحله تعادل نرسد.

وی بیان کرد: تقاضای برگزاری حراج که در دستورالعمل جدید بازارگردانی در نظر گرفته شده می‌تواند به بازارگردان‌ها کمک کند تا معاملات نماد‌ها با استفاده از منابع کمتر و معقول‌تر به تعادل برسد که البته همراهی ناظر معاملات هر یک از شرکت‌های بورسی در موثر واقع شدن آن نقش به سزایی خواهد داشت.

مدیر سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک ملت وجود محدودیت‌ها در تامین نقدینگی به منظور ایفای تعهدات بازارگردانی را از جمله مشکلات بازارگردان‌ها اعلام کرد و افزود: با توجه به وجود چنین مشکلی، اعطای فرصت در نظر گرفته شده در دستورالعمل جدید می‌تواند به فعالیت‌ها بازارگردان‌ها کمک کند.

عبدی ادامه داد: بر این اساس چنانچه بازارگردان با محدودیتی در زمینه تامین منابع بازارگردانی مواجه باشد می‌تواند تعهدات خود را با موافقت بورس مربوطه تا حداکثر ۱۰ روز کاری و تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

مدیر سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک ملت خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مطابق این دستورالعمل، بورس‌ها موظف به ارزیابی عملکرد بازارگردان‌ها به صورت هفتگی و ارائه رتبه بندی برای این شرکت‌ها هستند که کارمزد دریافتی آن‌ها بر اساس این رتبه بندی متغیر خواهد بود.

وی تصریح کرد: در این صورت شرکت‌های بازارگردانی از یک سو به منظور جذب مشتریان جدید و از سوی دیگر برای افزایش کارمزد دریافتی تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا عملکرد مطلوبی را به ثبت برسانند.

وی به مسئولیت بازارگردان در تامین منابع نقدینگی اشاره کرد و گفت: در صورتی که شرکت‌ها و سهامداران آن‌ها در این مورد همکاری لازم را با بازارگردان نداشته باشند، به طور حتم چالش‌هایی برای آن‌ها ایجاد خواهد شد، این موضوع از جمله مسایلی بود که عمده بازارگردان‌ها در زمان اصلاح بازار در سال گذشته با آن دست به گریبان بودند.

عبدی درخصوص تاثیر دستورالعمل جدید شرکت‌های بازارگردانی در عملکرد این شرکت‌ها و کل معاملات بورس تاکید کرد:: ایجاد زمینه‌های لازم برای فعالیت آسان‌تر بازارگردان‌ها منجر به افزایش نقدشوندگی سهام و معاملات روان در بازار خواهد شد؛ بنابراین اجرای این دستورالعمل می‌تواند در بهبود عملکرد بازارگردان‌ها، مؤثر باشد.

به گفته مدیر سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک ملت، تعیین طبقات نقدشوندگی باعث می‌شود پارامتر‌های بازارگردانی برای هر یک از نماد‌ها براساس حجم معاملات و درصد سهام شناور متفاوت باشد.

وی به یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت دستورالعمل جدید بازارگردانی اشاره کرد و گفت: از ویژگی‌های موثر این دستورالعمل بر روند معاملات، می‌توان به الزام حضور بازارگردان در مواقع گره معاملاتی اشاره کرد که نماد‌های معاملاتی در چنین شرایطی به صورت مطلوب تری به تعادل خواهند رسید.

عبدی با بیان اینکه تعدیل پارامتر‌های بازارگردانی در صورت افزایش سرمایه شرکت‌ها باعث تغییر این پارامتر‌ها با توجه به شرایط جدید خواهد شد، گفت: در مجموع انتظار می‌رود دستورالعمل جدید در صورت همراهی شرکت‌ها و سهامداران آن‌ها در زمینه تامین به موقع و مناسب نقدینگی، باعث افزایش نقدشوندگی و تعمیق معاملات سهام شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
روش جدید عرضه‌ های اولیه اعلام شد
مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس:

روش جدید عرضه‌ های اولیه اعلام شد

اعطای صدور مجوز فعالیت بازارگردانی در اختیار بورس ها
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار:

اعطای صدور مجوز فعالیت بازارگردانی در اختیار بورس ها

لایی‌ کشی زیر تابلوی بورس
ساعت پنج و نیم عصر؛

لایی‌ کشی زیر تابلوی بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
آرش
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
خطاب به مسئولین نظارتی کل کشور و مدیران فرابورس طبق اخباری رد و بدل شده در فضای مجازی ظاهراً قرار بر عرضه اوّلیه ۶۰ شرکت در فرابورس می رود ، که مهمترین آن ها که تا حال از سوی فرابورس مطرح شده عرضه اوّلیه دو باشگاه فوتبالی است ، علیرغم اینکه مکرراً گفته میشه عرضه دو باشگاه فوتبالی عواقب شاید جبران ناپذیری برای بازار سرمایه داشته باشد بدلیل ورود بحثی احساسی و اختلافات میان هواداران دو باشگاه همچنین حواشی دو تیم ورود دو شرکت بشدت پرحاشیه و فرار از انضباط چه فرهنگی چه جنبه های دیگر تبعات خوبی ندارد در کنار این موضوع سازمان فرابورس مکرراً مشاهده شده است عرضه های اوّلیه بسیار کوچک روانه بازار سرمایه می کند که اگر از بعد عمق بخشی به بازار نگاه شود فقط ، نکته مثبتی است امّا از منظر بحث های نظارتی مطرح شود جای بررسی های بسیاری است ، لذا خواهش اینجانب از مسئولین مرتبط دولت محترم سیزدهم نسبت به نظارت دقیق تر عملکرد این نهاد بورس (فرابورس) بیش از گذشته ، شفاف سازیهای مالی عرضه های اوّلیه مخرب برای فعالان بازار مثل موارد اشاره شده و نحوه عملکرد مدیرعامل و عدم تغییر پذیری ترکیب مدیریتی این نهاد خصوصی که حافظ منافع مردم شریفمان هست فرمایند ، چرا احساس نظارت عمومی بر نهادی که حافظ منافع مردم بسیار است و پاسخ گویی به تغییر پذیریهای کرسی ها و علت اقتصادی و شفافیت مالی عرضه های اولیه بی رویه مشخص شود همینطور گزارش شفاف مالی و بنیاد شرکتهای پذیرش شده صرف یک دیدار یک گفتگو کفایت ندارند و فقط رفع رجوع است چرا عملکرد و رزومه شرکت های وسدید فسدید فسلیر متوجه عملکرد این تیم مدیریتیست که لطفا صرف مقابله به مثل و دلخوری از زاویه نظرها منافعی اینگونه در خطر نیفتد