بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
ارکانی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی صمت:

طرح ویژه تولید و عرضه خودرو پشتوانه قابل اجرا ندارد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: برنامه‌هایی که درباره طرح ویژه تولید و عرضه خودرو و ایجاد کانال مالی و بانکی ارائه شد، پشتوانه قابل اجرا نداشته و صرفا یک ایده خام است.
کد خبر : ۲۴۶۱۰۷

صحن مجلس شورای اسلامی+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: برخی می‌پرسند آیا مجلسی که ۲۰۰ امضا در کاندیداتوری رئیسی جمع کرد می‌تواند به دولت وی نظارت کند؟ اما امروز همان نمایندگان در کمال استقلال و آزادگی به نقد وزرای پیشنهادی می‌پردازند.



نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی می‌گویند امروز روز آزمون دولت و رأی اعتماد است، اما باید گفت امروز روز اعتماد نمایندگان خانه ملت به وزرا و اطمینان مردم به مجلس است.

وی با بیان اینکه مردم اقدامات مجلس را دنبال می‌کنند، افزود: امروز مشخص می‌شود که شعار‌های ایام انتخابات مجلس درباره پاسخگو کردن دولت، نظارت بر آن و تکمیل حلقه قوا صرفا برای دلخوشی بوده و یا اکنون مرد میدان عمل هستیم.

ارکانی با بیان اینکه یک سال و نیم است که در صحبت با مردم حوزه‌های انتخابیه خود درباره صنعت، بورس و معیشت ادعا کرده ایم مشکل را برطرف می‌کنیم،خاطرنشان کرد: تاکنون می‌گفتیم مشکل از دولت دوازدهم بوده که مرد میدان عمل نیستند، برنامه ندارند، اهل بده و بستان بوده و پرادعا و کم مایه هستند؛ اکنون ورق برگشته و باید دید در دولت سیزدهم چگونه عمل می‌کنیم و اگر حجت شرعی و وجدان برای رأی اعتماد ندارید نباید به صرف رفاقت به وزرای پیشنهادی رأی دهید.

وی با تاکید بر اینکه در فشار اقتصادی و شیوع کرونا باید به مردم نشان دهیم انقلابی هستیم و مجلس در رأس امور است، گفت: مجلس، انقلابی و زنده است و مقتدرانه بر مواضع ملت ایستاده لذا بالاترین کمک به آقای رئیسی این است که ذره‌ای از وظایف و اختیارات خود کوتاهی نکنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اظهارات اخیر علم الهدی امام جمعه مشهد، بیان کرد: وی گفته اگر در آینده وزیری ناکارآمد شد، مردم تقصیر را بر مجلس می‌دانند.

ارکانی با اشاره به برخی زوایای وزارت صمت، ادامه داد: این وزارتخانه موضوعاتی از قبیل تنظیم بازار، تامین شیر، گوشت و کالا‌های اساسی و همچنین موضوعاتی مثل خودرو، فولاد، صادرات و واردات و حتی اشتغال را پوشش می‌دهد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در خانه ملت تصریح کرد: سال گذشته به وزیر پیشنهادی صمت به دلیل عدم توانمندی، رأی اعتماد ندادیم و روحانی گزینه دیگری را معرفی کرد حال باید دید فاطمی امین توانایی مدیریت تمامی زیرمجموعه‌های وزارت صمت را دارد یا خیر.

وی تاکید کرد: در روز‌های اخیر شاهد افزایش قیمت‌ها به ویژه در حوزه خودرو و لوازم خانگی بوده ایم این در حالی است که نمره برنامه‌های فاطمی امین، ۵۵.۵ از ۱۰۰ بوده و برخی سرفصل‌های برنامه‌ها دارای ابهام است. همچنین برنامه‌هایی که درباره طرح ویژه تولید و عرضه خودرو و ایجاد کانال مالی و بانکی ارائه شد، پشتوانه قابل اجرا نداشته و صرفا یک ایده خام است.

ارکانی افزود: همچنین ۳۰ سامانه مدیریتی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت تعریف شده که صرفا یک ابزار است، اما کیفیت و کمیتی برای اجرای آن تبیین نشده چنانچه سال‌ها است اتصال سامانه اطلاعاتی گمرک به سایر مجموعه‌های وزارت صمت صورت نگرفته در حالی که قانون آن به تصویب رسیده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه خطاب به فاطمی امین، تصریح کرد: برنامه شما برای تامین نهاده‌های دامی چیست و چه برنامه‌ای برای احیای واحد‌های تعطیل شده ناشی از بدهی‌ها و کرونا دارید؟ همچنین برای ادامه پروژه انتقال آب خلیج فارس برای صنایع استان‌ها برنامه‌ای ارائه نکرده اید.

وی افزود: در برنامه‌های شما آمده است که دولت کارت اعتباری ۳۰۰ تومانی به ایرانی‌ها بدهد که باید گفت طرح مشابهی در گذشته داشته ایم که بار‌ها بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بود و در نهایت تصویب شد، اما دولت نتوانست آن را اجرا کند لذا ضمانت اجرایی شما برای چنین طرحی چیست؟

نماینده مردم نیشابور در مجلس ادامه داد: فارغ از فشار‌های سیاسی و هم خطی‌های جناحی اگر به رأی خود بالیدیم، به فاطمی امین رأی دهید و قرار نیست تکلیف شرعی مجلس فدای رفاقت و مصلحت‌های آینده نگرانه شود؛ ببینید اگر روحانی هم این گزینه‌ها را پیشنهاد می‌داد به آن‌ها رأی اعتماد می‌دادید؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: اگر می‌گوییم مجلس انقلابی هستیم باید ببینیم کجای انقلاب گفته شده به فلانی رأی مثبت دهید که از ما چیزی به دل نگیرد، توجه داشته باشید که نباید وکیل الدوله شویم که قبلی‌ها را نیز مشمول این صفت دانسته ایم.

وی ادامه داد: کجای انقلابی گری به ما مجوز می‌دهد تا در شرایط پیچیده کرونا، معیشت مردم را به دست افرادی بسپاریم که حتی آن‌ها را برای استانداری استان خود قبول نداریم از این رو، روز رأی اعتماد روز آزمون ملت درباره مجلس است و علیرغم اینکه افراد باسابقه و قوی برای برخی موارد معرفی شده اند باید با دقت و وسواس تصمیم گیری کنیم.

ارکانی اضافه کرد: به وزرای پیشنهادی باید به عنوان حافظان رأی ملت رأی دهیم و کسی نباید به داوطلب فاقد شرایط نمره قبولی دهد؛ وزرای پیشنهادی چه رأی بیاورند و چه نیاورند مأجور هستند و مردم سالاری دینی را به رخ جهانیان کشیده چرا که مخالف و موافق توانسته اند نظرات خود را بیان کنند که همین باعث اجر و ثواب است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مجلس یازدهم را مجلس امید و انتظار نامیده اند، عنوان کرد: ما هم به نوکری مردم عزیز و بزرگوار مفتخریم و اعلام می‌کنیم که هیچ یک از نمایندگان با کسی عقد اخوت نبسته و برای انتخاب ۱۹ وزیر نهایت دقت، حساسیت و وسواس را به خرج می‌دهیم.

این عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: ما فقط پای یک چیز هستیم و آن سربازی نظام، رهبر معظم انقلاب و نوکری بیشتر برای مردم عزیز است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر