بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

کاهش نرخ ارز بدون توافق؛ شاید!

کاهش نرخ ارز بدون توافق؛ شاید!
در شرایط فعلی اقتصاد کشور ما و تورم افسارگسیخته ای که اقتصاد ما را در بر گرفته؛ بدون حصول توافق و کاهش تحریم ها، خوشبین به دلار ۲۰ الی ۲۲ هزار تومانی در کوتاه مدت نیستم.
کد خبر : ۲۴۶۵۷۷

کاهش نرخ ارز بدون توافق؛ شاید!

به گزارش بورس نیوز، اگرچه بعضی سرمایه‌گذاران، وعده‌های سیاست‌گذاران در ماه‌های قبل را جدی گرفته بودند و انتظار دلار ۱۵ هزارتومانی می‌کشیدند؛ اما دلار در هفته‌های اخیر شیب صعودی داشته و تا کانال ۲۸ هزارتومانی رفته و این هفته باکمی افت مواجه بوده است. بااین‌حال هنوز با دلار ۱۵ هزارتومانی، فاصله بسیار داریم!

حمیدرضا قاسمی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوزدر این خصوص بیان کرد: بخشی از افزایش نرخ ارز ناشی از جو روانی انتخابات در ایران و مباحث مطرح‌شده در برجام و کاهش خوش‌بینی‌ها به برجام و همچنین معرفی تیم اقتصادی دولت بود. بخش زیادی از افزایش نرخ ارز هم ناشی از سوءمدیریت در بازار ارز بوده است. متأسفانه مدیریت بازار ارز به نحو مطلوبی اتفاق نیفتاده است. ضمن اینکه تغییر در مدیریت اقتصادی کشور هم در افزایش قیمت‌های اخیر اثرگذار بوده که منطقی هم بوده است.

وی افزود: البته نیروها و عده‌ای افراد خاص هم در بازار ارز مداخله داشته و با نفوذ خود، قیمت‌ها را دست‌کاری می‌کنند. انتظار می‌رفت با روی کار آمدن دولت جدید، بعضی از این نیروها با دولت همکاری کنند تا نرخ ارز مدیریت شود که فعلاً چنین اتفاقی رخ نداده است. اما ممکن است با شروع به کار تیم اقتصادی و تیم سیاست‌گذاران روابط بین‌الملل دولت جدید، بازار ارز آرامش بیشتری را تجربه کند. بعید است که دلار به ۱۵ هزار تومان برسد؛ ولی می‌توان امیدوار بود که دلار به کانال ۲۰ الی ۲۲ هزار تومان بازگردد.

قاسمی در رابطه با تأثیر عدم توافق بر نرخ ارز گفت: نرخ دلار به‌شدت وابسته به عملکرد دولت خواهد بود. در شرایط فعلی اقتصاد کشور ما و تورم افسارگسیخته‌ای که اقتصاد ما را در برگرفته؛ بدون حصول توافق و کاهش تحریم‌ها، خوش‌بین به دلار ۲۰ الی ۲۲ هزارتومانی در کوتاه‌مدت نیستم. در بلندمدت، شاید در صورت مدیریت صحیح منابع و استفاده از نرخ ارز به‌عنوان یک ذخیره استراتژیک، بتوان به دلار ۲۲ هزارتومانی رسید. اما اگر دولت جدید، به تحقق وعده‌های خود پایبند باشد، با توجه به همسویی بیشتر حاکمیت با دولت فعلی و کاهش رقابت‌های جناح‌های سیاسی، احتمالاً در چند ماه آینده، ثبات بیشتری در اقتصاد کشور شاهد باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر