بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تنها راه خلاصی از برزخ سهم های مشکل دار

تنها راه خلاصی از برزخ سهم های مشکل دار
به‌هرحال بازار سرمایه، ذاتاً بازار پر نوسانی است و هیجان همراه همیشگی این بازار خواهد بود؛ اما فعالان کم‌تجربه‌تر بازار سرمایه بهتر است به‌صورت غیرمستقیم در این بازار سرمایه‌گذاری کنند تا ریسک کمتری متوجه آنان باشد.
کد خبر : ۲۴۶۷۶۹

تنها راه خلاصی از برزخ سهم های مشکل دار

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه چندهفته‌ای است که در مدار مثبت قرارگرفته و رشد دل‌چسبی هم تجربه کرده است. به نظر می‌رسد شاخص کل بورس در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مقاومت مهمی است تا پرقدرت، قدم به محدوده ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی بگذارد. نکته جالب‌توجه معاملات این روزها این است که دیگر از قفل سنگین صف فروش سهم‌ها خبری نیست و حتی در منفی‌های کمرنگ امروز، ۳۹۰ نماد سبزپوش هستند. بااین‌حال ۲۸ نماد بازار که عمدتاً هم مربوط به شرکت‌های مشکل‌دار است، هنوز قفل در صف فروش هستند و سهامداران خود را به تنگ آورده‌اند.

سید علی هاشمی فشارکی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت این بازار بیان کرد: به نظر می‌رسد دولت اگر بخواهد، می تواند در یک دوره کوتاه نرخ دلار را در محدوده ۲۵ هزارتومانی نگه دارد؛ ولی در بلندمدت چنین امکانی نخواهد داشت. با نگاه بلندمدت هنوز سهم‌های گروه فولادی و معدنی و همچنین بانکی‌ها خصوصاً نمادهای "دارایکم" برای سرمایه‌گذاری جذاب هستند و قطعاً در بلندمدت این صنایع بازدهی خوبی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان خواهند آورد.

وی در رابطه با برخی دغدغه‌ها بابت احتمال ضرر و زیان مجدد سهامداران گفت: به‌هرحال بازار سرمایه، ذاتاً بازار پر نوسانی است و هیجان همراه همیشگی این بازار خواهد بود؛ اما فعالان کم‌تجربه‌تر بازار سرمایه بهتر است به‌صورت غیرمستقیم در این بازار سرمایه‌گذاری کنند تا ریسک کمتری متوجه آنان باشد. تلاش متولیان این بازار هم باید در راستای آموزش و فرهنگ‌سازی به‌منظور ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس باشد. اگر آموزش مناسب برای مردم و مدیران صندوق‌ها صورت بگیرد، به لحاظ کمی، بازار سرمایه ما ابزار کافی برای جذب نقدینگی جدید خواهد داشت؛ چراکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه ما امکان افزایش ظرفیت را دارند. ولی ازنظر کیفی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار ما کیفیت و تنوع لازم برای جذب انواع سرمایه‌گذاران را ندارند. اما سرمایه‌گذارانی که سرمایه بیشتری در اختیار داشته باشند، می‌توانند سبد سرمایه‌گذاری تشکیل دهند و با تشکیل چنین سبدی، انتظاراتشان برطرف شود.

هاشمی در خاتمه در مورد برخی نمادهای بازار که باوجود مثبت شدن روند بازار سرمایه و خبر انتقال بعضی نمادهای بازار پایه به تابلوی زرد این بازار، همچنان قفل در صف فروش هستند، اظهار کرد: هرچند به‌طورکلی موافق وجود دامنه نوسان در بازار سرمایه نیستم و معتقدم محدودیت دامنه نوسان بهتر بود برداشته می‌شد؛ اما حذف دامنه نوسان هم به ضرر سهامداران کم‌تجربه‌تر خواهد بود. برای رفع قفل صف فروش در چند نمادی که ماه‌هاست سهامداران را گرفتار کرده، شاید بهتر باشد بعد از هماهنگی با سهامداران عمده، سهم بدون دامنه در محدوده قیمت تعادلی بازگشایی شود تا معاملات این چند سهم هم روان گردد. سهامداران هم بهتر است قبل از ورود به بعضی سهم‌های مشکل‌دار بازار، ریسک ورود به این سهم‌ها را در نظر بگیرند تا دچار چنین مشکلاتی نشوند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کاهش ریسک پرتفوی به سبک سالاد شیرازی
عضو هیات مدیره سبدگردان مانی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

کاهش ریسک پرتفوی به سبک سالاد شیرازی

استراحتی قبل از فتح قله های بالاتر
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

استراحتی قبل از فتح قله های بالاتر

مثبت های امروز را در واچ لیست قرار دهید
عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مثبت های امروز را در واچ لیست قرار دهید

ارسال نظر