بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
نشانه های افول بازار NFT و رشد دیفای
بخش مهمی از پروسه حفظ سود سرمایه‌گذاری وابسته به این است که بدانیم چه زمانی یک دارایی یا بخشی از بازار علائم ضعف از خود نشان داده و چه زمانی چرخش میان بخش‌های مختلف بازار در حال انجام است.
کد خبر : ۲۴۶۷۹۷

دیفای+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، بخش مهمی از پروسه حفظ سود سرمایه‌گذاری وابسته به این است که بدانیم چه زمانی یک دارایی یا بخشی از بازار علائم ضعف از خود نشان داده و چه زمانی چرخش میان بخش‌های مختلف بازار در حال انجام است. این امر به ویژه در بازار پرنوسان ارز‌های دیجیتال بسیار مهم است.



در ادامه، شاخص‌هایی را بررسی می‌کنیم که نشان می‌دهند تب و تاب بازار توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) رو به کاهش بوده و معامله‌گران رمزارزی در حال حرکت به سمت پروتکل‌های امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) هستند.

دیفای پرپ (DeFi Perp) شاخصی در صرافی رمزارزی اف‌تی‌ایکس (FTX) است که از ۲۵ ارز دیجیتال برتر حوزه دیفای، از جمله میکر (MKR)، پولکادات (DOT)، سولانا (SOL)، کرو دائو توکن (CRV)، یونی سواپ (UNI) و سوشی سواپ (SUSHI)، تشکیل شده است.

داده‌های بازار نشان می‌دهند که قیمت دیفای پرپ پس از رسیدن به کف ۵،۳۳۱ دلاری در تاریخ ۲۰ ژوئیه، با یک رشد تقریبا ۱۳۸ درصدی به حدود ۱۲،۸۸۵ دلار رسیده است.

افزایش قیمت دیفای پرپ به سطح حمایت و مقاومت ۱۲،۵۰۰ دلاری نشان می‌دهد که حجم معاملات روزانه و کف قیمتی توکن‌های NFT در حال کاهش بوده و سرمایه‌گذاران در حال بازگشت به اکوسیستم دیفای هستند.

از آن‌جایی که افزایش سریع قیمت توکن‌های NFT مهم‌ترین ویژگی بود که توجه معامله‌گران را به این بازار جلب کرد، کاهش قیمت آن‌ها نیز می‌تواند معیار خوبی برای قضاوت در مورد وضعیت کلی این بخش باشد.

این واقعیت که توکن‌های NFT با قیمت کمتری فروخته می‌شوند، می‌تواند نشانه‌ای از اشباع شدن این بازار و کاهش سرعت روند صعودی آن باشد.

یکی دیگر از نشانه‌های ادامه رشد اکوسیستم دیفای، افزایش مداوم تعداد کاربران این حوزه با گذشت زمان است.

کاربران جدیدی که با پروتکل‌های دیفای ارتباط برقرار می‌کنند، به احتمال زیاد جذب بازدهی ثابت و بدون مشکل این بخش می‌شوند.

تداوم ورود کاربران جدید به فضای دیفای می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که برخی از افرادی که از توکن‌های NFT سود کسب کرده‌اند، در حال حاضر به دنبال قفل کردن سرمایه خود و کسب سود بیشتر از پلتفرم‌های دیفای هستند. در همین حال، تازه‌واردان به بازار رمزارز‌ها نیز به سمت فرصت‌های کم ریسک‌تر جذب می‌شوند.

عامل دیگری که نشان‌دهنده چرخش معامله‌گران به سمت دیفای است، افزایش قیمت ارز دیجیتال اتریوم در روز‌های گذشته است.

داده‌های بازار نشان می‌دهند که قیمت اتریوم در مقایسه با کف ۱،۷۰۶ دلاری خود در تاریخ ۲۰ ژوئیه، بیش از ۲۳ درصد افزایش یافته و به ۴،۰۲۹ دلار در تاریخ ۳ سپتامبر رسیده است.

بیشتر پروتکل‌های برتر دیفای بر بستر شبکه اتریوم ایجاد شده‌اند و به همین دلیل، ETH به عنوان آلت کوین برتر بازار یکی از دارایی‌های اصلی اکوسیستم دیفای محسوب شده و به طور گسترده‌ای برای استیکینگ و خرید سایر توکن‌ها استفاده می‌شود.

معیار نهایی که نشان‌دهنده چرخش تمایل معامله‌گران به سمت دیفای است، ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در پروتکل‌های دیفای می‌باشد. در تاریخ ۲ سپتامبر، این رقم اوج تاریخی خود را در ۱۷۱٫۵ میلیارد دلار به ثبت رساند.

اوج‌گیری‌های قبلی این شاخص تا حد زیادی به دلیل افزایش قیمت بیت کوین و اتریوم بود، اما روند صعودی فعلی آن در حالی رخ می‌دهد که هر دو این رمزارز‌ها بسیار پایین‌تر از بالاترین سطح خود در سال ۲۰۲۱ میلادی معامله می‌شوند. این امر نشان می‌دهد که افزایش ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در پروتکل‌های دیفای در روز‌های اخیر، بیشتر به دلیل افزایش قیمت توکن‌های دیفای و افزایش استفاده از استیبل کوین‌ها بوده است.

در حالی که رونق بازار توکن‌های NFT هنوز به پایان نرسیده، اما داده‌های متعدد نشان می‌دهند که سرعت روند صعودی آن رو به کاهش است. از سوی دیگر، روند صعودی فعلی آلت کوین‌ها و توکن‌های دیفای، سیگنالی است که نشان می‌دهد چرخش سرمایه‌گذاران به سمت بخش دیفای، در مراحل ابتدایی خود قرار دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر