بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
جمع آوری ۲۴۰۰ مرکز استخراج غیرمجاز رمزارز ظرف یک ماه
شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران اعلام کرد: تاکنون ۲۱۶ هزار و ۳۸۶ دستگاه استخراج غیرمجاز رمزارز کشف و شناسایی شده است.
کد خبر : ۲۴۷۰۹۳

مرکز غیرمجاز رمزارز+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، براساس گزارش تازه شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران، از ابتدای طرح برخورد با استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارز تاکنون پنج هزار و ۳۴۲ مرکز کشف شده که این مرکز‌ها و دستگاه‌های کشف شده ۶۱۱ هزار و ۶۶۴ کیلووات ظرفیت برق را استفاده می‌کرده‌اند.



طبق این گزارش از یازدهم خردادماه امسال تا چهاردهم شهریور تعداد ۲ هزار و ۴۱۵ مرکز استخراج غیرمجاز رمزارز کشف شده، همچنین در این تاریخ ۳۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه استخراج غیرمجاز کشف شده که ظرفیت برق مصرفی آن‌ها معادل ۸۵ هزار و ۱۳۸ کیلووات بوده است.

متوسط انرژی مورد نیاز برای استخراج هر بیت کوین حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک روز است.

به استناد تخمین مراجع بین المللی (Cambridge, ۲۰۲۱) در حال حاضر متوسط مصرف برق سالانه کل شبکه جهانی بیت کوین حدودا برابر ۹۶ میلیارد کیلووات ساعت برآورد می‌شود که این مقدار از مصرف سالانه برق در کشور‌هایی مانند بلژیک، فنلاند و اتریش بیشتر است.

درصورت تامین برق مراکز استخراج رمزارز از طریق بورس انرژی یا با تعرفه صنعتی، به ازای استخراج هر بیت کوین حدود ۴۵۰ میلیون تومان یارانه حامل‌های انرژی به استخراج کنندگان تعلق می‌گیرد.

شرکت توانیر در گزارش خود میزان توان مصرف برق توسط مراکز استخراج رمزارز‌ها در کشور در اردیبهشت ۱۴۰۰ را حدود ۲ هزارمگاوات اعلام کرد این میزان توان (با فرض استفاده در طول یک سال) برابر با مجموع توان متوسط مصرفی سالانه سه کلان شهر مشهد، اصفهان و تبریز در سال ۱۳۹۹ است.

همچنین این میزان از توان متوسط مصرفی سالانه استان‌هایی مانند اصفهان، خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی، یزد، کرمان، مازندران، گیلان، آذربایجان‌های غربی و شرقی در سال ۱۳۹۹ بیشتر است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر