بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
آیا تشکیل
بنظر می‌رسد هنوز بالا و پایین‌های دیگری تا نیمه اول مهر ماه در راه است تا شاهد شکل گیری الگوی جدید در حرکت بعدی شاخص کل باشیم و البته شکل گیری یک الگوی کلاسیک از نوع پرچم محتمل‌ترین آن است.
کد خبر : ۲۴۷۲۷۱

پیش گشایش+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه در روز گذشته با افزایش شاخص‌ها همراه بود تا شاید اگر امروز هم تابلوی بورس تهران به نقش سبزرنگی خود طی آخرین روز هفته پایان دهد بتوانیم این تصور را داشته باشیم که اصلاح بورس تمام شده و می‌توان برای هفته آتی آماده رشد دادوستد بیشتر شویم.

از سوی دیگر شاخص هم وزن نیز از خود معاملات دلپذیرتری را به نمایش گذاشت. سهم‌های کوچکتر به همین دلیل با اقبال بهتری همراه شدند. روز گذشته پالایشی‌ها، خودرویی‌ها و بانکی‌ها بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران بودند. همچنین ارزش معاملات بورس حدود ۶ هزار میلیارد تومان و ارزش فرابورس بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بود.

دلار بار دیگر سودای صعود در سر پروراند

در حالی که بازار موازی ارز‌ها یعنی دلار طی معاملات دو روز گذشته محدوده ۲۶ هزار تومان را لمس کرده بود طی این مدت زمانی توانست به نرخ ۲۷ هزار ۷۲۰ تومان برسد و سورپرایزی را برای معامله گران این بازار داشته باشد.

همچنین، طلافروشی‌ها نیز نرخ هر گرم طلا را یک میلیون و ۱۶۶ هزار تومان روی تابلو‌های خود درج کرده بودند ضمن آنکه هر مثقال طلا نیز بار دیگر به محدوده بالای ۵ میلیون تومان رسید و با نرخ ۵ میلیون و ۵۵ هزار تومان قیمت گذاری شد.

از طرف دیگر هر سکه بهار آزادی با نرخ ۱۱ میلیون ۴۵۰ هزار تومان و هر سکه امامی نیز با نرخ ۱۱ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان برای خریداران نرخ گذاری شد.

انس جهانی طلا نیز در معاملات روز گذشته خود با انتشار داده‌های ماهانه در حدود ۱۱ واحد رشد داشت.

نفت همچنان بالای ۷۳ دلار

باتوجه به آغاز ۶ ماهه دوم سال تصور کارشناسان بازار ارز بر آن است که قیمت نفت شل باید به روند افزایشی خود ادامه دهد، اما بازار‌های جهانی حاکی از آن بود که قیمت هر بشکه با ۰/۳۷ کاهش روبرو بود تا قیمت هر بشکه به ۷۳/۳۰ دلار کاهش یابد و باید دید که در ادامه مسیر این هفته از لحاظ قیمت گذاری چه نوسانی عاید بشکه‌های نفت خواهد شد.

از شرق تا غرب

شاخص Nikkei در آخرین تغییرات خود با ۱۷۰ واحد منفی روبرو بوده ضمن آنکه شاخص شانگ‌های نیز سقوط ۵۲ واحدی را تجربه کرد. همچنین در بازار‌های آمریکا نیز شاخص نزدک با رشد ۱/۲۳ واحدی همراه بود، اما داوجونز با منفی ۲۹۲ واحد و اس اند پی با منفی ۲۵/۶ واحد به کار خود پایان دادند.

بازار امروز نوبت کیست؟

سهامداران گرامی همانطور که در پیش‌گشایش دیروز نیز ذکر شد، امید به بازگشت شاخص‌کل متحمل بود و این برگشت اولیه، در نیمه نخست معاملات بازارسرمایه کاملا دلنشین بود و نزدیک به ۲۲ هزار واحد شاخص صعودی شد.

بنابراین با این رشد، امید به حفظ روند صعودی بورس تشکیل شده و به ظن بسیاری از کارشناسان روند اصلاح بازار با یک دلیل دیگر می‌تواند به اتمام برسد و آن‌هم روند صعودی امروز یعنی آخرین روز بازارسرمایه است که هفته خود را با شاخص سبز تحویل دهد.

سهامداران عزیز نباید از این نکته گذشت که در پیش‌گشایش‌های ابتدای شهریورماه نیز بارها ذکر شده بود که روند نوسانی و تلاطمی بورس تا نیمه‌های مهرماه ادامه‌دار خواهد بود و بهترین تصمیم برای روند معاملات، دوری از هیجان و تفکر سرمایه‌گذاری میان‌مدت است ضمن آنکه می‌توان گزینه دیگری را مانند سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را امتحان کرد پس باید نتیجه گرفت که از لحاظ تکنیکالی اگر این روند رخ دهد، شاهد الگوی جدید از نوع پرچم خواهیم بود که شاید این پرچم به بازار، آن رشدی را نشان دهد که نوید قله‌شکنی را دارد.

ولی باید به این اصل نیز نگاه و تاکید کرد برای تصویرسازی قله‌شکنی هنوز زود است و با توسل به الگوها نمی‌توان معامله کرد بنابراین هنگامی که پرتفوی شما از لحاظ بنیادی و البته قیمتی در وضعیت خوبی قرار دارد؛ پیشنهاد می‌شود که بازار را از دور تماشا کنید و در بازه‌های بلندمدت‌تری به سودسازی نگاه کنید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر