بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
ساعت پنج و نیم عصر؛

کدخدا هم رفوزه شد!

کدخدا هم رفوزه شد!
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به روی ترش کردن بورس بازان به یک خبر که سقوطی ۳۸ هزار پله ای به دنبال داشت و ارمغانی که دلالان را به خاک سیاه نشاند و...
کد خبر : ۲۴۷۳۹۶

۵.۵

به گزارش بورس نیوز، هر چند دلار هنوز در کانال ۲۷ هزار تومانی قرار دارد؛ ولی بورس بازان که به اخبار مذاکرات و احتمال توافق هم اخم می کردند، با شنیدن پیوستن ایران به سازمان همکاری های شانگهای ترش کردند و با این ترش کردن، شاخص بورس نزدیک به ۳۸ هزار واحد ریخت تا پرچم دوباره روی قله ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار واحدی قرار بگیرد. این وسط، شایعه حضور یکی از وزرای سابق باب همایون بعنوان رییس کل بانک مرکزی هم به بی حالی بازار دامن زد. وزیری که با سیاست های انقباضی و رکودی شناخته می شد و شاید حضورش دوباره یک دوره رخوت انگیز در بازارهای مختلف رقم بزند. البته بعد از آنکه پیگیری کردیم ایشان غیر مستقیم خبر این انتصاب را تکذیب کرد و باید دید در نهایت چه کسی بر کرسی رییس کلی بازار پول خواهد نشست. مهم این است که ظاهرا اهالی پاستور عزم شان را جزم کرده اند که تورم را مهار کنند و ارزانی به ارمغان بیاورند و این ارمغان، درست یا غلط، مورد پسند بورس بازان نخواهد بود!

 

دلالانی که به خاک سیاه نشستند 

گفتیم ارزانی، بد نیست به فرجام تلخ برخی دلالان محترم بازار سیمان هم اشاره کنیم. در روزهایی که قیمت سیمان هر روز آسانسوری بالا می‌رفت، گویا عده ای از دوستان محترم نیز سیمان خریده بودند و احتکار کرده بودند تا در قیمت بالاتر فروشنده باشند؛ اما از بختِ بدشان قیمت سیمان افت کرد و به خاک سیاه نشستند!
بدتر آنکه نه فقط حالا باید ضرر و زیان افت نرخ سیمان را متحمل شوند، که باید جریمه سنگینی هم به اهالی سمیه بپردازند چون دیگر بی سوادی، بهانه خوبی برای عدم شفافیت و عدم ارائه مدارک و مستندات خرید و فروش هایشان نیست! هر چند برای هیچ کس بد نمی‌خواهیم؛ ولی بد نیست بقیه دلالان هم ماست شان را کیسه کنند؛ شاید مردم مان اندکی، فقط اندکی، رنگ آرامش را ببینند!

 

کدخدا هم بی اعتبار از آب درآمد 

یکی از بانک های غیر بورسی در اقدامی عجیب و البته در خور تحسین، امروز صورت‌های مالی خود را روی سامانه کدال منتشر کرد. اما این گزارش ها نکات جالب توجهی هم داشت. نکته اول زیان انباشته ۶۷ همتی این بانک تا پایان سال ۹۹ بود. نسبت کفایت سرمایه این بانک بزرگ و معتبر نیز منفی ۱۱ بود و یکبار دیگر اجداد بنیانگذار کمیته بازل در گور لرزید! از نسبت تسهیلات اعطایی و سپرده ها هم چیزی نگویم، بهتر است. اوضاع کدخدای بانک‌ها که این باشد، وای به حاله بقیه بانک ها‌‌‌‌... حالا کافیست این وسط رئیس جدید میرداماد تصمیم بگیرد نرخ سپرده های بانکی را افزایش دهد تا اوضاع بانک ها از این که هست گل و بلبل تر شود!
با این شرایط مانده ایم بانک‌های ما با چه رویی امید دارند در صورت لغو تحریم‌ها، با بانکهای معتبر بین المللی ارتباط برقرار کنند و به سوییفت متصل شود؟!

 

ضد و نقیض گویی پاستور شروع شد

اهالی پاستور هرچند که در ظاهر از قیمت‌گذاری دستوری گریزان هستند، اما گاهی در عمل برخلاف گفته هایشان رفتار می‌کنند. یکی از اهالی پاستور تاکید کرده "قیمت لبنیات نباید افزایش یابد" نکته اینجاست که ظاهراً در دامداری ها دُهلی زده شده که صدای آن، چند وقت دیگر به گوش می رسد‌. نه فقط دام های مولد که گوساله ها را هم به مسلخ می برند و نتیجه این کشتار احتمالا افزایش قیمت سرسام‌آور بنیات و گوشت قرمز خواهد بود؛ افزایش قیمتی که نه پاستور و نه غیر پاستور توان مهار آن را نخواهد داشت!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نیما
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷
این بی .... ها واقعا سواد بورسی ندارند چرا تو این و ضعیت اینقدر عرضه اولیه دارند چرا با اعتماد مردم بازی می‌کنند چرا کاری می‌کنند هر روز خروج پول از بورس اگر اینها مغز خر نخوردن پس چی خوردن چهل سال فرار مغزها فرار مالیاتی اختلاس رانت فرار سرمایه از کشور دزدی حیف و میل خدا وکیلی اگر آمریکا با اون عظمتش اینقدر حیف و میل می‌کرد اینقدر رانت واختلاس داشت به خاک سیاه مینشست
محمد
Serbia
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
مث آدم حرف بزن زیر لفظی میخوای یا پیرزن هستی این چطور اخباری هست
باران
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
واقعا ............ باره که هر کسی ..... به دست شده و می نویسه ، این چه مدلشه دیگه