بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
مجموع وثایق تملیکی بانک‌های بورسی به بیش از ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسید!

کدام بانک‌ها بیشترین وثایق تملیکی را دارند

کدام بانک‌ها بیشترین وثایق تملیکی را دارند
بانک‌های آینده، ایران زمین، گردشگری، شهر، موسسه ملل و سامان بیشترین وثایق تملیکی را در اختیار داشته و پست بانک و بانک خاورمیانه کمترین میزان وثایق تملیکی را در اختیار دارند.
کد خبر : ۲۴۷۶۰۸

مجموع وثایق تملیکی بانک‌های بورسی به بیش از ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسید!

به گزارش بورس‌نیوز، ابلاغ تصمیم سازمان محترم بورس در خصوص الزام کلیه ناشران برای افشای فهرست زمین و ساختمان خود، تسهیل کننده ارتقای شفافیت ناشران بوده و عملا زمینه ساز امکان تحلیل دقیق و محاسبه ارزش ذاتی شرکت‌ها میباشد که جای تقدیر و تشکر داشته و امید است کلیه ناشران با رعایت الزامات این ابلاغیه، زمینه شفافیت کامل دارایی‌های تحت تملک خود را فراهم آورند.

نظر به اینکه بخشی از ناشران محدودیت‌هایی در خصوص تحصیل و نگهداری زمین و ساختمان دارا هستند و بعضا املاک تحت تملک خود را در طبقات دیگری در ترازنامه غیر از طبقه دارایی ثابت ثبت میکنند، تعمیق بخشیدن به این ابلاغیه یکی دیگر از الزامات فراهم سازی شفافیت در خصوص املاک تحت تملک ناشران است. در این خصوص بانک‌ها یکی از صنایع و گروه‌هایی هستند که حسب قوانین فعلی پول و بانکی کشور از محدودیت‌های جدی در خصوص تحصیل و نگهداری املاک برخوردار هستند. ولیکن این محدودیت‌ها به معنای اندک بودن املاک تحت مالکیت بانک‌ها نبوده و طی سال‌های گذشته بسیاری از بانک‌ها تحت عنوان عدم وصول مطالبات و تسهیلات پرداختی و در فرآیند تسویه مطالبات خود عملا تبدیل به بنگاه داران و ملک داران بزرگ کشور شده اند و مبالغ هنگفت موجود در طبقه وثایق تملیکی برخی بانک‌ها خود موید همین مطلب است. گفتنی است بسیاری از بانک‌ها تحت عنوان برگشت سرمایه بانک‌ها و جلوگیری از زیان آن‌ها، اقدام به سرمایه گذاری و ساخت و ساز در وثایق تملیکی کرده اند که منجر به افزایش بیش از پیش وثایق تملیکی آن‌ها گردیده است.

طبق جدول زیر مجموع وثایق تملیکی بانک‌های بورسی به بیش از ۱۰۴ هزار میلیارد تومان بالغ میشود و بدون احتساب بانک ایران زمین مجموع وثایق تملیکی با عمر بیش از ۲ سال در این بانک‌ها به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بالغ میشود که احتمالا ارزش افزوده بالایی در ۲ سال گذشته داشته اند. در حال حاضر بانک‌های آینده، ایران زمین، گردشگری، شهر، موسسه ملل و سامان بیشترین وثایق تملیکی را در اختیار داشته و پست بانک و بانک خاورمیانه کمترین میزان وثایق تملیکی را در اختیار دارند.

وثایق تملیکی

فلذا با توجه به شرحی که داده شد و نظر به هنگفت بودن ارزش وثایق تملیکی تحت تملک بانک‌ها و با توجه به ایجاد ارزش افزوده قابل توجه در بسیاری از وثایق با توجه به ترکیب سنی آن‌ها و تورم سنوات گذشته و بعضا در فرآیند ساخت و ساز قرار گرفتن این املاک و از همه مهمتر با عنایت به غیر مشاع بودن وثایق تملیکی بانک‌ها، به نظر میرسد وثایق تملیکی بانک‌ها تاثیر قابل توجهی در ارزش ذاتی بانک‌ها داشته و عدم افشای آن‌ها ابهامات موجود در خصوص ارزش واقعی بانک‌ها را دو چندان خواهد کرد.

امید است با افشای صحیح وثایق تملیکی بانک‌ها امکان محاسبه صحیح ارزش ذاتی آن‌ها فراهم شده و زمینه شفافیت بیشتر در بانک‌ها فراهم شود.


پرهام حیدری _ کارشناس بازار سرمایه 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عرضه اولیه با روش ترکیبی به یک شرط
عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عرضه اولیه با روش ترکیبی به یک شرط

زمانی برای خرید پله ای سهام
مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری خط ارزش در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

زمانی برای خرید پله ای سهام

رفتار گله ای، کار دست بورس داد
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری داریوش در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

رفتار گله ای، کار دست بورس داد

اتفاقی که بازار سرمایه را گمراه کرد
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری افتخار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اتفاقی که بازار سرمایه را گمراه کرد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سعید کریمی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
سلام روز بخیر در بانک آینده فساد گسترده ای صورت گرفته و نمی گذارند سهم به ارزش واقعیش معامله شود و می خواهند سهام رو از چنگ سهام دار خرد در بیاورند لطفا پیگیری کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
بانک مرکزی و نهادهای نظارتی باید فشار بیارن هر چه زودتر املاک مازاد بانکها فروش بره و بانکها از بنگاه‌داری و ملاکی خارج بشن
ناشناس
United States of America
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
بانک آینده ارزش هر سهمش باید 1000 تومان باشه در این شرایط ! چرا ارزش گزاری واقعی نمیشه سهامدار خرد به حق واقعی اش نرسه همجا ضرر کرده اینجا که واقعا حق سودش خیلی مشخصه خیلی خیلی بیشتر از اینهاست