بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
مرغی که قدقدش برای ما بود و تخمش برای بیگانه
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به شایعه تغییر رئیس ملاصدرا و گران شدن انباری در جاده مخصوص و پچ پچ های بهارستان برای حذف ارز جهانگیری و سرمایه گذارانی که دنبال زنبیل سازی می گردند و...
کد خبر : ۲۴۷۹۲۷

بورس

به گزارش بورس نیوز بازار سرمایه آخرین روز هفته را با شایعه تغییر رئیس ملاصدرا آغاز کرد. دوستان شایعه ساز حتی جایگزین ایشان را هم معرفی کردند. فعلا که خبری نیست؛ اما امیدواریم هرچه خیر بازار سرمایه در آن است همان شود. نکته اینجاست که رئیس فعلی بازار با وجود آنکه در ابتدای حضورشان در ساختمان ملاصدرا مخالفان زیادی داشتند و به نظر می آمد تجربه کافی برای اداره این بازار بی در و پیکر را ندارند، در این چند ماه عملکرد نسبتا قابل قبولی داشتند و حداقل زیان پرتفوی سهامداران بعد از حضور ایشان بیشتر نشده است. امیدواریم اگر قرار است تغییری اتفاق بیفتد، شایسته‌تر از ایشان روی کار بیاید.

 

خرابکاری ناظم در زیرزمین مدرسه 
بحث کشف ماینرها در زیرزمین سعادت آباد امروز هم نقل محافل اهالی بازار سرمایه بود. این اتفاق، اتفاقی نیست که این زودی‌ها از یاد برود و به نظر بورس بازان، شلوغ کاری و خرابکاری در حیاط مدرسه توسط آقای ناظم، تخلفی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. البته دوستان حقوقی من هم پیغام داده اند که اگر کشف دستگاه ماینر از زیرزمین سعادت آباد صحت داشته باشد، قانونا این دوستان به خاطر عدم افشا باید پاسخگوی تخلف صورت گرفته باشند.

 

پچ پچ حذف ارز جهانگیری در بهارستان 
بعضی از دوستان در بهارستان هم اعلام کرده‌اند حذف دلار جهانگیری مورد توافق اکثریت بهارستان است و احتمال دارد به زودی شاهد چنین اتفاقی باشیم. نکته اینجاست که بعضی از صنایع ما در حال حاضر با وجود آن که ظاهراً ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، فیتیله قیمت محصولات شان را حسابی بالا کشیده اند و قیمت محصول شان نسبت به سال گذشته حداقل ۱۰۰ درصد افزایش داشته است و حالا باید دید در صورت حذف ارز جهانگیری، چه اتفاقی در بازار دارو و گوشت و لبنیات و روغن رخ خواهد داد. ناگهان قیمت ها سر به فلک نکشد!

 

در دیدار شمالی، خر داغ می کنند 
بررسی ارزش معاملات بورس و فرابورس نشان می دهد که اهالی دیدار شمالی، معاملات بسیار پُر ارزش تری نسبت به اهالی سعادت‌آباد دارند و این یعنی معاملات اوراق حسابی داغ است و اهالی پاستور سوراخ دعا را پیدا کرده اند. خدا کند اوراق فروختن شان تمام شد، هوس داغ کردن بازار سهام نکنند که هنوز چرک و عفونت داغ قبلی روی دل مان هست.

 

اهالی جاده مخصوص در به در دنبال انباری

دوستان در جاده مخصوص ظاهراً به پرسنل خود دستور داده‌اند خودروهایشان را در پارکینگ شرکت پارک نکنند ؛ چرا که پارکینگ پرسنل قرار است انبار خودروهای ناقص شود. خودروهایی که ما مانده‌ایم واقعاً به خاطر تحریم‌ها ناقص مانده که به دست مشتری نمی رسد یا دوستان به بهانه ناقص بودن، انبار می کنند تا در آینده با قیمت بالاتر بفروشند! هرچه هست اهالی جاده مخصوص بیش از یک سال است که از مردم پول گرفته اند ولی هنوز خبری از تحویل جنس پیش فروش شده نیست. اکثر خودروهایی هم که تحویل شده نسبت به زمان اعلام شده در هنگام انعقاد قرارداد پیش‌فروش، با تأخیر تحویل شده است. فعلا که خبری از رفع تحریم‌ها نیست و اگر بهانه اهالی جاده مخصوص برای ناقص ماندن محصولات شان، تحریم باشد، حالا حالاها خبری از تکمیل خودرو نخواهد بود و باید منتظر بود تا زیر چرخ‌ خودروها علف سبز شود.

 

سهامداران همیشه زنبیل به دست 

طنز تلخ پایانی اینکه اگرچه سهامداران چوب حراج به سهم های خود زده اند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم قصد کوتاه آمدن ندارد. نرخ تورم شهریورماه به ۴۶ درصد رسیده و تورم نقطه ای گروه خوراکی و آشامیدنی از ۶۲ درصد عبور کرده است. در بازار املاک هم قیمت‌ها شیب صعودی دارد و در یک سال گذشته حداقل ۳۰ درصد روی قیمت‌ها رفته است. دلار هم که بی توجه به کلیه شایعات و گمانه زنی هایی که در مورد احتمال توافق و احیای برجام مطرح می‌شود روند افزایشی دارد. حالا دوستان بورسی ما برای چه همیشه در صفحه فروشند؛ ما که نفهمیدیم! اما شک نداریم اگر کارخانه زنبیل سازی در ایران را عرضه اولیه کنند، فعالان نزدک و داو جونز و نیکی هم مشتری خواهند شد...

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۲
خیلی عالی نوشتید
این بازار بسیار خارج از نرم است
خدا به داد مردم برسد با این ضرر های مالی که که مردم وارد کردند
با سپاس