بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چالش این روزهای بورس؛ نادیده گرفتن ارزش دارایی شرکت ها

چالش این روزهای بورس؛ نادیده گرفتن ارزش دارایی شرکت ها
تحلیل ها نشان می دهد حدود ۱۰۰ شرکت بازار سرمایه با در نظر گرفتن ارزش دارایی‌های شرکت، بسیار کمتر از ارزش ذاتی معامله می شوند.
کد خبر : ۲۴۸۱۴۹

نادیده گرفتن ارزش دارایی شرکت ها، چالش این روزهای بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز قیمت جهانی برخی محصولات پتروشیمی فلزی و فرآورده های پالایشی در چند ماه گذشته رشد قابل توجهی داشته است. اگرچه بازار سرمایه ما هم در این مدت رشد کرده اما به نظر می‌رسد با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت‌های جهانی بازاره سرمایه هنوز آنقدر که انتظار می‌رفت رشد نکرده است.

مصطفی نصر اصفهانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: به هرحال بازار سرمایه متناسب با رشد قیمت‌های جهانی رشد نکرده، اما ممکن است بازار دغدغه‌هایی داشته باشد که مانع رشد بیشتر قیمت سهام شده است. شاید یکی از این دغدغه ها عدم خوشبینی به تثبیت یا تداوم رشد قیمت های جهانی باشد.

وی افزود: شخصاً اعتقادی به کاهش قیمت‌های جهانی ندارم و به نظر می رسد قیمت محصولاتی همچون مس یا اوره جای افت قابل توجهی نخواهد داشت و انتظار کاهش محسوس سودآوری شرکت ها نمی رود.‌ اما نکته اینجاست که اصولاً بازار سرمایه ما در شرایط فعلی بیشتر به EPS و سودآوری شرکت‌ها توجه می‌کند و ارزش دارایی‌های شرکت‌ها از نگاه سرمایه گذاران دور مانده است. برخی از شرکتهای بازار سرمایه ما دارایی های ارزشمندی در اختیار دارند که این دارایی‌ها در جریان تولید مورد استفاده قرار نمی گیرند و این شرکت‌ها در سال‌های آینده امکان فروش این دارایی‌ها و شناسایی سود بسیار مناسب را خواهند داشت. این موضوع این روزها به چالشی برای بازار سرمایه ما تبدیل شده و نه فقط سرمایه‌گذاران خرد که حتی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و حتی تحلیلگران بازار هم به سهم ها فقط بر مبنای EPS شرکت نگاه می‌کنند و به ارزش دارایی شرکت ها بهایی نمی دهند. تحلیل ها نشان می دهد حدود ۱۰۰ شرکت بازار سرمایه با در نظر گرفتن ارزش دارایی‌های شرکت، بسیار کمتر از ارزش ذاتی معامله می شوند. این نگاه باید به بازار سرمایه تغییر کند. ارزش گذاری یک سهم فقط بر مبنای عملکرد گذشته شرکت، روش چندان مناسبی نیست و سرمایه‌گذاران در کنار EPS و P/E و وضعیت عملیاتی سهم، باید ارزش دارایی های شرکت را هم مد نظر قرار دهند. خیلی از شرکت های بازار سرمایه زمین های ارزشمندی در تملک دارند که حذف آن‌ها خللی در عملیات شرکت ایجاد نمی کند؛ حال آنکه با نگاهی EPS محور، بازار سرمایه اهمیتی به ارزش دارایی های شرکت ها نمی دهد. البته انتظار می رود با انتشار گزارش های شفاف جزئیات زمین و ساختمان شرکت‌ها، بازار نگاه منطقی تری به این موضوع داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی صنایع ارزنده تر بازار از منظر تحلیلی گفت: سرمایه گذاران می توانند قیمت های جهانی را در نیمه دوم هم در همین محدوده فعلی تصویب شده در نظر بگیرند و انتظار افت قابل توجه قیمت های جهانی نمی رود؛ اما برای سرمایه گذاری و انتخاب سهم باید وضعیت هر شرکت به طور مجزا مورد بررسی قرار بگیرد و بهتر است سرمایه گذاران به جای نگاه کلی به صنایع و گروههای بازار، روند سودآوری و ارزش دارایی های شرکت ها را تک به تک بررسی کنند و بعد، اقدام به خرید شود.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رشد نامتقارن ارمغان بی‌توجهی به گزارش کدال
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رشد نامتقارن ارمغان بی‌توجهی به گزارش کدال

تمام انتظارهای تحرک بورس ظرف ۲ هفته آتی
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تمام انتظارهای تحرک بورس ظرف ۲ هفته آتی

مدیر سوپرمارکت مالی تمدن در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

زمانی برای شکار ارزنده ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۶
سایتهای تخصصی بورس بایدکم کم از کلی گویی که نیاز به دانش چندانی ندارد و هیچ کمکی هم نمیکنداجتناب کنند وحداقل یک سطح بالاتر را مورد تحلیل قراردهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
سلام این واقعیت هست که بازار سرمایه دحباب منفی حداقل ده هزار ی قرار دارد وخیلی ارزشگذازیها مه اصولیبودهاست ونه ارزشمند تنها برپایه بند وبست ارزشکذاریشدهاست بازار
رضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵
با سلام
چرا لطف نمیکنید و اسامی این 100 شرکت رو منتشر کنید
امین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
بانکهای باسابقه فعالیت 60ساله مثل ملت تجارت صادرات که ملکهای انچنانی دار ند ولی بانک پاسارگاد که سابقه 20ساله دارد تا 2 برابر ارزش انها در بورس معامله می شود ایراد کار کجاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
صد رحمت به روحانی
وعده رئیسی وعده سر خرمن بود
پولها ی مردم رفت .و .
ناشناس
شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
رئیسی خود را ثابت نکند یعنی مهر تایید مبنی بر اینکه سگ زرد برادر شغال است.... قیمت 70 درصد بازار نسبت به شاخص 1100 کمتر شده ولی شاخص افت نمی کند... درود بر کشورهایی که طرف مردم هستند نه از میب ملت به کنسرت هیفا و نانسی حاتم بخشی کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
سلامتی و برگزاری کنسرت های شبانه و کلاب های نانسی و هیفا برای مقامات ایران مهمتر است تا ناراحتی ملت.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۲
یه سوالی خیلی ذهن منو درگیر گرده..اگه زحمت بکشید بورس نیوز جواب بدید لطفا...از زمان پیدایش بورس واقعا_واژه مسخره ای_به نام دارایی شرکتها بدرد سهامداران خورده؟؟؟ممنون میشم جواب بدید