بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
آخرین وضعیت بورس های جهانی
اکثر شاخص بورس های جهانی شرایط خوبی نداشتند.
کد خبر : ۲۴۸۴۳۸

بورس های جهانی+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، احتمال تصویب مالیات جهانی بر درآمد شرکت‌های بزرگ تا حد زیادی روی تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید سهام آن‌ها تاثیر منفی گذاشته است.



حداقل مالیات بر درآمد شرکت‌های بزرگ به ۱۵ درصد افزایش پیدا کند. علاوه بر نگرانی‌های مالیاتی، نگرانی‌هایی در خصوص امنیت سایبری شرکت‌ها و آسیب پذیری آن‌ها در برابر حملات هکری وجود دارد. ایلان ماسک نیز از انتقال مقر این شرکت به تگزاس پس از اختلاف با مقامات کالیفرنیا خبر داد.

طبق انتظارات، نرخ بیکاری بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه سپتامبر باز هم کاهشی شد و رقم ۴.۸ درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری که ۰.۴ درصد کمتر از ماه قبل بوده، کمترین نرخ بیکاری این کشور در طول ۱۸ ماه اخیر است. از آوریل پارسال که نرخ بیکاری آمریکا با رسیدن به ۱۴.۸ درصد رکوردشکنی کرد، روند نزولی نرخ بیکاری آمریکا ادامه داشته است. طی این مدت شمار جمعیت بیکاران با تغییری محسوس نسبت به ماه قبل به هشت میلیون و ۲۱۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد.

صندوق بین المللی پول اعلام کرد: اقتصاد جهانی با سرعت بسیار بیشتری از سال قبل در حال حرکت رو به جلو است و این روند به ویژه در کشور‌های در حال توسعه نمود بیشتری دارد. با این حال، به گفته این نهاد در نتیجه اختلال در زنجیره تامین، افزایش حجم نقدینگی و افزایش قیمت کالا‌های اساسی در جهان، نرخ تورم به یک مشکل تازه تبدیل شده است و انتظار نمی‌رود زودتر از سال آینده این مشکل مخصوصا در کشور‌های پیشرفته جهان به نحو مطلوبی کمتر شود.

در هشداری آشکار، شاخص خوش بینی به اقتصاد این کشور تا پایان ماه سپتامبر به ۴۶.۸ واحد رسیده که این رقم ۱.۷ درصد کمتر از رقم ثبت شده در ماه قبل است. با توجه به این روند انتظار می‌رود ورود جریان سرمایه‌های جدید به بخش‌های مختلف اقتصادی آمریکا کندتر شده و دولت مجبور شود به طور مستقیم نقدینگی بیشتری به بازار‌ها تزریق کند. کار بررسی لایحه پیشنهادی دولت برای تخصیص یک تریلیون دلار اعتبار در مجلس سنا به زودی آغاز می‌شود.

افزایش سرسام آور قیمت نفت و گاز علاوه بر اینکه روی نرخ تورم کشور‌های غربی تاثیر بزرگی گذاشته است، حالا به دلیل اختلال در فعالیت‌های تجاری و اقتصادی به یک نگرانی بزرگ در بین معامله گران بورسی تبدیل شده است. اوضاع در انگلیس از همه نقاط دیگر پیچیده‌تر شده، اما بنزین نه تنها در این کشور که در آمریکا و بسیاری از کشور‌های اروپایی دیگر از جمله فرانسه و آلمان، به پیشران بالا رفتن نرخ تورم منجر شده و این وضعیت احتمالا ادامه خواهد داشت.

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها نزولی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایینتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۵۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۵۶۱.۴۳ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۲۲ درصد ریزش تا سطح ۴۳۷۷.۰۱ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۲۳ درصد کاهش در سطح ۱۴ هزار و ۵۳۳.۸۱ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازار‌های بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۷۲ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۷۱۴۶.۸۵ واحد بسته شد.

شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۰۵ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۱۹۹.۱۴ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۱۶ درصدی در سطح ۶۵۷۰.۵۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۶۳ درصد پایین رفت و به ۸۸۹۹.۰۱ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۱.۶ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۴۹۸.۲۰ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۱.۹۶ درصد بالا رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۳۲۵.۰۹ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگ‌های کامپوزیت" صعود ۰.۲۸ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۳۶.۱۹ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۲۸ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۲۹۹.۷۹ واحدی به کار خود خاتمه داد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر