بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
بازار‌های موازی جنب بورس؛

تابلوی بورس را «عشقی» ببینید

اگر همانطور که گفته شد آقای خواجه‌نصیری معاونت بانک مرکزی را قبول کنند و عملکرد بورسی را تکرار کنند احیانا روند دلار حتی با برجام یا بدون برجام مجبور به ریزش خواهد بود.
کد خبر : ۲۴۸۵۳۹

تابلوی بورس را «عشقی» ببینید

به گزارش بورس‌نیوز، در آخرین روز معاملات این هفته نیز روند شاخص‌ها کاهشی بودند و حتی شاخص‌کل نیز باردیگر عقب‌نشینی کرد تا بگوید راه برای بازگشت آنقدر زیاد است که حدی نمی‌توان قائل شد و فقط دنبال بهانه‌ایم!

اغلب سهامداران با شایعاتی درخصوص افت سودآوری پالایشی‌ها به ظن خود پیش‌دستی کرده و سریع فروخته‌اند تا در گزارش‌ها اسیر نشوند اما؛ مگر این بازار بر اساس گزارشی پیشرفت یا عقب‌نشینی داشته که سهامداران با سیگنال‌های اشتباه، سریعا به جمع صف‌نشین‌ها حرکت می‌کنند!

البته اتفاق مهمی که گعده سازمان بورس را برهم زده بود، انتخاب رئیس جدید بود که دیروز اعضای جدید شورای عالی بورس، یکی دیگر از اهالی دانشگاه امام صادق (ص) را به‌صورت کاملا اتفاقی انتخاب کردند و گزینه‌هایی مانند سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا و حتی خدابخش معاون نظارت بر بورس‌ها نیز از گوی اسامی مدیران، بیرون نیامدند تا نشان دهند که سورپرایز از شاخص‌کل و ویترین بورس به سطح مدیران نیز رسیده است.

به هرحال «عشقی» از بورس‌کالا به سازمان بورس آمد، امیدواریم فقط شاخص‌کل از این بعد به‌جای سریع، فوری و انقلابی دیگر عشقی بالا و پایین نشود؛ از سوی دیگر، عده‌ای از کارشناسان معتقدند که نامشخص بودن سیاست‌ها و چشم‌انداز مدیریتی در بازارسرمایه از علل رکود این روز‌ها بوده و کسانی هستند که کاهش نرخ ارز را عامل ضعیف شدن بازار‌های کشور از جمله بازار سهام می‌دانند.

خواجه‌نصیری در بانک‌مرکزی مانند بورس عمل می‌کند!

نرخ دلار این روز‌ها شب‌نشینی را در کانال ۲۶ هزارتومان می‌گذراند اما؛ در آخر باردیگر به کانال ۲۷ هزارتومانی وارد می‌شود و مجددا این سیکل را تکرار می‌کند و البته طبق شنیده‌ها، دلار در این هفته حرکت جدی را آغاز کرد و باید دید که سیاست‌های بانک‌مرکزی و آقای رئیس جدید در این زمینه چه خواهد بود؛ اگر همانطور که گفته شد آقای خواجه‌نصیری معاونت بانک مرکزی را قبول کنند و عملکرد بورسی را تکرار کنند احیانا روند دلار حتی با برجام یا بدون برجام مجبور به ریزش خواهد بود (همانطور که بورس با انبوه اخبار مثبت، شاخص هیچ اعتنایی به آن نداشت و بازار به ریزش خود ادامه می‌داد).

حال، دلار با نرخ ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان از دست فروشندگان، به متقاضیان فروخته می‌شود و ورود بانک‌مرکزی و صرافی‌های بانکی که قیمت فروش دلار را به کانال ۲۶ هزار تومانی بردند، امری که سیگنال مهم بازارساز به معامله گران ارزی تلقی شده است.

سکه به کانال ۱۰ میلیونی عقب‌نشینی نکرد

از سوی دیگر، بازار سکه در حالی که انتظار‌ها بر این اساس بود که شاید سکه از سطح قیمت ۱۱ میلیون و ۵۰ هزارتومان دیروز، حتی به پله ۱۰ میلیون تومانی نزدیک شود اما؛ چنین سیگنالی به فعالان این بازار وارد نشد و سکه پرستیژ خود را حفظ کرد و با روندی صعودی، به ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان رسید و هر سکه امامی نیز در مقابل با ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزارتومان نرخ‌گذاری شد.

تابلوی طلافروشی‌ها نیز از آن حکایت داشت که هر گرم طلا با نرخ یک میلیون و ۱۴۱ هزارتومان به خریداران قیمت داده شد و هر مثقال طلا نیز با ۴ میلیون و ۹۴۵ هزارتومان قیمت‌گذاری شده بود.

نفت با یک تاچ بازگشت

درحالی که نفت برنت روند صعودی را پیش گرفت و یک عقب‌نشینی را تجربه کرد، در نهایت با رشدی بسیار اندک به ۸۳ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه رسید و باید دید که محدودیت عرضه‌ها با توجه به حجم کمبود انرژی در دنیا، آینده بشکه‌های نفت را به سوی رستگاری سوق می‌دهد یا سقوط!

از شرق تا غرب

شاخص Nikkei ژاپن پس از مدت‌ها سبزی را به خود دید و ۳۶۰ واحد رشد را تجربه کرد تا به پله ۲۸ هزار و ۵۰۱ واحدی برسد و شاخص شانگ‌های نیز با رشد اندک و نزدیک به ۶ واحدی مسیر خود را ادامه داد؛ در طرف دیگر، بازار وال‌استریت مجددا شاهد ریزش قطره‌چکانی ۰.۰۶ واحدی نزدک بود و داوجچونز هم ۰.۴۹ واحد منفی به کار خود پایان داد اما؛ S&P توانست در میان سرخ‌های بازار تنها سربلند سبزپوش باشد و ۱۳.۱۵ واحد رشد را تجربه کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
Iraq
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
دلیل دشمنی تون با فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق رو نمی فهمم که اینجوری کینه ورزانه و بدون ادله بهشون حمله می کنید... مواظب باشید زیاد سفارشی و زرد مطلب نزنید
رضا
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۴
دلیلش اینه که نمیفهمی،ولی اگه خودتو به نفهمیدن نمیزنی بعدا میفهمی
میر
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱
عوض کردن رییس بورس دردی از مامردم که ۸۰درصدپولمون روازدست دادیم نمیکنه....بازار بورس رو درست کنید که اونم فقط با تزریق پول ازخزانه امکان پذیر هست ...پولهای مردم رونابودکردین گگدرحالی که یکساله سهم بنیادی خریدیم ۸۰درصد ضرریم با عوض کردن رییس بورس کاری درست نمیشه
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۹
مملکت امام حسینی همینه
یه سری بخورن یه سری هم مثل ما پولشون تو بورس خورده شه
حالا معنی اسلام وعدالت علی ومحرم رو میفهمیم
ننگ ما ننگ ......
بیپولی رهبر ما