بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
نبش خیابان ۱۳ غربی و بساط دست‌فروش‌ها؛

حاکم شهری که مرغابی بود ...

حاکم شهری که مرغابی بود ...
بازندگان جنگ قدرت یک ماه اخیر بازار سرمایه، سهامداران بودند و همان سهامداران خردی که کمتر مورد توجه قرار داشتند. در این یک ماه اقدامات و رفتارهایی از مدیران بازار سرمایه سرزده که به نظر می رسد جنگ قدرت و تسویه حساب های شخصی آقایان، دامنگیر سهامداران شده است... 
کد خبر : ۲۴۸۵۷۷

حاکم شهری که مرغابی بود...

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه در یک ماه گذشته اوضاع مساعدی نداشته است. به رغم آنکه از نگاه تحلیلی، سهام بسیاری از شرکت های این بازار ارزنده به نظر می رسد؛ اما شور و شوقی در معاملات دیده نمی شود.

خیلی از تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه در این چند هفته تلاش کرده اند مهر تاییدی بر ارزندگی بازار سرمایه بزنند و سهامداران را توجیه کنند که با نفت بالای ۸۰ دلار و دلار نیمای بالای ۲۳ هزار تومان، منفی های مکرر بازار سرمایه منطقی نیست؛ اما واکنش سهامداران به هر تحلیلی، پوزخند بود و بس! در نهایت شاخص کل بورس، در آخرین روز معاملاتی هفته سوم مهر ماه دوباره کانال ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را از دست داد. اگرچه انتقاداتی متوجه سیاست گذاران اقتصادی و عدم حمایت شان از بازار سرمایه بود، ولی نمی توان منکر ضربه حواشی یک ماه اخیر مدیران بازار سرمایه بر پیکر لرزان اعتماد فعالان این بازار شد.

بد نیست به آنچه در این یک ماه بر بازار سرمایه ما گذشت، نگاهی داشته باشیم.

بازار سرمایه که بعد از عرضه های اولیه رگباری در نیمه دوم شهریورماه، شیب نزولی به خود گرفته بود، در اولین روز پاییز، سبز شد و کانال ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را پس گرفت. در روزهایی که این بازار چشم به راه رییس جدیدی برای بانک مرکزی بود، با یک شایعه خبرساز شد.

شایعه کشف ماینر در زیرزمین شرکت بورس که اندکی بعد، رسما تایید شد. استخراج بیت کوین در ساختمان شرکت بورس، بی آنکه شفاف سازی صورت گرفته باشد، از آن دست اتفاقاتی بود که جای بسی تعجب داشت. افشای مرموز کشف ۸۲ دستگاه ماینر در شرکت بورس، آن هم در حالی که ظاهرا این ماینرها از مدت ها قبل در زیرزمین سعادت آباد جای گرفته بوده، سوال برانگیز بود. اگرچه روابط عمومی شرکت بورس تهران مدعی شد ماینرها به منظور فعالیت های تحقیقاتی و آزمایشی تهیه شده، ولی این بهانه ها بازار را توجیه نکرد. ۴ روز بعد، ماینرگیت قربانی گرفت و علی صحرایی از مدیرعاملی بورس تهران برکنار شد.

بی آنکه مشخص شود خبر کشف ماینرها توسط چه کسی و با چه هدفی منتشر شد؟ و البته عجیب تر از موضوع کشف ماینر در زیرزمین سعادت آباد، شایعاتی بود که فعالیت ماینرها را به معاملاتالگوریتمی گره می زد! اصولا معاملات الگوریتمی، نیازی به دستگاه ماینر ندارد؛ ولی شایعه سازان با طرح این شایعه، نگاه بازار را معطوف به معاملات الگوریتمی کردند و شاید هم، زمان خریدند!

حاکم شهری که مرغابی بود...

پرده دوم

هنوز بازار سرمایه از شوک پنهان کاری شرکت بورس خارج نشده بود که نامه مدیر رصد فضای مجازی به معاون شرکت بورس و انتقاد به برخورد با فعالان مجازی، بی اعتمادی ها را تشدید کرد. نکته عجیب این ماجرا اینجا بود که ظاهرا حامد غلامی، معترض برنامه‌ معاونت تازه تاسیس شرکت بورس برای شکایت از فعالان فضای مجازی بود. به گفته حامد غلامی، "با این طرح راه برای برخورد فله‌ای و سلیقه‌ای کارشناسان تحت نظر آن معاونت با فعالین حوزه اقتصادی و بازار سرمایه در فضای مجازی باز خواهد شد.‌

ابطال برخی معاملات توسط ناظران بازار بر مبنای مشاهدات آنان در فضای مجازی و تشخیص سیگنال شدن یک نماد در یک یا چند گروه تلگرامی باعث تعجب است. پیشنهاد می‌شود رویکرد قهری در فضای مجازی جای خود را به تولید و انتشار محتوا بطور وسیع در فضای مجازی و تعامل با فعالان بازار سرمایه دهد."

متن نامه مدیر واحد رصد فضای مجازی در مخالفت با سیاست های جدید معاون نظارت بر بازار

حاکم شهری که مرغابی بود...

ساعتی پس از انتشار این نامه در فضای مجازی، حامد غلامی برکنار شد و شایعه ای از انحلال این واحد مطرح شد و در نهایت، مدیران بازار سرمایه به جای ارائه توضیحات بیشتر و آرام کردن جو روانی بازار، اعلام کردند واحد رصد فضای مجازی با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد.

با توجه به اینکه طبق مقررات بازار سرمایه، سرپرست شرکت بورس حق انحلال یک واحد را ندارد و این وظیفه اعضای هیات مدیره شرکت بورس است، پس احتمالا چنین شایعه ای فقط برای سرگرم کردن اهالی بازار سرمایه مطرح شده بود. 

پرده سوم

بعد از تایید صلاحیت سکاندار وزارت اقتصاد و دارایی، فعالان بازار سرمایه منتظر تعیین رییس بانک مرکزی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بودند! تعلل وزیر اقتصاد در معرفی رییس سازمان بورس و اوراق و انتقاد سهامداران به این تعلل، انگار محمدعلی دهقان دهنوی را بر آن داشت که قبل از برکناری رسمی، غزل خداحافظی سر بدهد.

طبق اظهارات تلگرامی دهقان دهنوی رییس وقت سازمان بورس و اوراق بهادار در شامگاه ۱۹ مهرماه، وزیر اقتصاد روز ۸ مهرماه خبر داده بوده که آماده خداحافظی باشد و این موضوع، آنقدرها هم بزرگ نیست. این وداع غیر رسمی، بازار را بیش از قبل تحت فشار فروش قرار داد و بورس تهران، هفته تلخ پاییزی را با موجی از بی اعتمادی ها به پایان برد. چنین وداعی، در بازار سرمایه ما مرسوم نبود.

به هر حال بازار سرمایه دو روز بعد از غزل خداحافظی دهقان دهنوی، رییس جدیدی به خود دید. مجید عشقی، فردی از جنس بازار سرمایه، سکان هدایت این کشتی به گل نشسته را به دست گرفت و انتظار می رود واکنش بازار به این اتفاق مثبت باشد.

بازندگان بازی بورس

بازندگان جنگ قدرت یک ماه اخیر بازار سرمایه، سهامداران بودند. همان سهامداران خردی که کمتر مورد توجه قرار داشتند. در این یک ماه اقدامات و رفتارهایی از مدیران بازار سرمایه سرزده است که به نظر می رسد جنگ قدرت و تسویه حساب های شخصی آقایان، دامنگیر سهامداران شده است... در چنین شرایطی، انتظار اعتماد از سوی سهامدارانی که هنوز زخمی که دولت قبل بر پیکر آنان زده بهبود نیافته، انتظار به جایی نیست!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
بنظر اینجانب تمام این مسائل ذکر شده تاثیر گذار هستند منتهی اینها دلایل فرعی هست.دلایل اصلی ابهامات سیاسی بزرگی هستند که باعث شده خریداران حقیقی و حقوقی بزرگ فعلا خرید نکنند و در غیاب پول های قوی و هوشمند بازار بی ثبات هست.مثل احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت.یا احتمال درگیری های نظامی ایران با اسرائیل و آمریکا.افراد با تجربه اطلاع دارند که دقیقا شبیه چنین وضعیتی رو در سال‌های ۹۳ و ۹۴ هم شاهد بودیم.
آرش
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
توروخدا دیگر ابن میز اقتصاد راجبه بورس نه تز بده نه استرس وارد کنه آقای قالیباف مجری محترم مردم تمام معضلات را می دانند بهتر از هر کارشناسی تقاضا خروج از التهاب و هزار نظری ، آقای دکتر سعدوندی شما که دکترای اقتصاد از استرالیا داری ندیدید دامنه نوسان آزاد چه بلایی سر سهام میاورد بعد درخواست این موضوع میفرمایید اگر یهمی صد در صد ریخت جواب شما به مالباختگان چیه؟؟؟ اینکه نظر بدیم پاس به مدیریت خودش که عین آزار به سهامدار تحقیق شده بدون انتشار علنی در اتاق مشاوره مطرح بفرمایید بازار سهام را اینقدر تز ندیم ،با تشکر لطفا و خواهشا و التماسا بسه تا شاخص بالامیره جو گیری بسه بگذاریم بازار روال نرمال تعیین کنه ، اگه سهمی با دامنه نوسان آزاد از ۱۰۰۰ تومان نود تومان بشه مسئولش همون کارشناس مدعی فضل هست که تز میده و بعدش لابد ما گفتیم بورس اجرا نمیکرد ! اخلاقی رفتار کنیم بدجنسی با کسی نداشته باشبم
آرش
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
فضای امروز بورس بخاطر اینکه فضای پرضرر بیسابقه ای برای همه شده بپذیریم که همه کلامی در این حد ناراحتند لذا هیچ وقت گلایه تند و محتوای کلام در این مقال بدین شدت و حدت نیست ، اگر تندی و تلخی،متوجه عزیزانی میشود پوزش و غذرخوهی خواهد شد .
با تشکر از زحمات تیم بورس نیوز که منعکس کننده تمامی مطالب است
آرش
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
ماطبق منشور منتشر شده سایت محترم و مفید بورس نیوز این اطمینان و جرات را داریم تا برای اقتصادمان دل بسوزانیم خون دل بخوریم و در صورت های مختلف رینجیده بشیم و بیمهابا بگوییم و ممنونیم از سایت محترم بورس نیوز بابت فراهم آوردن این فضای موثر ، لذا با هیچ کارشناس محترم و فاضل و ادیبی سر یکی بدو نیست این علاقه به کاراکتر و عشق به عزیزان محترم کارشناس هست که بدون ذره ای تعارف اون رنجه اون درده را حتی شده کمی بداخلاق در چارچوب ادب عنوان کنیم تمام کارشناسان چه در رسانه و چه در فضاهای دیگر اساتید و معلمین ما بوده و هستند اما دل از مواقعی میسوزد که میدانیم دویت شایسته و برازنده بوده و اون رنجش از اینجاست که کلامه بعدا گله ای متوجهشون وارد نکنه لذا شخصا که بنده ناچیزی بوده عادتا به صریح ترین و تندترین روش میگم چون دوستشان دارم و ازشون آموخته ایم . با تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۷
سلام مسئله بورساینهست که اثر مثبتان درخانوادها دیده نمیشود وازاینکه همه دربورس فعال یا اشنا باشند نوعی ترس وجوددارددرحالیکه اموزش بورس ویرمایهکذاری درخانوادها بنیادیترین ورقابت سالم هست که نتایج بسیارخوبیازان ظهورخواهدکرد وانانراپیداکنیم الان صندوقهای سرمایهکذاری یا سبذ کردانی نوع دوم حقیقیها فرصت طلائیهستکه خانوادها فامیلها تاسی کنند وحمایت شود وروزرا شاهد باشیمکه درایران حداقل نیم ملیون صندوق درجهدوم حقیقی تاسیس شود ودرکل پسمان شانکهای ومنطقه ارتباط بورس راه بیفتد انشائالله ازمیان این نیم ملیون صندوق سرمایکذاری یا سبدکردان حقوقی پدیدهای خوبیبرای کل احتیاجات دنیا واخرت مردم تجلیکنند