بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
تا ابتدای مهرماه سال جاری؛

برترین صندوق‌های سرمایه گذاری مشخص شد

با استفاده از سیستم رتبه‌بندی صندوق‌ها، مردم به آسانی می­‌توانند صندوق‌­های مناسب جهت سرمایه­‌گذاری را متناسب با بودجه، اهداف، شخصیت مالی و سطح ریسک خود انتخاب کنند.
کد خبر : ۲۴۸۷۸۹

 سرمایه گذاری +بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، با استفاده از سیستم رتبه‌بندی صندوق‌ها، مردم به آسانی می­‌توانند صندوق‌­های مناسب جهت سرمایه­‌گذاری را متناسب با بودجه، اهداف، شخصیت مالی و سطح ریسک خود انتخاب کنند.



سامانه هوشمند رتبه بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری پردازش اطلاعات مالی پارت بر اساس آخرین اطلاعات مربوط به پایان شهریور ۱۴۰۰، برترین صندوق‌های سرمایه گذاری را مشخص کرده است. صندوق‌های حائز بیشترین امتیاز در سه طبقه اصلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی، مختلط و با درآمدثابت رتبه بندی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، صندوق سرمایه گذاری «آسمان یکم» با مدیریت «سبدگردان آسمان» در صدر صندوق‌های سهامی ایران قرار گرفته است. صندوق‌های «پیشتاز» و «پیشرو» با مدیریت «سبدگردان انتخاب مفید» رتبه دوم و سوم این گروه را به خود اختصاص داده اند.

صندوق‌های «پارس»، «آسمان خاورمیانه» و «توسعه ممتاز» بالاترین امتیاز گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط را به خود اختصاص دادند؛ مدیریت این صندوق‌ها به ترتیب توسط «سبدگردان آبان»، «سبدگردان آسمان «و «سبدگردان انتخاب مفید» صورت می‌گیرد.

گروه صندوق‌های بادرآمد ثابت نیز شاهد رتبه اول تا سوم برای صندوق‌های «کاریزما»، «امین آشنا ایرانیان» و «زمرد نوویرا ذوب آهن» است. مدیریت این صندوق‌ها نیز به ترتیب برعهده «سبدگردان کاریزما»، «سبدگردان سهم آشنا» و «سبدگردان نوویرا» بوده است.

رتبه‌بندی فوق بر اساس امتیازدهی به معیار‌های ۱۵ گانه مربوط به فعالیت و عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری براساس مدل انحصاری شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت حاصل شده که به صورت دوره‌ای به‌روز می‌شود. شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت در جهت ارتقای شفافیت صنعت صندوق­‌های سرمایه‌گذاری و کمک به تصمیم‌گیری بهتر سرمایه­‌گذاران، سامانه هوشمند رتبه‌بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را ایجاد کرده و بدون هیچ‌گونه تورش و جانبداری صندوق‌های برتر را معرفی می‌کند.

لازم به ذکر است که رتبه‌بندی ارائه شده بر اساس ویژگی­‌های ساختار صندوق­‌ها و عملکرد گذشته آن‌ها ارائه شده و تضمینی برای بازدهی بیشتر صندوق‌های اشاره شده در آینده نیست.

موسسه رتبه بندی اعتباری برهان نیز از دیگر موسسسات رتبه بندی بازار سرمایه ایران است که با درجه‌بندی صندوق‌های سرمایه گذاری براساس «ستاره» سرمایه گذاران را در امر انتخاب بهترین گزینه سرمایه گذاری راهنمایی می‌کند.

درجه‌بندی عملکرد صندوق‌ها، مبتنی بر یک مدل کاملاً کمی است و طوری طراحی شده که سرمایه‌گذاران را قادر کند تا عملکرد گذشته هر صندوق را پس از تعدیل بر مبنای ریسک، در مقایسه با صندوق‌های همتای خود ارزیابی کند.

برهان، صندوق‌ها را از نظر عملکرد به پنج دسته درجه بندی می‌کند که بالاترین درجه، پنج ستاره/MFR ۵ و پایین‌ترین درجه تک ستاره/MFR ۱ است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر