بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
خرس‌ها و گاو‌ها خسته از رفتار چوپان!
این روز‌ها شاید انتقاداتی بر رفتار خرس‌ها و سیطره آن‌ها بر بازار باشد اما؛ خود خرس‌ها نیز از اینکه کفه ترازو به نفع چوپان‌های اوراق فروش سنگینی می‌کند نیز خسته شده‌اند و جایی برای خرس‌ها دیگر نیست و شاید از این پس نسل خرس‌ها منقرض شود!
کد خبر : ۲۴۹۲۳۶

پیش گشایش+بورس نیوز

به گزارش بورس‌نیوز، جنگ جنگ جنگ تا مرز ۱,۳۸۰ میلیون واحدی و این نبرد به‌جایی رسیده که سازمان بورس بی‌صدا حتی سمعک خود را از گوشش درآورده به حجم اوراق‌فروشی بازار نه‌تن‌ها غیرت آن‌ها به جوش نمی‌آید حتی کک‌ها آن‌ها نمی‌گزد!

اهالی بازار می‌دانند که اوراق خزانه دیروز رقم ۲۱ همت را هم گذراند اما؛ وقتی سازمان بورس و مدیران آن روزه سکوت گرفتند تا صندلی خود را از دست ندهند، به ورطه افتادن شاخص تا ۱/۳۱۰ میلیون واحد نیز اجتناب‌ناپذیر است چراکه مدیرانی عشقی، صندلی‌های خود را بیشتر دوست دارند تا بازار، زیرا این دهات بازارسرمایه آنچنان آدم ندارد که این افراد از ترس صندلی‌ها حتی یک قدم به نفع بازار حرکت کنند.

اگر تابلوی بازار را با اندیکاتور MFI به‌نظاره بنشینیم اغلب سهم‌های ارزنده‌ای را مشاهده می‌کنیم که بسیاری از آن‌ها چه از لحاظ بنیادی و هم از نظر DPS، جایگاهی عالی برای رشد و سرمایه‌گذاری دارند اما؛ عدم توقف خروچ پول از بازارسرمایه به سودآوری آن‌ها خط قرمز کشیده، زیرا اوراق‌ها مجالی برای تنفس به بورس نداده‌اند و دولتی‌ها پُز آن را می‌دهند که از بانک‌مرکزی استقراض نکرده‌اند، ولی پدر بورس را درآوردند.

این روز‌ها شاید انتقاداتی بر رفتار خرس‌ها و سیطره آن‌ها بر بازار باشد اما؛ خود خرس‌ها نیز از اینکه کفه ترازو به نفع چوپان‌های اوراق فروش سنگینی می‌کند نیز خسته شده‌اند و جایی برای خرس‌ها دیگر نیست و شاید از این پس نسل خرس‌ها منقرض شود!

در حالیکه با توجه به برگشت بازار به سطوح قبل از رشد‌های اخیر (ابتدای خرداد)، انتظار دیگری از بازار میرفت، ولی کمبود نقدینگی در خزانه امسال بر بورس افتاده و تا آخرین قطره خون این کالبد را می‌خواهد بالا بکشد.

سهامداران عزیز، حال که دولت در سکوت وزارت اقتصاد و سازمان بورس، سهامداران را به گوشه رینگ برده و با اوراق راه نفس را بر آنان بسته باید استراتژی مناسبی را انتخاب کرد تا این مکیدن خون به اتمام برسد.

ابتدا سهامداران تمرکز بر سهام بنیادین و DPS محور و دلخوش بودن به سود مجامع را در دستور کار قرار دهند و از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارج شوند تا دیگر به مردم وعده سود با صندوق‌ها را ندهند و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را بهترین راه پیروزی در بازارسهام معرفی نکنند (تا در جلسات فرابورس و صندوق‌ها آن‌ها مجبور به اوراق خریدن نکنند). یا اینکه باید از این بازار کنار کشید و صفحه پرتفو را کاملا بست و فقط نظاره بر اوضاع کرد!

دلار تکان نخورد

در حالی که بازار‌های اصلی همگی در ریزش و قرمزی به سر می‌برد، گویا دلار و سکه در بازی اسکوید گیم خود را می‌بینند و بدون فکر نوسانی را طی نمی‌کنند و همین موضوع باعث شد که دلار بازهم در پله‌ای که دیروز بود، امروز نیز بایستد و با نرخ ۲۷ هزار و ۶۷۰ تومان دست به دست شود.

سکه نیز از ترس، حتی نلرزید

این روز‌ها که سایه درآمدزایی دولت به گونه‌ای شده که به هر جایی چنگ می‌اندازد، گویا اوضاع سکه بخاطر آنکه صدایی از آن بلند نشود؛ ساکت و آرام بر سر جای خود نشسته تا صدای نوسان آن به گوش دولت نرسد؛ هر سکه بهار آزادی با نرخ ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان و هر سکه امامی نیز ۱۱ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان دست به دست شد.

تابلوی طلافروشی‌ها نیز نرخ هر گرم طلا را یک میلیون و ۱۷۰ هزارتومان و هر مثقال طلا را ۵ میلیون و ۷۲ هزارتومان نرخ گذاری کرده اند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
دقیقا ...خروج از صندوق ها تنها راه اعتراض به این دولت بی مسئولیت است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
وجود هیجان به نفع کارگزاری هاست کاهش حجم و ارزش معاملات بهترین راهکار مقابله با نیرنگ آن هاست.
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
تکیه بر سهام dps محور زمانی ممکن هست که بشه سود رو پیش بيني کرد.از کجا معلوم فردا دستشون رو تو جیب پتروشیمی ها نکنند.همونطور که در گزارش پالایشی ها اینکار رو کردن.تنها راه فعلی نخریدن است ولا غیر.دولت شبیه گدای گرسنه ای هست که از بورس بوی کباب شنیده.تف برشرفشون