بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
رکورد ذوب آهن اصفهان در سودآوری حاصل توسعه صادرات
ذوب آهن اصفهان موفق شد رکورد سود آوری خود را تنها در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ ارتقاء دهد و با افزایش ۱۹۵ درصدی به سود بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برسد و حاشیه سود این شرکت برای اولین بار از ۱۲ درصد عبور کرد .
کد خبر : ۲۴۹۳۸۶

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، منصور یزدی زاده، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در نخستین روز نمایشگاه ماینکس (نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گزاری در معدن و صنایع معدنی ایران) در کنفرانس خبری اظهار کرد: عمده سودآوری ذوب آهن اصفهان حاصل بهبود فرایند، تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر و رشد صادرات بوده و تنها حدود ۳۰ درصد از این افزایش سود حاصل تورم و افزایش قیمت ارز است.



وی افزود: فرایند تولید ذوب آهن اصفهان با سایر تولیدکنندگان متفاوت است و حامل‌های انرژی را که وارد می‌کنیم، ۵۰ درصد هزینه‌های ما را حامل‌های انرژی تشکیل می‌دهد در حالی که در حال حاضر که شاهد رشد قیمت‌های حامل‌های انرژی هستیم این میزان برای رقبای ما تنها به ۱۰ درصد رسیده که نشان دهنده یک رقابت ناعادلانه است.

مدیرعامل ذوب آهن خاطرنشان کرد: صادرات ذوب آهن اصفهان که به بیش از ۱۷ کشور جهان صورت گرفته با رشد ۲۴ درصدی تناژ و رشد بیش از ۱۰۰ درصدی درآمد به بیش از ۶۰۰ هزار تن در ۶ ماهه اول سال جاری رسید که در آمد ارزی آن بالغ بر ۳۴۳ میلیون دلار شد.

وی افزود: تلاش ما این بود که با رشد صادرات، ازافزایش قیمت‌های جهانی بیشترین بهره را ببریم و در داخل با رشد تنوع محصولات و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر از جمله انواع ریل، آرک معدنی، ناودانی، تیرآهن‌های سبک و میلگرد‌های آلیاژی را روانه بازار کردیم و نیاز کشور به این محصولات تامین شد.

مدیرعامل ذوب آهن گفت: یکی از استراتژی‌ها ما در جهت افزایش سود، پیوند دادن صادرات به واردات است. درواقع از کشور‌هایی که کک و زغال وارد می‌کنیم در مقابل صادرات محصول انجام می‌دهیم که منجر به ایجاد ارزش افزوده شده است.

رکورد ذوب آهن اصفهان در سودآوری حاصل توسعه صادرات

یزدی زاده بیان کرد: بیش از ۱۵ نوع محصول جدید برای امسال در سبد محصولات تولیدی ذوب آهن اصفهان قرار گرفت که تاکنون بی‌سابقه بوده و محصولاتی که در ذوب آهن تولید شده دارای ارزش افزوده بالایی است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: با توجه به تولید ریل در ذوب آهن اصفهان محصولاتی که تولید می‌شود به وزارت صمت اعلام می‌شود تا در جهت واردات در جریان باشند که چه محصولاتی در داخل تامین می‌شود و نیازی به واردات آن محصول نیست.

وی افزود: با توجه به اینکه ذوب آهن کمترین بهره را از یارانه انرژی دریافت می‌کند امیدواریم در زمستان مشکلی در زمینه انرژی نداشته باشیم. روش تولید ذوب آهن، کوره بلندی است و لذا در زمستان با محدودیت گاز در بخش‌های تولید چدن و فولاد با مشکل چندانی مواجه نمی‌شویم هر چند بخش نورد با کمبود گاز مشکل خواهد داشت. درمجموع امیدواریم سایر صنایع فولادی هم در این زمینه مشکلی نداشته باشند.

یزدی زاده توضیح داد: ظرفیت تولید فولاد ما به ۴۰ میلیون تن رسیده و مشکلی در جهت تامین آن برای یک میلیون واحد مسکونی نداریم. مهم‌ترین مشکل ما در زمینه بوروکراسی‌های اداری بوده که بهتر است اتاق فکری ایجاد و تمامی تولیدکنندگان نیز در این اتاق فکر حضور داشته باشند تا موانع رسیدن به ساخت یک میلیون واحد مسکونی بررسی شود و به دغدغه تولیدکنندگان فولاد و سایر صنایع مرتبط با مسکن رسیدگی شود.

وی افزود: در زمینه صادرات ریل با توجه به توان تولید ریل ۳۶ متری به دنبال بازار‌های صادراتی هستیم. اما در زمینه توقف صادرات ریل به افغانستان باید عنوان کنم بحث قرارداد ریل ما مربوط به دولت قبلی افغانستان بوده ود در خصوص ارتباط با دولت جدید تابع سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم.

مدیرعامل ذوب آهن گفت: امیدواریم با توجه به شرایط تحریمی که وجود دارد موانع موجود برطرف شود. تا کنون مانعی به لحاظ تحریم‌ها در واردات و صادرات نداشته‌ایم و بیشتر تحریم‌های ما و مشکلات، داخلی هستند. امیدواریم قرارداد‌های جدیدی منعقد شود و شاهد صادرات ریل باشیم.

یزدی زاده بیان کرد: در حوزه ریل با تولید انواع ریل‌های شهری توان تامین کلیه ریل‌های مورد نیاز مترو را داریم، همچنین در پروژه ریلی چابهار - زاهدان تمام ریل آن از سوی ذوب آهن تولید می‌شود.

یزدی زاده به پروژه‌های جدید توسعه این شرکت اشاره و ادامه داد: پروژه ساخت پلنت اکسیژن که تولید آن ۲۵ هزار متر مکعب است که شرایط تولید فولاد را بهبود می‌بخشد. پروژه پساب در حوزه تامین آب و حفظ محیط زیست در حال انجام است که با خرید پساب شهرستان اطراف انجام شده است. احداث کوره پاتیلی و همچنین ساخت باتری شماره ۲ کک سازی را در دست اجرا داریم که ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن به تولید کک ما می‌افزاید و با توجه به افزایش قیمت کک، ارزش افزوده آن ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار در هر تن است.

مدیرعامل ذوب آهن به شرایط خوب شرکت‌های تابعه این مجتمع عظیم صنعتی نیز اشاره کرد و گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری، خوشبختانه شاهد سود آوری تمام این شرکت‌ها برای اولین بار بودیم و تولید نیوجرسی سبز نیز برای اولین بار توسط شرکت تارابگین صورت گرفت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر