بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
کاهش ۰.۰۲درصدی شاخص دلار
شاخص دلار در معاملات امروز با ۰.۰۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۴.۲۰۷ واحد بسته شد.
کد خبر : ۲۴۹۵۹۴

شاخص دلار+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، نرخ بیکاری بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه اکتبر باز هم کاهشی شد و رقم ۴.۶ درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری که ۰.۲ درصد کمتر از ماه قبل بوده، کمترین نرخ بیکاری این کشور در طول ۲۰ ماه اخیر است. از آوریل سال گذشته که نرخ بیکاری آمریکا با رسیدن به ۱۴.۸ درصد رکوردشکنی کرد، روند نزولی نرخ بیکاری آمریکا ادامه داشته است. طی این مدت شمار جمعیت بیکاران با تغییری محسوس نسبت به ماه قبل به هفت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.



کسری حساب تجاری آمریکا کماکان رو به افزایش بوده و این مساله فشار را روی دلار بیشتر می‌کند. در ماه سپتامبر میزان واردات آمریکا ۲۰۷.۶ میلیارد دلار بوده که این رقم ۸۰.۹ میلیارد دلار بیشتر از صادرات این کشور بوده است. در مقایسه با ماه قبل، صادرات آمریکا ۱.۴ درصد و واردات این کشور ۳.۰ درصد بیشتر شده‌اند. کماکان بیشترین کسری حساب تجاری مربوط به تجارت با چین (۳۱.۵ میلیارد دلار) بوده و پس از چین نیز، مکزیک ۸.۸ میلیارد دلار بیشتر از وارداتش از آمریکا، به این کشور صادرات داشته است.

روابط بین فرانسه و انگلیس بار دیگر رو به وخامت رفته و این مساله بدان معنا است که یورو و پوند که همین حالا نیز به دلیل تورم بالای کشور‌های اروپایی تحت فشارند، روز‌های سخت‌تری در پیش دارند. پاریس و لندن که پیشتر بر سر مساله قرارداد زیردریایی‌های استرالیا با یکدیگر به مشکل خورده بودند اکنون بر سر حقوق ماهیگیری در دریای شمال، یکدیگر را به استفاده از زبان زور تهدید کرده‌اند. انگلیس و اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین شرکای بانکی و گمرکی همدیگر هستند و این روابط در خطر قرار دارد.

افزایش میزان درآمد‌های مالیاتی و کمتر شدن کسری بودجه دولت آمریکا تا پایان ماه اکتبر که حالا به دو تریلیون و ۷۸۸ میلیارد و ۷۲۸ میلیون دلار رسیده است، می‌تواند خبر خوبی برای تقویت دلار باشد. در حال حاضر بزرگ‌ترین اقلام بودجه‌ای آمریکا شامل مراقبت‌های درمانی با یک تریلیون و ۲۴۰ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار، تامین اجتماعی با یک تریلیون و ۸۸ میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلار، هزینه‌های دفاعی با ۷۱۶ میلیارد و ۵۱۶ میلیون دلار و بهره پرداختی بدهی با ۴۱۵ میلیارد و ۷۷۹ میلیون دلار است.

در خبری خوب برای یورو و اروپا، تا پایان ماه سپتامبر متوسط نرخ بیکاری در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا به ۳.۴ درصد رسید که در مقایسه با ماه قبل ۰.۲ درصد کمتر شده است. بدین ترتیب پایین‌ترین نرخ بیکاری آلمان در ۱۸ ماه اخیر به ثبت رسید. طی این مدت شمار بیکاران آلمانی با ۱.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به یک میلیون و ۴۴۰ هزار نفر رسیده و جمعیت شاغلان نیز در این ماه با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۴۴ میلیون و ۳۶۰ هزار نفر رسیده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۴.۲۰۷ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۶ دلار اعلام شد.

ارز‌های اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۴۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۴ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۵ به ۱.۱۵۶ دلار رسید.

ارز‌های آسیایی

در معاملات بازار‌های ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۷ درصد کاهش به ۱۱۳.۳۹۰ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۵۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۳۹۸ یوان چین اعلام شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر