بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اصرار به تکرار اشتباهات؛ گاف بزرگ برای دولت

اصرار به تکرار اشتباهات؛ گاف بزرگ برای دولت
نباید فراموش کرد که آنچه موجب شده در ده سال گذشته روند سرمایه‌گذاری در کشور ما منفی باشد همین عدم ثبات در سیاست گذاری ها بوده است.
کد خبر : ۲۴۹۸۳۹

اصرار به تکرار اشتباهات؛ گافی بزرگ برای دولت

به گزارش بورس نیوز، اواخر هفته گذشته بود که خبر آزادسازی قیمت خودرو و افزایش قیمت هایی که خودروسازان در نظر گرفتند تا اعمال کنند اعلام شد اما؛ دیری نپایید که با تصمیم رئیس جمهور، خبر افزایش قیمت خودرو لغو شد!

واکنش بازار سرمایه به این اتفاق رنگ سرخی بود که بر قامت بسیاری از نمادها جای گرفت اگرچه به نظر عده‌ای از فعالان و تحلیلگران، این واکنش به اتفاقات، بیش واکنشی استولی در اقتصادی که نتوان حتی برای یک ساعت پیش‌بینی پذیری را انجام داد، نمی‌توان انتظار ورود سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه را داشت. بی‌ثباتی دولت‌ها در تصمیم‌گیری‌ها آنقدر شدت پیدا کرده که مردم رغبتی به سرمایه‌گذاری ندارند.

در مقابل تنور دلالان حسابی داغ است. حتی ارزان قیمت ترین خودروهای تولیدی در کشور در دو ماه گذشته، افزایش قیمت چند ده میلیون تومانی تجربه کرده اند و البته جالب است که سیاست گذاران کماکان اصرار به قیمت گذاری های دستوری در صنعت خودرو دارند. عجیب تر آنکه عده ای بیرون گود نشسته و سهامداران را قمارباز می خوانند و محکوم به شلوغ کاری می کنند!

مقایسه سرمایه‌گذاری در بورس  با "قمار" مقایسه اشتباهی است

حمید پهلوان کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اگرچه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و خرید و فروش سهام، سرمایه‌گذاری در بازار ثانویه محسوب می‌شود اما؛ بازهم سرمایه‌گذاری و مشارکت در اقتصاد کشور است. مقایسه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با "قمار" مقایسه کاملا اشتباهی است، بازار سرمایه در اقتصاد هر کشور از مهم‌ترین بازارهای مالی محسوب می شود و بورس ما نیز نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند.

وی افزود: اگرچه برخی فعالان بازار سرمایه به سبب اشتباهاتی که در انتخاب سهام و ترکیب پرتفوی داشته‌اند متحمل ضرر و زیان بیشتری شده اند، اما نمی توان منکر تاثیر منفی تصمیمات نادرست دولت در اقتصاد کشور و به تبع آن بازار سرمایه مان بود.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن انتقاد از سیاست های دولت و قیمت‌گذاری های دستوری اظهار کرد: قیمت گذاری دستوری در هر بازاری از جمله بازار خودرو قطعاً نادرست است. تجربه چندین ساله قیمت‌گذاری های دستوری نشان داده که این روش قیمت گذاری هیچ منفعتی برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ندارد و تنها نفع این روش قیمت گذاری برای دلالان است.

پهلوان تاکید کرد: دولتمردان و سیاستگذاران ما در این سال‌ها به سبب اجرای سیاست‌های پوپولیستی این مسیر غلط را پیموده‌اند و اصرار دولت به اجرای قیمت‌گذاری دستوری در صنایع، منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار نخواهد شد اما؛ روی قیمت سهام و وضعیت بازار سرمایه اثر منفی خواهد داشت.

این کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: البته به نظر می رسد به سبب افزایش آگاهی و افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه‌ و امکان اظهار نظر کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی در فضای مجازی، دولت نمی‌تواند بی‌اعتنا به انتقادات مطرح شده و تصمیمات نادرست خود را تکرار کند و احتمالاً این سیاست نادرست قیمت‌گذاری دستوری به سایر صنایع تعمیم پیدا نخواهد کرد. بنابراین به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری دستوری، مانعی نیست که بتواند برای همیشه بازار سرمایه را از جذابیت بیاندازد نخواهد بود و در آینده اوضاع این بازار بهتر خواهد شد.

وی گفت: طبیعی است که عدم ثبات در سیاست‌گذاری‌ها و اظهارنظرهای ضد و نقیض از اعتماد سرمایه گذاران می کاهد. نباید فراموش کرد که آنچه موجب شده در ده سال گذشته روند سرمایه‌گذاری در کشور ما منفی باشد همین عدم ثبات در سیاست گذاری ها بوده است.

پهلوان در پایان اظهارکرد: عدم رغبت به سرمایه‌گذاری در کشور ، تاثیر منفی بر اقتصاد ما خواهد داشت و امیدوارم دولت هرچه زودتر به این اشتباه خود پی ببرد و از ادامه این مسیر نادرست(قیمت گذاری های دستوری) جلوگیری شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اصلاح دامنه نوسان، ضرورتی برای بورس
نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اصلاح دامنه نوسان، ضرورتی برای بورس

«حجم معاملات» مُهر تاییدی بر بهبود بورس
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

«حجم معاملات» مُهر تاییدی بر بهبود بورس

آدرس غلط مقصر مشکلات بورس
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آدرس غلط مقصر مشکلات بورس

اعلام شفاف سیاست های اقتصادی دولت، محرک رشد بازار سرمایه
مدیرعامل شرکت کارگزاری رضوی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اعلام شفاف سیاست های اقتصادی دولت، محرک رشد بازار سرمایه

ارسال نظر