بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
مدیرعامل «خاور» در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

واردات دیزل‌های دست دوم، یعنی دلال‌پروری

واردات دیزل‌های دست دوم، یعنی دلال‌پروری
"خاور" در سال بیش از ۱۰ هزار خودروی دیزلی وارد چرخه بازار مصرفی می‌کند که این میزان برای تامین نیاز داخلی کافی است اما؛ اگر درب‌های واردات را باز کنیم، به میزان هر خودروی وارداتی، یک خودروی تولیدی را از کارخانه باید کم کنیم، بنابراین حداقل به خودروی دست دو، نه بگویم.
کد خبر : ۲۴۹۹۷۵

جواد توسلی مهر+بورس نیوز

جواد توسلی‌مهر مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز درخصوص وضعیت بنیادی این شرکت گفت: "خاور" طی سال‌های گذشته با عملکردی که از خود نشان داده بود، سهامداران خود را آزرده‌خاطر کرده بود چراکه آنها از رشد سهم ناامید شده بودند.

وی ادامه داد: فاکتور اساسی و مبنای رشد ناشران در بورس و حتی قیمت هر سهم، میزان تولید کارخانه‌ها است و با افزایش درآمد، شرکت‌ها به پیشرفت در بازار سرمایه دست پیدا می‌کند؛ ایران‌خودرو دیزل در نیمه نخست سال، حدود ۵۵۴ میلیارد تومان یعنی حدود ۱۱۰درصد سرمایه موجود فعلی شرکت، سود عملیاتی کسب کرده و همین موضوع باعث رضایت سهامداران شده است.

مدیرعامل "خاور" اضافه کرد: از سوی دیگر باید اشاره داشت که در شرکت‌های زیرمجموعه، اصلاح ساختار مالی به‌درستی صورت پذیرفته و در آینده‌ای نه‌چندان دور دو شرکت باید به سرعت در بورس عرضه شوند که این عرضه‌‌ها برای شرکت، منابع توسعه‌ای محسوب می‌شوند.

مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل افزود: امسال نیز شرکت موفق شد با راهکار جذب نقدینگی از بازار، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی را از بازار جمع‌آوری کند.



توسلی‌مهر از انتظارات خود از دولت و مجلس برای حمایت از صنعت خودروسازی گفت: قوای حاکمیتی باید به وظایف خود عمل کرده و موانع همچون، گمرک، مجوز‌های پیش‌روی تولید و ... را از سر راه بردارند و با توجه به آنکه نوسازی ناوگان کمکی بزرگی به کارخانه‌های خودرویی بوده اما؛ این اقدامات حمایتی دولت، کافی نیست چراکه دولت نباید تنها در حوزه مسافری به حمایت بپردازد بلکه باید چتر حمایتی خود را برای تمامی حوزه‌های دیزلی باز کند.

خبر خوش برای رونمایی از محصولات جدید "خاور"

مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل به محصولات جدید این شرکت در دو حوزه تجاری و مسافری اشاره داشت و اظهارکرد: در حوزه تجاری چهار محصول جدید شامل گیربکس اتومات و گیربکس منوال (اتومات) رونمایی شد؛ این محصولات با رویکرد صادرات و افزایش ترانزیت طراحی شده و امیدواریم با حل شدن مشکل ترانزیتی، سهم مناسبی از بازار فروش داخلی را به خود اختصاص دهد.

واردات خودروهای دستِ دوم؛ آری یا خیر

وی واردات محصولات دست دوم را از دو منظر قابل بحث دانست و گفت: اگر این موضوع را از لحاظ شرایط ملی بخواهیم در نظر بگیریم، در ابتدا باید عنوان شود که در شرایط سخت کشور، تمامی خودروساز‌ان خارجی حتی در صورت داشتن قرارداد، به خودروسازان داخلی قطعه ندادند و کارخانه‌ها را رها کردند.

توسلی‌مهر اضافه کرد: دراین‌صورت چطور ممکن است اجازه دهیم که ارز کشور به سمت واردات ماشین‌هایی برود که این خودروهای دستِ دوم، حتی اجازه حرکت در کشورهای سازنده را هم ندارد؛ بنابراین نباید با ارزبری نامناسب باعث شویم که خودروهای کاملا از رده خارج شده کشورهای اروپایی را خریداری کنیم و باعث پرداخت ارزش‌افزوده بیشتر به خودروسازی اروپایی شویم، عملا با چنین اقدامی به رونق تولید آنان کمک می‌کنیم که این نوع خریدها (ماشین‌های دست دوم) به کارخانه‌های آنها جانی مجدد می‌دهد؛ این اقدام به لحاظ منطقی و ارق ملی پسندیده نیست عملا هیچ آدم غیرتمندی این شرایط را نمی‌پذیرد اما؛ متاسفانه به‌دلیل تحریم‌ها منابع مالی به سمت واردات خودرو دست دوم سوق داده شده‌است.

مدیرعامل "خاور" در ادامه بررسی خودروهای دست دوم به موضوع زیست‌محیطی و سوخت آنها نیز اشاره داشت و تصریح کرد: از منظر مشتری و حتی خدمات پس از فروش، این خودرو‌ها به لحاظ استانداری «یورو ۶» هستند و در ایران اصلا سوختی تحت این عنوان وجود ندارد، مگر اینکه به این اسم وارد شده باشد که در حال بررسی است؛ همچنین به لحاظ اقتصادی و قیمتی نیز این خودروها توجیه اقتصادی ندارد، یعنی ماشینی که بین ۴ تا ۶ میلیارد تومان معامله می‌شود با توجه به درآمد و هزینه جاری آن، به لحاظ اقتصادی ارزش کمتری داشته و از لحاظ خدمات پس از فروش نیز همه آن‌ها خیلی زود دچار مشکل می‌شوند.

حمایت از تولید داخل را به دلالان نفروشید

وی در مورد تولید داخلی و حمایت از آن نیز اذعان داشت: رهبر معظم انقلاب سال‌هاست که در راستای حمایت از تولید تاکید جدی داشته و در واقع تولید، شاه‌کلید توسعه اقتصادی هر کشور است؛ ایران‌خودرو دیزل با رشد تولید، توانسته بر موضوعاتی همچون مشکلات صنفی و کارگری، سود و زیان، اصلاح ساختار مالی، راضی‌شدن سهامدار و افزایش عرضه به بازار فائق آید و حتی تمامی محصولات خود را از لحاظ قیمتی، ارزان‌تر از رقبای داخلی به بازار عرضه می‌کند.

توسلی‌مهر با اشاره به میزان تولید سالانه این کارخانه دیزلی گفت: "خاور" در سال ۱۰ الی ۱۱ هزار محصول را وارد چرخه تولید و بازار مصرفی کشور می‌کند، این یعنی ظرفیت تامین نیاز بازار داخل با اتکا به تولید داخلی کاملا وجود دارد بنابراین به هر میزان وارداتی که در کشور صورت می‌پیرد، به همان میزان به کارخانه‌ها آسیب وارد می‌شود؛ یعنی عملا خودروساز تجاری در زنجیره تامین باید با عده‌ای دلال رقابت کنند.

مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل در پایان اضافه کرد: به نظر من بازارسرمایه آنقدر هوشمند شده که نسبت به سهم "خاور" حساسیت لازم را پیدا کند. این سهم در بازار برای سرمایه‌گذاران خرد و کلان مطرح بوده و سهامداران دیزل که در مجامع حضور داشتند عملا از ریز مسائل خبر دارند و امیدواریم سهامداران به طور متوالی، از سود سهم این شرکت منفعت لازم را ببرند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر