بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
رقیب جدیدی برای پاستور/بُزخری به بهانه تحریم
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به سیگنال غلط اقتصادخوانده ها به پاستور و بوی گرانی در بازار سیمان و...
کد خبر : ۲۵۰۰۲۵

۵

به گزارش بورس نیوز، همانطور که پیش‌بینی می‌شد در جازدن های بازار سرمایه ادامه دارد. در حالی که خیلی از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند خبر انتشار ۱۰ همت اوراق جدید، بازار را مجدداً نزولی کرده؛ رئیس تخت طاووس اما نظر دیگری دارد. به نظر این بزرگوار بازار بدهی هیچ ربطی به بازار سهام ندارد و سهامداران سهام خود را نمی‌فروشد تا اوراق بخرد. شاید بد نباشد این بار ایشان قبل از هرگونه اظهار نظر، نگاهی به وضعیت تابلوی معاملات داشته باشند تا ببینند بازدهی تقریبا ۲۳ درصدی اوراق برای سهامدارانی که هرروز سرمایه هایشان آب می شود، این بار جذاب است! بماند که بزرگان بازار هم سهام می فروشند تا اوراق بخرند که حداقل آخر سال، جیب شان خالی نباشد. چند هفته قبل بود که صندوق‌های سرمایه‌گذاری یواشکی خبردادند مجبورند اوراق بخرند و هر مدیر صندوقی که از خرید اوراق سر باز زند، باید جواب پس بدهد! حالا خبر رسیده که این الزام از بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری گذشته و دامن شرکت‌های بیمه را هم گرفته. بیمه ها هم ناچار شده اند بخشی از منابع خود را صرف خریده اوراق کنند تا جیب پاستور پر شود! اینجاست که باید به گوش رئیس تخت‌طاووس برسانیم که اتفاقاً توسعه بازار بدهی بدون آن که بر فرق سر بازار سهام بکوبیم، امکان پذیر نخواهد بود!

 

چاه بلایی بنام اوراق

 
گفتیم اوراق بد نیست به اهالی پاستور هم یادآوری کنیم اوراقی که منتشر می‌کنید و به موجب آن نقدینگی تامین می کنید، کمک بلاعوض مردم به شما نیست. بدهی شما روز به روز بیشتر خواهد شد و سال آینده علاوه بر کسری بودجه ای که از حالا مثل روز روشن است دامنگیرتان خواهد شد، باید جور هزینه بازپرداخت اوراق سررسید شده را هم بکشید و بابت باز پرداخت و تسویه اوراق ماهانه ۱۸ هزار میلیارد تومان بپردازید! هرچند می‌دانیم که به نظر بعضی از اقتصاد خوانده هایی که به شما مشاوره می‌دهند، انتشار اوراق و استقراض دولت از بازار سرمایه، تبعات کمتری نسبت به چاپ پول دارد؛ اما این اقتصادخوانده ها و اقتصاددان نماهای بزرگوار، یادشان رفته به شما گوشزد کنند افزایش بدهی هایتان می تواند شما را به مرز ورشکستگی برساند و هیچ چیز به اندازه یک دولت بدهکار و ورشکسته خطرناک نیست.

 

بالاخره تکذیب شد


در یکی دو روز گذشته شایعه آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران ورد زبان‌ها بود. حتی عده‌ای منتظر بودند که با آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران قیمت دلار فروکش کند؛ اما یکی از مسئولان امروز آب پاکی را روی دست مردم ریخت و اعلام کرد که خبری از آزادسازی منابع بلوکه شده نیست.‌ ولی این مسئول بزرگوار اعلام کرده که کالاهای اقتصادی وارد کشور می شود که البته خبر جدیدی نیست و ماه هاست که فریاد می کنیم در ازای فروش نفت، هر کالای بنجلی را به اسم کالای اقتصادی وارد نکنید. بازار مان از سنگ پا، سنجاق قفلی، گل سر و جاسوئیچی اشباع شده...

 

رقیب جدیدی برای پاستور  

گویی بدهی اهالی جاده مخصوص به قطعه‌سازان به ۷۰ همت رسیده است.‌ این دوستان یک هول کوچک دیگر بدهند، در کسری بودجه به اهالی پاستور خواهند رسید!

 

هیس؛ گاز نداریم

اوایل تابستان بود که قیمت‌سیمان ناگهان سر به فلک کشید و بعد از بررسی‌ها متوجه شدیم که قطعی ناگهانی برق سیمانی ها، موجب اختلال در روند عرضه سیمان به بازار شده و کمبود عرضه قیمت ها را بالا برده است. در حالی که انتظار داشتیم در دی و بهمن ماه شاهد قطعی گاز سیمانی ها باشیم، خبر رسیده که گاز شرکت‌های سیمان یکی پس از دیگری در حال قطع شدن است. اگر فردا قیمت سیمان افزایش یافت و سیمانی در بازار پیدا نشد، نگویید که بورس‌کالا مقصر گرانی ها بوده. صنعتی که چند ماه از سال را به خاطر قطعی برق و گاز و هزار بهانه دیگر تعطیل باشد، بازاری بهتر از این نخواهد داشت.

 

بُزخری زعفران به بهانه تحریم

آمار گمرک نشان می دهد در حالی که صادرات زعفران در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۴ درصد افت داشته، به لحاظ ارزشی ۳۴ درصد افت را تجربه کرده است! خدا را شکر که تحریم ها اگر نعمتی برای خیلی از صنایع ما نبود، برای خیلی از مشتریان خارجی نعمت که چه عرض کنیم فرصتی طلایی بود تا بتوانند محصولات ایرانی را بزخر کنند. اگر هم به ارزان فروشی زعفران گلایه کنیم که دوستان دلال محترم بر سرمان آوار می شوند که شما چه می دانید صادرات در شرایط تحریم یعنی چه؟ در کار ما مداخله نکنید...

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
راستی بورس نیوز ..........رو هواست.انشالله اقای رییسی در ....را که ..کنه اگه در ...نداره.ما احتیاح به متعهد داریم نه عالم.که خدارا شکراثارش در مملکت هویدا واشکار هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳
چرا یکی به نماد بورس وناظرش حمله نکرد.چرا بقیه موقع بازگشایی درصد مثبتشون یا به روز بعد میوفته یا درصدش اینقدر پایین هست که ناامید کننده هست.لطفا بورس نیوز این مسئله را شفاف نمایید.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۵
همون که گفتم دارن جمع میکنن که برن