بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
مدیر نهاد‌های مالی فرابورس گفت:

حضور ۹۰ درصدی جوانان در طرح‌های کرادفاندینگ

حضور ۹۰ درصدی جوانان در طرح‌های کرادفاندینگ
مدیر نهاد‌های مالی فرابورس ایران با اشاره به اینکه تأمین مالی جمعی به عنوان یکی از مصادیق اقتصاد مردمی از بهمن‌ماه سال گذشته به ­طور رسمی در بازار سرمایه شروع به فعالیت کرده، از مشارکت ۹۰ درصدی جوانان در طرح‌های کرادفاندینگ خبر داد.
کد خبر : ۲۵۰۵۹۴

فرابورس ایران+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، عارف علیقلی­‌پور، مدیر نهاد‌های مالی فرابورس با اشاره به اینکه تأمین مالی جمعی به عنوان یکی از مصادیق اقتصاد مردمی از بهمن‌ماه سال گذشته به ­طور رسمی در بازار سرمایه شروع به فعالیت کرده است، از مشارکت ۹۰ درصدی جوانان در طرح‌های کرادفاندینگ خبر داد.



وی با بیان اینکه بررسی سن مشارکت­‌کنندگان حقیقی در طرح‌های تامین مالی جمعی نشان می­دهد که قریب به ۹۰ درصد آنان جوانان­ هستند، افزود: با وجود اینکه تامین مالی جمعی در ایران بسیار نوپاست و هنوز شمار سکو‌ها و طرح‌ها اندک‌اند، اما نگاهی به آمار‌های ۹ طرحی که در بازه زمانی ۱۰ماهه تامین مالی شده‌اند، حضور فعال سرمایه­‌گذاران جوان در این ابزار تأمین مالی را نشان می‌دهد که می‌تواند به دلیل ماهیت ریسکی این ابزار و به تبع آن انتخاب آن توسط جوانان که ریسک‌پذیری بیشتری دارند، باشد.

مدیر نهاد‌های مالی فرابورس ادامه داد: متولدین دهه ۶۰ بیشترین میزان مشارکت را نسبت به سایرین در تامین مالی کرادفاندینگ داشته­ و از نظر سابقه فعالیت در بازار سرمایه نیز افراد دارای متوسط پنج سال فعالیت در عرصه بازار سرمایه، بیشترین مشارکت را داشته­‌اند.

دبیر کارگروه ارزیابی تأمین مالی جمعی در ادامه به ارائه اطلاعاتی در خصوص طرح‌های تامین مالی جمعی که از طریق فرابورس اقدام به جذب سرمایه کرده‌اند، پرداخت و بیان کرد: از مجموع ۹ طرح اجرا شده تاکنون ۸ طرح موفق به جذب سرمایه توسط مردم شده و یک طرح نتوانسته است منابع مالی مورد انتظار خود را جمع­آوری کند که مجموع مبالغ جمع­آوری شده در این ۸ طرح­ حدود ۱۵۰ میلیارد ریال بوده است.

به گفته علیقلی‌پور طرح‌های تامین مالی جمعی، صنایع متنوعی را دربرگرفته‌اند به طوری که ۳ طرح مربوط به حوزه پزشکی و سلامت، ۲ طرح مربوط به حوزه فناوری اطلاعات، یک طرح مربوط به حوزه نرم­افزاری، یک طرح مربوط به حوزه ساختمانی و یک طرح نیز مربوط به حوزه کشاورزی است.

وی در خصوص توزیع جغرافیایی این طرح‌ها نیز با اشاره به اینکه طرح‌های یادشده از توزیع جغرافیایی مناسبی در سطح کشور برخوردار بوده و چهار استان کشور از ظرفیت کرادفاندینگ بهره­مند شده­اند، اظهار کرد: بزرگ­ترین طرح اجرا شده، مربوط به کسب­وکاری از استان قم بوده است؛ ضمن آنکه از مجموع ۸ طرح موفق، دو طرح به تسویه اصل و سود با مشارکت­کنندگان خود اقدام کرده‌اند و ۶ طرح نیز درجریان هستند.

مدیر نهاد‌های مالی فرابورس ایران در ادامه به «عدالت در دسترسی به منابع مالی» به عنوان ویژگی منحصر به فرد تأمین مالی جمعی اشاره کرد که این ابزار را از سایر روش­‌های تأمین مالی­ کشور متمایز کرده و گفت: این روش با رجوع بنگاه­های اقتصادی به مردم شکل می­ گیرد و مردم پس از بررسی­‌های لازم، منابع مالی را در اختیار بنگاه‌­های اقتصادی قرار می­دهند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بررسی‌های صورت‌گرفته توسط مردم اجازه می­دهد که خرد جمعی نسبت به طرح‌های اقتصادی به ­کار گرفته شود و از طرفی مراجعه مستقیم بنگاه‌های اقتصادی به مردم نیز سرعت در تأمین مالی را افزایش داده و هزینه خدمات واسطه‌های مالی را به مراتب کاهش می­دهد.

علیقلی‌پور یکی از بهترین ابزار‌های بازار سرمایه برای تأمین مالی شرکت­‌های خرد و متوسط و همچنین بزرگ‌ترین فرصت ایجاد اقتصاد مردمی را بهره­ جستن از ابزار تأمین مالی جمعی دانست و گفت: شرکت­‌های خرد و متوسط که اساس و پایه شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی در کشور­ هستند می­­توانند با ابزار‌هایی همچون گواهی شراکت تأمین مالی جمعی، نیاز‌های تأمین مالی خود را مرتفع کنند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مزایده
به دنبال واگذاری سرمایه گذاری بانک پاسارگاد؛

مزایده "وپاسار" متقاضی نداشت

نماد
مجمع عمومی موسسین "تفارس" برگزار شد؛

نماد "تفارس" تا دو ماه دیگر بازگشایی می‌شود

ارسال نظر