بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
آذر یا بهمن؛ نقدینگی چگونه به شاخص جان می‌دهد!
باردیگر در این پیش‌گشایش باید تاکید کنیم که دو فرض رشد و صعود شاخص را باید در حالت نخست و خوش‌بینانه در اواخر آذرماه به نظاره نشست یا اینکه طبق بسط فیبوناچی باید با چراغی کم‌سو، در بهمن‌ماه به‌دنبال ورود نقدینگی گشت.
کد خبر : ۲۵۰۶۳۳

پیش گشایش+بورس نیوز

به گزارش بورس‌نیوز، دو فاکتور اساسی یعنی «دلار و نفت» که این روز‌ها بورس آن را برای نوسان‌های منفی شاخص‌کل مانند دیوار دفاعی به آن اتکا کرده، به وضعیت ثابت رسیده و باید در انتظار رشد آن نشست؛ دلار در سطوح بالای ۲۹ هزارتومان ماند و این نفت است که باید دید آیا در آغاز معاملات امروز روند نزولی خود را ادامه خواهد داد یا روند نوسانی ثابت و متعادل رو به مثبت را در همین محدوده پیش می‌گیرد و سرآغازی برای کندل‌های صعودی خواهد شد.

با نظاره صرافی‌ها و شلوغی مقابل آنها، به نظر می‌رسد که دلار کف ۳۰ هزارتومانی، متاسفانه محقق شود و همانطور که قبلا در پیش‌گشایش‌های گذشته گفته شده، دلار در یک بازه نوسانی ۲ هزارتومانی در پله ۳۰ هزارتومان بازی خواهد کرد.

اما اگر شاخص‌کل را روی نمودار بیاوریم یک نکته اساسی شکل گرفته و آن‌هم سطح حمایتی معتبری بوده که نرخ سهم‌ها به آن رسیده و در معاملات روز گذشته هم بعضا دیده شد که بسیاری از بازیگران سهم‌ها به‌دنبال روند نزولی و افت بیشتر نرخ سهم‌ها نیستند و تلاش‌هایی برای بقا و ابقای نرخ‌های کنونی در بازار مشاهده شد.

تاییدی دیگری که از لحاظ تکنیکالی می‌توان به آن اشاره داشت اندیکاتور RSI بوده که سطح تقریبی ۳۸ واحدی در آن مشخص است.

سهامداران عزیز، نکته‌ای بسیار مهم که بازی تمام تکنیکالی را برهم زده بود و شاهد این قضیه در روز‌های اوج بازار بودیم که بازی تکنیکی را خراب کرده بود، همان ورود نقدینگی پرقدرت به بازار است اما؛ فعلا چنین قدرتی را در بازار نمی‌بینیم و باید به انتظار برگشت نقدینگی از سپرده‌های بانکی به سوی بازارسرمایه باشیم.

باردیگر در این پیش‌گشایش باید تاکید کنیم که دو فرض رشد و صعود شاخص را باید در حالت نخست و خوش‌بینانه در اواخر آذرماه به نظاره نشست یا اینکه طبق بسط فیبوناچی باید با چراغی کم‌سو، در بهمن‌ماه به‌دنبال ورود نقدینگی گشت.

دلار عزم توقف ندارد

دلار در معاملات روز گذشته کارستان کرد و پایه‌های این اقتصاد را با رقص‌کمر خود، بیشتر به تزلزل انداخت؛ رشد ۳۸۰ تومانی این ارز، دلار را به میانه پله فعلی یعنی ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان رساند و یورو هم در آخرین ساعات شب گذشته با نرخ ۳۳ هزار و ۲۸۰ تومان برای مشتریان و خریداران قیمت گذاری شده بود.

سکه و گرد و خاک دیشب

در بازار زر و سکه نیز نرخ‌ها همه حکایت از رشد داشتند و سکه بهارآزادی با ۱۰۰ هزارتومان رشد به نرخ ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزارتومان رسید؛ هر سکه امامی نیز با نرخ ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان دست به دست شد که نسبت به روز گذشته، با ۷۰ هزارتومان افزایش قیمت مواجه شد.

هر گرم طلا در تابلوی طلافروش‌ها نیز به نرخ یک میلیون و ۲۶۹ هزارتومان رسید و این رشد ۱۷ هزارتومانی در برهه‌ای که بازار جهانی بسته شده و نرخ‌های آن نیز نزولی بود، کاملا از هیجان و جو منفی روانی در بازار داخلی کشور حکایت می‌کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر