بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه در پی تقاضا برای خرید ارزان و گمانه زنی درباره احتمال توقف افزایش تولید برنامه ریزی شده اوپک پلاس در واکنش به شیوع اومیکرون بهبود یافت اما به دلیل اطلاعات اندکی که درباره واریانت جدید ویروس کرونا وجود دارد، فضای بازار همچنان محتاط مانده است.
کد خبر : ۲۵۰۶۶۴

قیمت نفت+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، بهای معاملات نفت برنت سه دلار و ۱۱ سنت معادل ۴.۳ درصد افزایش یافت و به ۷۵ دلار و ۸۳ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز جمعه ۹ دلار و ۵۰ سنت سقوط قیمت داشت.



بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا سه دلار و ۴۷ سنت معادل ۵.۱ درصد افزایش یافت و به ۷۱ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز جمعه ۱۰ دلار و ۲۴ سنت سقوط کرده بود.

قیمت‌های نفت روز جمعه که انتشار خبر شناسایی واریانت جدید ویروس کرونا، وحشت به جان بازار‌های مالی انداخت، بیش از ۱۰ درصد سقوط کرده بودند که بزرگترین ریزش قیمت یک روزه از آوریل سال ۲۰۲۰ بود.

نگرانی‌هایی وجود دارد که واریانت جدید ممکن است روند احیای اقتصاد جهانی را منحرف کند و احتمالا به تقاضا برای نفت به آسیب بزند. وحشت از شیوع واریانت جدید به نگرانی‌ها نسبت به اشباع عرضه در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ افزود.

تاتسوفومی اوکوشی، اقتصاددان ارشد شرکت نومورا سکیوریتیز درباره روند بازار اظهار کرد: ما شاهد اصلاح قیمت بوده‌ایم، زیرا ریزش قیمت‌های نفت در روز جمعه بیش از حد بود. اگر بازار افت بیشتری پیدا کند، اوپک پلاس ممکن است افزایش برنامه ریزی شده تولید را به منظور حمایت از قیمت‌ها متوقف کند.

واریانت اومیکرون در سراسر جهان شیوع پیدا کرده و روز یکشنبه مواردی در هلند، دانمارک و استرالیا شناسایی شد و کشور‌های بیشتری محدودیت‌های سفر را اعلام کردند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد هنوز معلوم نیست اومیکرون که نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده، مسری‌تر یا خطرناک‌تر از واریانت‌های دیگر ویروس کرونا است یا خیر. دکتر آنتونی فاوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی آمریکا روز یکشنبه به جو بایدن، رییس جمهور این کشور اعلام کرد حدود دو هفته زمان می‌برد تا اطلاعات قطعی درباره اومیکرون به دست آید.

به گفته منابع آگاه، اوپک پلاس دیدار‌های فنی خود را به اواخر هفته جاری موکول کرد تا فرصت بیشتری برای ارزیابی تاثیر احتمالی شیوع واریانت جدید بر تقاضا و قیمت‌ها داشته باشد.

دیدار کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس از سه شنبه به پنج شنبه موکول شد و همان روز دیدار وزیران گروه اوپک پلاس برای تصمیم گیری درباره سیاست تولید برگزار می‌شود.

بعضی از تحلیلگران پیش بینی کرده‌اند که این گروه ممکن است افزایش تولید برنامه ریزی شده را در واکنش به اقدام مصرف کنندگان در آزادسازی ذخایر نفت و شیوع واریانت جدید ویروس کرونا متوقف کند.

بر اساس گزارش رویترز، هیرویوکی کیکوکاوا، مدیرکل تحقیقات شرکت نیسان سیکیوریتیز گفت: همه نگاه‌ها به این که آیا اومیکرون روی اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت تاثیر می‌گذارد، تصمیمات اوپک پلاس و مذاکرات هسته‌ای ایران در هفته جاری معطوف شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر