بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

جبران کسری بودجه به شرط صداقت دولت

جبران کسری بودجه به شرط صداقت دولت
شاید فعلا بهترین گزینه برای سهامداران خرد سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت باشد.
کد خبر : ۲۵۰۶۶۸

جبران کسری بودجه از روشی غیر از فروش اوراق به شرط صداقت دولت

به گزارش بورس نیوز، در جا زدن های بازار سرمایه ادامه دارد و شاحص کل امروز با افت ۴ هزار واحدی، در محدوده ۱ میلیون و ۳۶۳ هزار واحدی آرام گرفت.

عرفان هودی معاون عملیات کارگزاری بورس بیمه ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد: در حال حاضر کشور ما در یک جنگ عظیم اقتصادی قرار دارد و آنقدر که در این سال ها روی تقویت تسلیحات نظامی مان تمرکز داشته ایم، به افزایش سواد اقتصادی مان نپرداخته ایم. به همین دلیل هم با کوچکترین تلنگر و تحریمی، اقتصاد کشور زمینگیر می شود و حتی خبر تحریم یک شخصیت نه چندان مهم در کشور ما روی نرخ ارز و تورم و... تاثیرگذار است.

وی افزود: قیمت بسیاری از سهم ها به قیمت های بهار سال ۱۳۹۸ برگشته و شاخص کل هم وزن بورس به عدد شاخص کل هم وزن در اردیبهشت ۱۳۹۹ رسیده است! حال آنکه شاخص کل بورس آن زمان حوالی ۱ میلیون واحدی بود و امروز شاخص کل در نزدیکی ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد قرار دارد. با این شرایط بازار سرمایه ما برای سرمایه گذاری بسیار ارزنده و جذاب است؛ اما از آنجا که شرایط اقتصادی ما، جنگی و بحرانی است، بازار سرمایه جذاب نیست و متاسفانه کرونا هم به بهانه تراشی برای منفی های بازار سرمایه کمک کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تامین مالی دولت از محل انتشار اوراق در بازار سرمایه اظهار کرد: در شرایط بحرانی اقتصادی کشور، دولت به منظور جبران کسری بودجه خود ناچار به تامین مالی از محل بازار سرمایه است و قطعاً در ماه‌های پایانی سال شاهد فشار فروش بیشتر اوراق دولتی خواهیم بود. با این شرایط بازار سرمایه تا پایان سال (اگرچه احتمالاً نوساناتی خواهد داشت و شاید کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را هم لمس کند) اما برای سرمایه گذاری جذاب نخواهد بود.

هودی اضافه کرد: معضل کسری بودجه و اجبار برای تامین مالی از محل بازار سرمایه، ربطی به اینکه چه شخصی سکان هدایت دولت را عهده دار باشد، ندارد. به هر حال هر دولتی که مسئولیت اداره امور را بر عهده بگیرد، باید برای پوشش بودجه، تامین مالی کند و در وضعیت فعلی اقتصاد کشور ما بازار سرمایه تنها محلی است که به دولت ها مجال جبران بخشی از کسری بودجه را می دهد. البته که راهکارهای دیگری هم برای پوشش کسری بودجه وجود دارد؛ اما لازمه اجرای هر راهکار و روشی برای تامین مالی دولت، برخورد صادقانه با مردم است. دولت می‌تواند با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، از بار کسری بودجه بکاهد؛ مشروط بر آنکه مانند دولت قبل در قضیه افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸، رفتار نکند! ضمن اینکه توافق و مذاکره سیاسی هم حتماً راهکاری برای نجات اقتصاد کشور خواهد بود، اما باید دید حاکمیت در این خصوص چه دیدگاهی خواهد داشت.

جبران کسری بودجه از روشی غیر از فروش اوراق به شرط صداقت دولت

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با خبر برنامه وزارت اقتصاد برای واگذاری بخشی از سهام دولت در نمادهای "خودرو" ، "خساپا" ، "حکشتی" و... گفت: این اولین بار نیست که قرار است دولت، بخشی از سهام خود را در بازار سرمایه عرضه کند. در سنوات قبل هم شاهد عرضه سهام دولت هم به صورت خرد و هم در قالب صندوق های ETF بوده ایم. اما بعید است که این بار دولت بخواهد برای واگذاری سهام خود از روش صندوق‌های قابل معامله ETF استفاده کند.

وی گفت: معتقدم فروش بلوکی سهام دولت در بازار سرمایه از طریق مزایده رسمی، بهترین روش واگذاری سهام دولت در شرایط فعلی خواهد بود؛ چرا که سبب فشار فروش در بازار سرمایه نخواهد شد و نهادهای حقوقی امکان خرید بلوکی سهام را خواهند داشت. مشروط بر آنکه واگذاری سهام دولت در قالب بلوک به حقوقی های بازار سرمایه اجبار نشود! کمااینکه بخشی از فروش اوراق دولتی در بازار سرمایه نیز دستوری است و نهاد های بزرگ حقوقی ملزم به تخصیص بخشی از منابع خود به خرید اوراق شدند.

این کارشناس بازار سرمایه در توصیه به سرمایه‌گذاران خردی که قصد دارند با سرمایه گذاری منابع مالی اندک خود در بازاری از تورم جا نماند، اظهار کرد: در شرایط فعلی و پر ابهام بازار سرمایه، شاید بهترین گزینه برای سهامداران خرد سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت باشد. به هر حال این صندوق‌ها بیش از سپرده گذاری در بانک برای سرمایه گذاران بازدهی به ارمغان خواهند داشت، ضمن اینکه ریسکی هم متوجه سرمایه گذاران نخواهد بود.

هودی در پایان خاطرنشان کرد: بازار سرمایه در شرایط فعلی ثبات ندارد و نمی توان پیش بینی کرد چه اتفاقی در این بازار رخ خواهد داد. وضعیت بازار سرمایه به گونه‌ای است که حتی اخبار و اتفاقات مثبت در دل شرکت‌ها هم نمی تواند تاثیر پایداری بر قیمت سهم ها داشته باشد و ابهامات بازار، منجر به رفتار هیجانی سهامداران شده است. از این رو بهتر است سرمایه‌گذاران خرد تا به ثبات رسیدن بازار سرمایه، از سرمایه‌گذاری‌های پرریسک بپرهیزند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بهترین زمان برای حذف دامنه نوسان معاملات
مدیر سبد شرکت سبدگردان کاریزما در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

بهترین زمان برای حذف دامنه نوسان معاملات

نگاه ابزاری به بازار سرمایه، ممنوع!
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نگاه ابزاری به بازار سرمایه، ممنوع!

چشم‌پوشی دولت فربه و ناکارآمد بر دارایی‌ها خود
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چشم‌پوشی دولت فربه و ناکارآمد بر دارایی‌ها خود

راهی برای بازگرداندن رونق به بازار سرمایه
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد؛

راهی برای بازگرداندن رونق به بازار سرمایه

ارسال نظر