بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
نقش اوراق خزانه دولت در تامین‌مالی‌ها/ ۶۷۰ همت تامین مالی در ۱۰ سال گذشته
مدیرعامل تامین سرمایه سپهر در نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۱ گفت: از تامین مالی ۶۷۰ همت طی دوره ذکر شده در بازارسرمایه، ۲۸۷ همت آن مربوط به اوراق خزانه بوده بنابراین نقش تعیین کننده اوراق خزانه دولت را نمی‌توان به راحتی از آن گذشت.
کد خبر : ۲۵۰۷۲۲

نفش اوراق خزانه دولت در تامین‌مالی‌ها/ ۶۷۰ همت تامین مالی در ۱۰ سال گذشته

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، محمد وطن پور، مدیرعامل تامین سرمایه سپهر در خصوص انواع تامین مالی دربازار سرمایه اظهار کرد: براساس آمارها، ما در همه انواع تامین مالی‌ها تقریبا ۶۷۰ همت تامین مالی کردیم.

وی افزود: اگر اوراق مشارکت و اوراق صکوک و ... را در نظر بگیرید این ۶۷۰ همت در ۱۰ سال گذشته با این تفسیر تقسیم شده است:

  • ۷.۲ درصد برای اوراق مشارکت
  • ۶.۲ درصد برای صکوک اجاره
  • ۲۸ درصد برای تامین مالی اوراق مرابحه،
  • صکوک رهنی ۰.۱ درصد
  • صکوک خرید دین ۰.۲ درصد
  • منفعت ۶ درصد
  • گواهی سپرده ۰.۷ درصد
  • اوراق سلف ۰.۶ درصد
  • اوراق خزانه ۴۲.۹ درصد

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر ادامه داد: نکته مهم این است وقتی به تحلیل این دیتا نگاه می‌کنیم که چطور طبقه بندی شده اند مشاهده می‌کنیم که بیشترین با میزان  ۲۸۷ همت مربوط به اوراق خزانه است.

وی اضافه کرد: یعنی از این ۶۷۰ همت، ۲۸۷ همت آن اوراق خزانه است؛ که در واقع تعیین کننده اوراق خزانه دولت است. بعد از آن اوراق مرابحه را می‌بینید که باز هم اوراق مرابحه نه از جنس مشارکت فعالان در بازار سرمایه بلکه، چون ابزاری است که دولت به سمت آن رفته هیجاناتی را به خود اختصاص داده است.

وطن پور درخصوص استفاده از این ابزار‌ها بیان کرد: کمتر از یک درصد برای سال ۹۰ است تقریبا ۳۲ درصد سال ۹۹ و ۲۴.۸ درصد برای سال ۱۴۰۰ است. یعنی هرچقدر جلوتر آمده این ابزار‌ها دارد بیشتر استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در میان اوراق مشارکت، صکوک اجاره، اوراق مرابحه و ... باز بیشترین اوراقی که استفاده شده اوراق خزانه است یعنی در این بازه ۱۰ ساله کسی که بیشترین استفاده را کرده، نهاد‌های دولتی است.

وی افزود: این‌ها جای بحث دارد. از طرفی با دولت با یک چراغ سبز برخورد می‌شود. چه سازمان بورس چه هرجایی دیگر برای صدور مجوز وقتی می‌بیند که نهادی دولتی است خیلی راحت‌تر با آن برخورد می‌شود که طبیعی هم است و ریسک چندانی ندارد. اما اگر یک هلدینگ برای دو، سه هزار میلیارد تومان انتشار مراجعه کند واقعا کسی که مسئول تحلیل و صدور مجوز است دست و دلش می‌لرزد.

وطن پور گفت: خاطرم است که دو، سه سال پیش برای دو هزار میلیارد تومان اوراقی که صنعت نفت منتشر کرد آقای محمدی خیلی فکر کرد و بعد سازمان مجوز داد. در صورتی که در آن سال دو هزار میلیارد تومان عددی نیست که در بازپرداخت اصل و فرع آن بماند.

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر گفت: جرات بخش خصوصی در استفاده از ابزار‌ها مثل دولت نیست. گا‌ها بازار بزرگی آماده می‌شود و صندوق‌های بزرگی شکل می‌گیرد، اما در نهایت ذینفع به سمت آن نمی‌آید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر