بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
تونل وحشت بورسی ها و ابربدهکار ۱۸۸۵ همتی
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به نسخه تخت طاووس برای درمان زخم سرمایه گذاران و یک پایکوبی عجیب برای باخت رقیب و هزینه تراشی های عجیب تر شرکت های بورسی و...
کد خبر : ۲۵۰۹۱۵

ساعت پنج و نیم عصر

به گزارش بورس نیوز فعالان اقتصادی از ماه‌ها قبل منتظر باد موافقی از جانب وین بودند، ولی بادی نوزید و امروز‌ دلار کانال ۳۰ هزار تومانی را هم فتح کرد. طبق روال ۱۶ ماه گذشته اما، واکنش بازار سرمایه به هر خبری؛ چه مثبت و چه منفی؛ منفی بود. به مدد آقایان اما شاخص‌کل ما معلوم نیست کلِ کجا را نشان می دهد که با وجود چهره گلگون ۵۵۰ نماد، فقط ۵ هزار پله نزول کرد.

 

نسخه تخت طاووس برای درمان زخم بی اعتمادی سرمایه گذاران 

رئیس تخت‌طاووس امروز دو خبر هم به بازار سرمایه مخابره کرد. اشاره به برنامه سازمان بورس و اوراق بهادار برای حذف تدریجی دامنه نوسان و نیز عرضه خودروهای لاکچری در بورس کالا!‌ ما که خیلی به رونق و بازگشت دوباره اعتماد به این بازار خوشبین نیستیم، اما امیدواریم هر برنامه‌ای که در دست انجام دارند، اثر مثبتی در روند بازار داشته باشد و مسکن مقطعی نباشد.

 

دلخوشی الکی ممنوع 

امروز صبح بعضی کانال ها و گروه های بورسی با یک خبر خوب استارت زدند. خبر کاهش ۰.۳ درصدی نرخ بهره بین بانکی! برخی تحلیلگران اما ادعا کردند خبر خوبی که از آن صحبت می کنید، چندان هم خوب نیست! نرخ بهره بین بانکی خیلی بالا رفته و یکی دو قدم تا عبور از سقف دالان ۲۲ درصد فاصله دارد. این دوستان معتقد بودند که نرخ بهره بین بانکی به زودی به ۲۴ درصد می‌رسد تا اهداف میرداماد در کنترل تورم محقق شود و در این صورت است که نه بازار سرمایه و نه سایر بازارها از جمله مسکن و دلار تا مدت ها برای سرمایه‌گذاری جذاب نخواهد بود.

 

پایکوبی عجیب برای باخت رقیب

البته بعضی از فعالان بازار سرمایه امروز به خاطر خبر دیگری هم پایکوبی می کردند. البته که ما نفهمیدیم دلیل شادی این دوستان چیست؛ ولی بازار کریپتوکارنسی ها یک سقوط ناگهانی تقریبا ۲۵ درصدی داشت! گویا برخی کشورها از جمله بلوک غرب و شرق، برنامه‌های جدی برای ممنوعیت معاملات رمز ارزها در دستور کار دارند و در بازار کریپتوکارنسی ها در واکنش به این خبر، بیت کوین و اتریوم و شیبا سر بریده اند! ما که بعید می دانیم سقوط رمز ارزها هم تاثیر مثبتی بر وضعیت بازار سرمایه ما داشته باشد.

 

هزینه تراشی برای خبرگزاری یا پایگاه خبری 

برخی مدیران شرکت ها فکر میکنند اگر بخواهند خاطره خوشی در ذهن مردم به جای بگذارند، باید از خودشان رسانه و تریبون داشته باشند تا خبرهایشان را آنطور که دلشان می‌خواهد، تنظیم کنند و به خورد مردم بدهند! یکی از شرکت‌های کوچک بیمه‌ای هم این روزها با خبر تاسیس خبرگزاری (پایگاه خبری) حاشیه ساز شده است. البته این شرکت بیمه انگار هنوز تفاوت خبرگزاری و پایگاه خبری را نمی داند، چون در برخی تبلیغات خود به افتتاح خبرگزاری و در برخی دیگر به افتتاح پایگاه خبری اشاره کرده است! این همه تبلیغات و هزینه تراشی برای داشتن یک رسانه اختصاصی، که احتمالاً به جز خودشان کسی هم مخاطب آن نخواهد بود برای چیست، ما که نفهمیدیم!

 

ریخت و پاش بعد مجمع

یکی از شرکت‌های بورسی که به تازگی مجمع افزایش سرمایه خود را برگزار کرده، ظاهراً بعد مجمع و با دستور مدیر عامل، برای مدیر عامل و معاونانش خودروهای ۵۰۸ یک و نیم میلیارد تومانی خریداری کرده است. خدا را شکر که اگر برای حمایت از سهم ها پول نیست؛ برای تشریفات الکی همیشه جیب شرکت ها پر است...

 

انتظار فرج در تالار شیشه ای 

یک خبر خوش هم بدهیم به آنان که انتظار فرج در تالار شیشه ای را دارند. بدهی اهالی پاستور به دارندگان اوراق و بانک ها و تامین اجتماعی و پالایش و پخش و... تا اخر خرداد امسال ناقابل حدود ۱۸۸۶ همت بوده! با توجه به این که در این ۵ ماه هم معجزه ای رخ نداده و پولی بر سر مستاجران پاستور نباریده، رقم بدهی فعلی را باید بالاتر از اینها در نظر گرفت! با این وضعیت، منتظران گرامی بیخود دلخوش بازگشت رونق نباشند که چاله و چوله های پاستور به این راحتی ها پر نخواهد شد و اهالی پاستور حتی به پشگل های گاو شیری بازار سرمایه هم رحم نخواهند کرد.

و اما طنز تلخ پایانی اینکه اگرچه تاریخچه معاملات اکثر سهم ها نشان می دهد از مرداد ۱۳۹۹ تا به امروز افت ۷۰_۸۰ درصدی داشته اند؛ ولی بررسی نرخ فروش محصولات همان شرکت ها هم نشان می‌دهد که افزایش قیمت محصولات همان شرکت ها در همین مدت، ۷۰ الی ۳۰۰ درصد بوده است. خوب است که همه چیز این بازار به هم می آید!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱
عزیزدل ! فرمودید افت 70 -80 درصدی ؟ شرکتی سراغ دارم که که دقیقادر30 مرداد 99 قیمت پایانیش 22750 تومن بود و تا همین امروز بیش از 95 درصد قیمتش رو ازدست داد و سهامدار عمده بی مرامش همینطور نشسته و نابودی سرمایه سهامداران بدبختشو نظاره میکنه و قیمت فرداش میشه حدود 980 تومن !!!!!!!!!!! نام سهم "تولیدی نسوزتوکا "وسهامدارحقوقی محترمش ؟؟؟!! " سرمایه گذاری توکافولاد و صندوق فوللادمبارکه ! توضیح :درهمین فاصله زمانی افزایش سرمایه حدود 400 درصدی از آورده سهامدار بیچاره و انباشته اجرا کرد که حتا بااحتساب اون هم قیمت فعلی برای مدیران شرکت به اندازه کافی خجالت آورهست .!!
ams
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵
خدایی باید برید بمیرید
البته هرچندکه مقصرخودمونیم که توی بورس سرمایه گذاری کردیم
جایی که دولت دست ازسرچپاول و غارت سرمایه بیت المال برنمی داده