بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
مدیرعامل شرکت سیمان کردستان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"سکرد"، تنها سیمانی با‌ توان تولید ۲۷ نوع سیمان

شرکت سیمان کردستان، محدودیتی برای استفاده از مازوت به جای گاز وجود ندارد و امکان تولید با استفاده از مازوت را داریم. نکته اینجاست که در چند سال گذشته کیفیت مازوت افت کرده است.
کد خبر : ۲۵۰۹۸۸

به گزارش بورس نیوز، با کاهش تدریجی دمای هوا، گاز سیمانی ها یکی پس از دیگری قطع می‌شود و ظاهراً کارخانجات سیمانی مازوت را جایگزین گاز کرده‌اند.‌ این در حالی است که شائبه هایی در رابطه با تاثیر استفاده از مازوت در بهای تمام شده سیمان و همچنین مشکلات زیست محیطی که استفاده از مازوت به دنبال دارد، مطرح شده است.

رضا نیک پور مدیرعامل شرکت سیمان کردستان "سکرد" در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بحث تامین سوخت (برق و گاز) یکی از چالش های صنعت سیمان بوده و از سال‌های دور با مشکل کمبود گاز در فصل زمستان مواجه بوده ایم و از سال گذشته، قطعی برق در فصل تابستان هم به مشکلات سیمانی ها اضافه شده است.

وی افزود: با قطعی گاز در شروع فصل سرما، مازوت جایگزین گاز در کارخانجات سیمانی می شود، اما مقاومت های زیست محیطی در برابر استفاده از مازوت در کارخانجات سیمانی بیشتر در کلان شهرها که با معضل آلودگی هوا مواجه هستند، مطرح است و مختص به کل صنعت نیست؛ چرا که بیشتر کارخانجات سیمانی در خارج از محدوده شهری قرار دارند و اصولاً با چنین معضلی روبرو نیستند؛ اما کارخانجاتی که در شهرهای بزرگ از جمله تهران یا اصفهان و... قرار داشته باشند، قطعاً دچار مشکل خواهند شد و علاوه بر آن که در فصل زمستان احتمالا گاز ندارند، از مصرف مازوت هم محروم هستند. خوشبختانه در شرکت سیمان کردستان، محدودیتی برای استفاده از مازوت به جای گاز وجود ندارد و امکان تولید با استفاده از مازوت را داریم. نکته اینجاست که در چند سال گذشته کیفیت مازوت افت کرده است.

این کارشناس صنعت سیمان با اشاره به افت کیفی مازوت اظهار کرد: در نظر داشته باشید که در دهه های گذشته، کارخانجات سیمانی اصلا گازسوز نبودند و کلاً با استفاده از مازوت تولید میکردند و مشکل خاصی هم وجود نداشت. اما در چند سال اخیر علاوه بر آن که قیمت تمام شده مازوت برای سیمانی ها به سبب هزینه‌های حمل، افزایش یافته؛ کیفیت مازوت هم افت داشته‌و این افت کیفی به خطوط تولید آسیب رسانده است.

نیک پور در رابطه با تاثیر استفادهاز مازوت به جای گاز طبیعی بر هزینه های سیمانی ها گفت: تا سال گذشته که در فصل زمستان با قطعی گاز، ناچار به استفاده از مازوت در شرکت‌های سیمانی بودیم با وجود استفاده از مازوت با قیمت دولتی‌ و با احتساب هزینه‌های حمل، هزینه های انرژی در شرکتهای سیمانی رشد قابل توجهی پیدا می‌کرد.‌ مثلاً سال گذشته قیمت مازوت ۳۰۰ تومان بود که با احتساب هزینه ۲۵۰ تومانی حمل، به ۵۵۰ تومان می‌رسید. حال آنکه در همان مقطع قیمت گاز طبیعی کمتر از ۲۰۰ تومان بود و در مهرماه امسال به ۴۵۰ تومان رسیده است.

وی اضافه کرد: سهم مازوت در قیمت تمام شده سیمان سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد بوده‌که امسال به حدود ۲۰ درصد رسیده است.‌ حال آنکه قیمت سیمان پاکتی امسال نسبت به سال گذشته رشدی نداشته است.‌ در مجموع می توان گفت پارامترهای اثرگذار بر بهای تمام شده سیمان در یک سال گذشته، رشد ۲ تا ۳ برابری داشته و در صورت تداوم وضعیت فعلی، در چند ماه آینده سیمانی ها زیان‌ده خواهند شد.

نیک پور در ادامه با اشاره به مزایای ورود سیمان به بورس کالا، عنوان کرد: بورس کالا به لحاظ ماهیتی فضای بسیار خوبی برای عرضه کالاها است، چراکه هم به موجب افزایش شفافیت در بازار می شود و هم از رانت جلوگیری می‌کند. رانت هایی که احتمالاً قبلاً در بازار سیمان وجود داشته و موجب شده قیمت سیمان در زمستان سال گذشته به ۸۰ هزار تومان هم برسد. ولی با عرضه سیمان در بورس کالا از اردیبهشت ماه امسال، قیمت هر پاکت سیمان تا ۲۵ هزار تومان کاهش یافت. البته بورس کالا در صورتی به وضعیت صنعت سیمان کمک می‌کند که در کنار شفافیتی که در بازار سیمان ایجاد می‌شود؛ دولت و وزارت صمت و بورس کالا، همکاری لازم را جهت بورسی شدن سیمان داشته باشند. شرایط بورسی بدین معناست که تولیدکننده به هر میزان که تمایل دارد اقدام به عرضه محصول یا صادرات کند و بازار بر اساس شرایط عرضه و تقاضا شکل بگیرد. نکته اینجاست که محدودیت‌هایی که برای فروش سیمان در بورس کالا و نیز صادرات سیمان ایجاد شده، باعث شده هم نرخ گذاری و عرضه در بورس کالا به درستی انجام نشود و هم صادرات به خوبی انجام نپذیرد.‌ به نظر می‌رسد باید بورس کالا، بازاری کارآتر شود.

وی افزود: بعد از ورود سیمان به بورس کالا، به دلیل قطعی برق، اختلالی که در روند عرضه صورت گرفته بود و به منظور متعادل تر کردن بازار سیمان، شرکت سیمان کردستان در همان بدو ورود به بورس کالا یعنی در مردادماه ۱۴۰۰ اقدام به عرضه ۳۰ هزار تن سیمان در بورس کالا کرد و هر هفته عرضه سیمان بین ۱۵ تا ۳۰ هزار تن انجام شد تا بازار سیمان متعادل گردید. اما اگر قرار باشد عرضه سیمان در بورس کالا بر اساس ظرفیت های واقعی صورت پذیرد، شرکت سیمان کردستان ظرفیت عرضه ۱۲ هزار تن سیمان در بورس کالا و صادرات مازاد محصول را دارد. قطعاً سود صادرات سیمان بیش از سود حاصل از فروش سیمان در بازار داخل خواهد بود، اما تامین نیاز بازار داخل اولویت شرکت است و تا نیاز بازار داخل تامین نگردد، به صادرات نمی اندیشیم. در مجموعه سیمانی غدیر، از زمان ورود سیمان به بورس کالا هیچ محصولی خارج از بورس کالا عرضه نشده است. البته به طور طبیعی در فصل پاییز و زمستان، تقاضای سیمان در بازار داخل کاهش می یابد و شرکت‌های سیمانی باید به سمت صادرات سیمان و یا دپوی مازاد تولید، حرکت کنند.

مدیر عامل شرکت سیمان کردستان اشاره به تلاش شرکت برای حرکت روی ریل بودجه گفت: شرکت سیمان کردستان تنها شرکت سیمانی در کشور است که توان تولید ۲۷ نوع سیمان را دارد. این شرکت سابقه صادرات به ۱۱ کشور جهان را دارد؛ ولی سال گذشته فقط به حدود ۳ کشور منطقه صادرات داشته ایم.

ادامه دارد...

اشتراک گذاری :
ارسال نظر