بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
ساعت پنج و نیم عصر؛

کاش مهربان تر درو کنند

کاش مهربان تر درو کنند
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به رگبار اخبار بر سر بازار سرمایه و جیبی که معلوم نیست از کجا پر خواهد شد و...
کد خبر : ۲۵۱۲۷۵

کاش مهربان تر درو کنند

به گزارش بورس نیوز، امروز روز پر خبری برای بازار سرمایه بود. از یک سو خبر رسید بودجه ۱۴۰۱ خیلی هم ترسناک نیست و نرخ گاز پتروشیمی ها و فرمول حقوق مالکانه معادن تغییر نخواهد کرد و اهالی پاستور هم نصف امسال اوراق منتشر خواهند کرد، از یک سو از بهارستان پیغام داده اند دلار ۴۲۰۰ تومانی فقط به گندم و دارو می دهیم و لاغیر و از سوی دیگر اعلام شده برای اولین بار ردیف مستقل در بودجه ۱۴۰۱ برای صندوق تثبیت بازار در نظر گرفته شده و... این خبرها البته خوب است، ولی مانده ایم اگر اهالی پاستور دست از سر بازار سرمایه برداشته اند، از چه محلی قرار است سال آینده جیب شان را پر کنند و تازه، یارانه بیشتری هم بپردازند؟!

 

دلسوزی قاضی القضات برای بورس

امروز رئیس دستگاه قضا هم اشاره ای به مشکلات بازار سرمایه و رفتارهای سلیقه ای ناظران و برخی اقدامات مفسده زا در صندوق های بورسی گفتند. امیدواریم این بار دلسوزی ها فقط برای عکس یادگاری گرفتن نباشد و بدون مداخله غیر کارشناسی، مرهمی بر زخم دل فعالان بازار سرمایه باشند.

 

حیف آن ۲ همت

یکی از دوستان در کانون شرکت‌های استانی سهام عدالت هم اعلام کرده سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان از شرکت‌های استانی سهام عدالت برداشته‌اند تا صندوق بازارگردانی برایشان راه‌اندازی کنند، اما خبری از حمایت نشده که نشده و فقط پول از جیب این شرکت ها رفته.‌ طبق اظهارات این بزرگوار اهالی باب همایون به تنها چیزی که اهمیت نمی دهند، افت مداوم ارزش دارایی دارندگان سهام عدالت است. این درحالیست که رئیس تخت‌طاووس اخیراً در یکی از مصاحبه‌هایش ریزش بازار سرمایه را به آزادسازی سهام عدالت گره زده! با این تفاسیر باید دید آیا فکری به حال سرمایه‌های سهامداران عدالت خواهد شد یا قرار است این دارایی اندک بیش از این آب برود.

 

کاش مهربان‌ تر درو‌ کنند 

یک عضو هیئت مدیره یکی از شرکت‌های اوره ساز، همزمان در ۶ شرکت عضو هیئت مدیره است! سلام ما را به این بزرگوار برسانید و به ایشان بگویید کمی مهربان تر کرسی های مدیریتی را درو کن شاید چیزی هم گیر خوشه چین ها بیاید!

 

از این دلار تا آن دلار 
و اما نکته پایانی آنکه خیلی‌ها گلایه دارند چرا با وجود افزایش نرخ ارز در چند هفته گذشته، بازار سرمایه تکان نخورده.‌ آنچه از نگاه این دوستان مان پنهان مانده این است که بازار سرمایه با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد نباید هم تکان بخورد، چرا که درآمد شرکتهای صادرات محور با نرخ ارز نیمایی محاسبه می‌شود که نرخ نیما هم در این مدت رشدی نداشته.‌ واردات هم با نرخ ارز نیمایی انجام می‌شود. بنابراین بولد کردن افزایش نرخ ارز در بازار آزاد از اساس، نادرست است.‌ البته ظاهراً نفع عده‌ای هم در آن است که نرخ افزایش نرخ در بازار آزاد را در بوق و کرنا کنند تا از یک طرف رشد غیرمنطقی و حباب گونه در بازارهای رقیب را توجیه کنند و از یک طرف هم بر ساز گرانی ها بکوبند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر