بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

کاهش فاصله ارز نیما و بازار آزاد؛ فرصتی برای رشد بازار سرمایه

کاهش فاصله ارز نیما و بازار آزاد؛  فرصتی برای رشد بازار سرمایه
در حال حاضر بسیاری از سهم های بازار به کمتر از ارزش ذاتی رسیده‌اند و قطعاً این سهم ها پتانسیل حرکت خوبی در آینده خواهند داشت.
کد خبر : ۲۵۱۳۵۴

به گزارش بورس نیوز اختلاف تقریباً ۲۵ درصدی نرخ ارز در سامانه نیما با نرخ بازار آزاد، انتقادات سهامداران را به همراه داشته است. اما خوشبینی های وجود دارد که این فاصله در هفته های آینده کاهش خواهد یافت.


علی دهدشتی نژاد مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: تجربه نشان داده هموار نرخ های دستوری مشکلاتی را به اقتصاد کشور تحمیل می کند. کمااینکه در مورد ارز ترجیحی هم شاهد مشکلات متعددی بود البته که روز گذشته شنیدم رئیس بانک مرکزی اعلام کرده باید به سمتی حرکت کنند که عرضه و تقاضا نرخ ارز در سامانه نیما را مشخص کند. البته از اینکه این وعده ایشان چقدر محقق خواهد شد اطلاعی ندارم اما قطعاً تداوم روش فعلی موجب فساد خواهد شد. اصرار به قیمت‌گذاری دستوری نرخ ارز در سامانه نیما تبعاتی هم برای بازار سرمایه و همراه داشته و آزادسازی نرخ ارز سامانه نیما برای بازار سرمایه هم اتفاق خوشایندی خواهد بود.

وی افزود: هر تغییر کوچکی در نرخ ارز نیمایی تاثیر اهرمی روی سود عملیاتی شرکت های صادرات محور بازار سرمایه خواهد داشت. در شش ماهه نخست سال گذشته نرخ دلار نیمایی ۱۶۵۰۰ تومان بوده، در شش ماهه اول امسال به نرخ ارز نیمایی به طور متوسط حدود ۲۳ هزار تومان بوده است.‌ اما در اکثر شرکت ها و صنایع صادرات محور تعدیل مثبت سود عملیاتی بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده است‌و این بدان معناست که هر چقدر ارز نیمایی رشد کند، تاثیر آن بر سودآوری شرکت ها بیش از این میزان خواهد بود. حرکت نرخ ارز نیمایی به سمت نرخ بازار آزاد حاشیه سود شرکت ها را افزایش خواهد داد و بازار سرمایه را برای سرمایه‌گذاری بسیار جذاب خواهد کرد. این اتفاق می‌تواند آثار منفی اتفاقاتی از جمله افزایش نرخ حامل‌های انرژی در بودجه ۱۴۰۱ را خنثی کند و رونق بورس را رقم زند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ضمن تاکید بر ارزندگی قیمت اکثر سهم ها اظهار کرد: اگر مذاکرات به نتیجه مثبتی برسد و شاهد احیای برجام باشیم، رشد اقتصادی افزایش خواهد یافت و شرکت ها و صنایع تولیدی چه صادرات محور باشند و چه واردات محور، اوضاع بهتری خواهند داشت. اگر هم مذاکرات به نتیجه نرسد و تحریم ها تداوم داشته باشد، به سمت سمت تورم سنگین تر حرکت خواهیم کرد. با این شرایط معتقدم اگر چه لغو تحریم ها و احیای برجام اثر مثبتی بر اقتصاد کشور ما خواهد داشت، اما بازار سرمایه چه با توافق و چه بی توافق، پتانسیل رشد دارد. اما بازار سرمایه ما به دلیل بی اعتمادی ها و نیز ابهاماتی که کماکان بر سر بازار سرمایه سنگینی می کند، کمبود نقدینگی در بازار و نیز اصرار به قیمت گذاری های دستوری، هنوز واکنشی نشان نداده است.‌‌ حرکت به سمت تعیین نرخ ارز در سامانه نیما بر اساس عرضه و تقاضا در این سامانه، از جمله راهکارهایی است که می تواند از ابهامات و مشکلات بازار سرمایه بکاهد و بازار سرمایه را جذاب تر کند.

دهدشتی نژاد ادامه داد: البته بازار سرمایه در کوتاه مدت روندی منطقی طی می‌کند و معمولاً روندهای کوتاه‌مدت بازار تحت تاثیر هیجانات این بازار شکل می‌گیرد. بنابراین عجیب نیست که قیمت سهمی ارزنده باشد، اما در کوتاه مدت رشدی نکند. ولی در حال حاضر بسیاری از سهم های بازار به کمتر از ارزش ذاتی رسیده‌اند و قطعاً این سهم ها پتانسیل حرکت خوبی در آینده خواهند داشت. با یک استراتژی خوب می توان در روند های منفی بازار، فرصت‌های خوبی برای خرید شناسایی کرد. در بلند مدت سهم ها به قیمت واقعی خواهند رسید. سهم های ارزنده بازار را می توان در صنایع صادرات محور و کامودیتی محور(گروه پتروشیمی، معدنی، فلزات اساسی) جستجو کرد.

وی تصریح کرد: حتی اگر برجامی اتفاق بیفتد، نرخ‌دلار پتانسیل ریزش محسوسی نخواهد داشت و با توجه به آن که بودجه ۱۴۰۱ با دلار ۲۳ هزار تومانی بسته شده و نرخ دلار در سامانه نیما هم به طور میانگین ۲۳ هزار تومان بوده، دغدغه خاصی بابت افت نرخ ارز در بازار سرمایه وجود ندارد. ضمن اینکه قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی احتمالاً در ماههای آینده رشدی را تجربه خواهد کرد که این اتفاق هم تاثیر مثبتی بر صنایع کامودیتی محور خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فاجعه‌ای در انتظار اقتصاد ایران
رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

فاجعه‌ای در انتظار اقتصاد ایران

ارزش‌گذاری نظارتی یا نظارت بر ارزش‌گذاری
کارشناس بازار‌سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ارزش‌گذاری نظارتی یا نظارت بر ارزش‌گذاری

توقف نمادها، تهدیدی برای فعالان بازار مشتقه
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

توقف نمادها، تهدیدی برای فعالان بازار مشتقه

وعده ناتمام ۴ رئیس سازمان بورس؛ «دامنه نوسان»
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

وعده ناتمام ۴ رئیس سازمان بورس؛ «دامنه نوسان»

ارسال نظر