بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۶
بازدهی چهار شرکت لیزینگی بورسی در 6 ماه گذشته مثبت بوده بطوریکه در مدت مذکور بازدهی شرکت لیزینگ رایان سایپا 92 درصد ، لیزینگ ایران 44.9 درصد گزارش شده است . این در حالی است که میانگین بازدهی بورس در مدت مذکور 31 درصد بوده است .
کد خبر : ۲۵۱۵۲

به گزارش بورس نیوز ؛ لیزینگ در عمر تقریباً کوتاه خود در ایران مقاطع پرفراز و نشیبی را طی نمود. بطور مثال این صنعت در سالهای 84 و 85 به دلیل تغییر سیاستهای اقتصادی کشور رکود سختی را تجربه نمود که به تدریج با اصلاح این سیاستها مجدداً وضعیت آن رو به بهبود گذاشت.

در حال حاضر در بورس کشورمان نیز چندین شرکت در این بخش مشغول به فعالیت می باشند که از آن جمله می توان به لیزینگ صنعت و معدن ، لیزینگ ایران ، لیزینگ غدیر و رایان سایپا  اشاره نمود که در ادامه به تحولات این صنعت در بازار سرمایه و چشم انداز آتی آن خواهیم پرداخت .

از 4 شرکت لیزینگی بورسی 3 شرکت لیزینگ غدیر ، رایان سایپا و لیزینگ ایران عمده فعالیتشان در بخش لیزینگ خودرو  متمرکز می باشد و تنها لیزینگ صنعت و معدن به عنوان یک لیزینگ تخصصی در بخش صنعت فعالیت می نماید .

بازدهی چهار شرکت لیزینگی بورسی در 6 ماه گذشته مثبت بوده بطوریکه در مدت مذکور بازدهی شرکت لیزینگ رایان سایپا 92 درصد ، لیزینگ ایران 44.9 درصد گزارش شده است . این در حالی است که میانگین بازدهی بورس در مدت مذکور 31 درصد بوده است .


فرصتها ( گرایش به سمت خریدهای لیزینگی  عدم وابستگی مستقیم به حاملهای انرژی )

 یکی از صنایع یا گروهی هایی که به اعتقاد کارشناسان در صورت اجرای طرح تحول اقتصادی می تواند با  رشد مواجه شود صنعت لیزینگ می باشد چراکه این بخش کمترین وابستگی را به طور مستقیم به حاملهای انرژی دارد .

از سوی دیگر امکان گرایش مردم و بخشهای تولیدی به تأمین نیازهای خود از طریق لیزینگ به دلیل افزایش تورم بیشتر می شود که در اینصورت نیز افزایش رونق این بخش را موجب می شود .


چالشها ( کاهش تعرفه واردات-کاهش تقاضا )

گفتنی است اخبار منتشر شده در روز های گذشته از کاهش تقاضا در بازار خودرو خبر می دهد که بطور حتم در عملکرد آتی لیزینگهای خودرویی موثر خواهد بود . از سوی دیگر با کاهش تعرفه واردات خودرو بطورحتم شرکتهای لیزینگی بورس که اغلب با خودروسازهای داخلی فعالیت می نماید با کاهش تقاضا مواجه خواهند شد و باید به فکر لیزینگ محصولات وارداتی باشند تا بتوانند جبران مافات کنند. البته کاهش تعرفه واردات خودرو در حال حاضر در حد یک شایعه مطرح می باشد.

در پایان خاطر نشان می شود : شرکتهای لیزینگی به احتمال زیاد از اجرای طرح تحول اقتصادی منتفع خواهند شد بنابر این پیش بینی می شود طی روز های آینده سهام این گروه با نوسان مثبت روبرو شوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر