بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
عملکرد ماهانه فولاد مبارکه اصفهان بررسی شد؛

آیا فولادمبارکه دست از بازار آزاد می‌کشد!

آیا فولادمبارکه دست از بازار آزاد می‌کشد!
پر فروش‌ترین محصولات فولاد مبارکه طی این ماه مربوط به «ورق گرم HR» با ۲۱۵ هزار تن بوده که از فروش این محصول توانسته ۴ هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان درآمد کسب کند.
کد خبر : ۲۵۱۶۹۵

فولاد مبارکه اصفهان+بورس نیوز

به گزارش گروه تحقیق بورس نیوز، شرکت فولاد مبارکه اصفهان در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به آبان ماه ۱۴۰۰ مجموع فروش محصولات تولیدی طی این دوره یک‌ماهه را برابر با ۵۸۶ هزار تن اعلام کرده و از ابتدای سال مالی تا پایان آبان‌ماه برابر با ۴،۷۸۹ هزار تن اعلام‌شده، محصولات فولاد مبارکه اصفهان از ابتدای سال مالی تاکنون در بازار داخلی به فروش رسیده و در بازار صادراتی فروش محصول را نداشته است.

میزان سرمایه ثبت‌شده خود را بالغ‌بر ۲۹۳ هزار میلیارد ریال شناسایی کرده، همچنین بیشترین فروش ماهانه فولاد مبارکه اصفهان از ابتدای سال مالی تاکنون در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ به‌دست‌آمده که ۷۳۷ هزار تن به فروش رفته و پس‌ازآن موفق به عبور از این مقدار فروش نشده است.

مقدار فروش محصولات "فولاد"

بر پایه این گزارش، فروش محصولات فولاد مبارکه اصفهان در آبان ماه نسبت به ماه گذشته با کاهش ۳ درصدی مواجه بوده و همان‌طور که در متن فوق گفته شد فولاد مبارکه اصفهان از ابتدای سال مالی تا انتهای آبان ماه فروش محصولات خود را ۴،۷۸۹ تن اعلام کرده که نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش داشته است.

فروش ماهانه فولاد مبارکه+بورس نیوز

بیشترین میزان فروش ماهانه فولاد در آبان‌ماه از محصولات گرم با ۳۷۲ هزار تن که نرخ فروش آن تقریباً نزدیک به ۲۱ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان در ازای هر هزار تن بوده و از ابتدای سال مالی تاکنون مجموع فروش این محصول ۲،۶۴۸ هزار تن اعلام‌شده است.

عملکرد فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالا

بر اساس این گزارش صورت گرفته توسط گروه تحقیق بورس نیوز، فولاد مبارکه اصفهان در آبان ماه سال ۱۴۰۰ توانسته ۴۳۱ هزار تن از محصولات خود را به عرضه بگذارد که این مقدار از عرضه شامل (سلف و مچینگ) بوده است.

محصولات فولاد مبارکه اصفهان در آبان ماه با تقاضای نزدیک به ۴۵۰ هزار تنی مشتریان همراه بوده و با این حال که مقدار تقاضا از عرضه‌ها بیشتر بوده، حجم معامله محصولات این شرکت فولادی بالغ‌بر ۴۲۵ هزار تن بوده و از فروش محصولات خود ارزش معامله ۹ هزار و ۱۶ میلیارد تومانی را بر جای گذاشته است.

تفاوت درآمدی

پر فروش‌ترین محصولات فولاد مبارکه طی این ماه مربوط به «ورق گرم HR» با ۲۱۵ هزار تن بوده که از فروش این محصول توانسته ۴ هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان درآمد کسب کند.

طبق بررسی‌ها گویا فولادمبارکه اصفهان می‌تواند ۳۰ تا ۳۵ درصد از کالاهای خود را در بازار آزاد به‌فروش برساند اما؛ سایر این تولیدات باید در بورس کالا معامله شود.

بررسی‌های آبان‌ماه گزارش‌های فولادمبارکه طی هفته اول و سوم آبان‌ماه نیز گویای آن بوده که فروشی از این شرکت در تالارنقره‌ای بازارسرمایه صورت نگرفته و شاید این شرکت فولادی در این هفته‌ها اقدام به فروش فولاد در بازاری خارج از بورس را داشته است.

تفاوت ریالی سامانه کدال و آمار معاملات فیزیکی بورس‌کالا نیز حاکی از آن بوده که در سامانه کدال درآمد‌های ماهانه این شرکت بالغ‌بر ۱۲ هزار و ۷۰۶ میلیارد تومان اعلام‌شده و در بورس کالا نیز ارزش معامله محصولات خود را ۹ هزار و ۱۶ میلیارد تومان شناسایی شده است.

تفاوت درآمد اعلام‌شده آبان ماه فولاد مبارکه اصفهان برابر با ۳ هزار و ۶۸۶ میلیارد تومان بوده که در سامانه کدال به ثبت رسیده و مقدار فروش محصولات در سامانه کدال و حجم معامله‌ای که در آمار معاملات فیزیکی به ثبت رسیده تفاوت ۱۶۱ هزار تنی به همراه دارد که شاهد افزایش ۳۸ درصدی ثبت فروش محصولات در سامانه کدال هستیم یعنی اگر به فرض مجوز حداکثر ۳۵ درصدی فروش خارج از بورس، این شرکت در این ماه خارج از مجوز اقدام کرده و البته نکته‌ای که نباید به سادگی از آن گذشت، بازار پایین‌دستی که به‌صورت شفاف اقدام به خرید فولاد از بورس‌کالا می‌کنند طی دو هفته تشنه از محصولات فولادمبارکه ماندند.

حال باید منتظر نشست که آیا فولادمبارکه دلایل غیبت و البته آمارهای واقعی فروش و نرخ‌های آزاد خود را مطرح می‌کند یا خیر! چراکه این فولادساز نمی‌تواند بحث برق یا عدم تولید به‌خاطر نبود سوبسیدها را به میان بکشد.

از سوی دیگر این نوید را به سهامداران فولادمبارکه اصفهان بدیم که طبق شنیده‌ها فولادمبارکه اصفهان تمام ظرفیت تولیدی خود را در بورس‌کالا عرضه خواهد کرد و دیگر آمارهای کدال و بورس‌کالا نیز هم تراز خواهند شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سبد عرضه‌های فولاد مبارکه هر هفته کوچکتر می‌شود
تختال این فولادساز بدون مشتری ماند؛

سبد عرضه‌های فولاد مبارکه هر هفته کوچکتر می‌شود

فولاد مبارکه با ورق HR دل مشتریان را گرم کرد
این فولادساز با یک سبد پر و پیمان آمد؛

فولاد مبارکه با ورق HR دل مشتریان را گرم کرد

هفته‌های بدون عرضه «فولاد مبارکه» هت‌تریک کرد
آیا فولادمبارکه به هفته‌های بدون معامله خود بازگشت!

هفته‌های بدون عرضه «فولاد مبارکه» هت‌تریک کرد

ارسال نظر