بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

تغییر فرمول قیمت پایه سیمان، اتفاقی مثبت برای سیمانی‌ها

تغییر فرمول قیمت پایه سیمان، اتفاقی مثبت برای سیمانی‌ها
صنعت سیمان این روزها با دو احتمال توافق و نیز از آغاز اجرای طرح احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور مواجه است که هر دو اتفاق بر تقاضای سیمان(هم تقاضای داخلی و هم صادراتی) اثر مثبتی خواهد داشت.
کد خبر : ۲۵۲۶۸۱

تغییر فرمول قیمت پایه سیمان، اتفاقی مثبت برای سیمانی ها

به گزارش بورس نیوز، فرمول قیمت پایه سیمان در بورس کالا تغییر کرده و بعد از این مبنای محاسبه قیمت پایه سیمان در بورس کالا، میانگین موزون ۴ هفته معاملاتی بورس کالا خواهد بود. با وجود آنکه به نظر می رسید این خبر به نفع صنعت سیمان خواهد بود؛ واکنش بازار سرمایه اما منفی بوده و گروه سیمانی امروز سرخپوش است.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: تغییر فرمول تعیین قیمت پایه سیمان در بورس کالا نه‌تنها اتفاق منفی تلقی نمی‌شود که اتفاقاً معتقدم در سودآوری شرکت‌های سیمانی اثر مثبتی هم خواهد داشت.

وی افزود: در نظر داشته باشید که در همه بورس های جهانی هم قیمت معاملات قبلی در تعیین قیمت پایه معاملات هر محصول اثر گذار است. با فرمول جدید، معاملات ۴ هفته آخر در تعیین قیمت پایه سیمان تاثیر گذار خواهد بود و بدین ترتیب قیمت پایه سیمان قیمت ثابتی نخواهد بود. در نظر داشته باشید که در چند هفته گذشته، با توجه به عرضه و تقاضا و رقابت بازار، قیمت سیمان برخی کارخانجات سیمانی به اندازه قیمت پایه بوده وسیمان برخی کارخانجات بالاتر از قیمت پایه به فروش رسیده است. بنابراین تعیین قیمت پایه بر مبنای میانگین موزون ۴ هفته اخیر معاملات بورس کالا می تواند قیمت واقعی را رقم بزند. در حال حاضر قیمت پایه هر تن سیمان فله ۳۴۵ هزار تومان و قیمت هر تن سیمان کیسه ای ۴۸۰ هزار تومان (درب کارخانه و بدون ارزش افزوده) است. به این ترتیب اگر شرکتی محصول خود را بالاتر از قیمت پایه در بورس کالا عرضه کند، این افزایش قیمت در قیمت پایه هفته‌های بعد تاثیر گذار خواهد بود و این اتفاق، اثر مثبتی روی درآمد شرکت‌های سیمانی خواهد داشت.

این فعال صنعت سیمان در رابطه با دلایل منفی شدن سهم های گروه سیمانی گفت: به نظر می‌رسد اتفاقات واقعی صنعت سیمان تاثیر چندانی در رفتار معامله‌گران نداشته است. نه تنها موضوع تغییر فرمول تعیین قیمت پایه سیمان اتفاق بدی برای سیمانی ها نیست، که موضوع قطعی برق هم نباید نگرانی جدی برای سهامداران ایجاد کند. چرا که در هر صورت هر گونه قطعی برق یا اتفاقی که موجب اخلال در روند تولید گردد، قیمت محصول را تحت تأثیر قرار خواهد داد. از سوی دیگر صنعت سیمان این روزها با دو احتمال توافق و نیز از آغاز اجرای طرح احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور مواجه است که هر دو اتفاق بر تقاضای سیمان(هم تقاضای داخلی و هم صادراتی) اثر مثبتی خواهد داشت. اگر انتظارات سرمایه گذاران تعدیل شود، بازار سرمایه قطعا گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
با اعلام شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین؛

"سیتا" هیات مدیره را تغییر داد

دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

دولت به کم‌فروشی فولاد و سیمانی‌ها ورود کرد!

ارسال نظر