بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

مالیات قند و شکر جیب مردم را خالی می‌کند

مالیات قند و شکر جیب مردم را خالی می‌کند
مالیات بر ارزش افزوده‌ای که به قند و شکر اضافه شده در نهایت منجر به افزایش قیمت در صنایع وابسته نیز می‌شود. در واقع باید منتظر واکنش مصرف کننده نهایی یعنی مردم ماند چرا که قیمت نرخ تمام شده از جیب مردم می‌رود نه تولیدکننده
کد خبر : ۲۵۲۹۱۰

مالیات +بورس نیوز

احمدکریمی در گفت‌وگو با بورس نیوز، در خصوص تأثیر مالیات بر ارزش افزوده در صنعت قند و شکر اظهار کرد: مالیات بر ارزش افزوده‌ای که به قند و شکر اضافه شده در نهایت منجر به افزایش قیمت در صنایع وابسته نیز می‌شود. در واقع باید منتظر واکنش مصرف کننده نهایی یعنی مردم ماند چرا که قیمت نرخ تمام شده از جیب مردم می‌رود نه تولیدکننده.



کریمی ادامه داد: باید دید مصرف قند و شکر مردم کاهش می‌یابد یا خیر که احتمال کاهش آن بسیار کم است، زیرا مقدار تولید به اندازه مصرف نیست. در نتیجه می‌توان گفت این مالیات برای صنعت قند و شکر تأثیر چندانی نخواهد داشت.

وی با اشاره به تأثیر حذف ارز دولتی افزود: حذف ارز در این صنعت باعث افزایش قیمت نهاده‌ها شامل بذر، سم و... در بسیاری از شرکت‌ها می‌شود. به طور مثال برگ چغندر که قبلا با ارز دولتی وارد کشور می شد، در حال حاضر به دلیل حذف ارز، منجر به افزایش بهای تمام شده و کاهش سوددهی کشاورزان می‌شود.

مالیات قند و شکر جیب مردم را خالی می‌کند

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: طبیعتا با افزایش قیمت نهاده ها، به همان نسبت قیمت محصولات کشاورزی بالا نمی‌رود به طوری که اگر قیمت نهاده ۴ برابر شود، قیمت چغندر از ۲ برابر بالاتر نمی‌رود. در نهایت این ناهماهنگی، تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه می‌شود.

کریمی درباره وضعیت کشت چغندر اظهار کرد: وضعیت سال بعد کشت چغندر را نمی‌توان پیش بینی کرد چرا که به متغیر‌هایی مانند شرایط آب و هوا بستگی دارد و بیشتر نهاده این صنعت چغندر است. البته وضعیت کشت امسال شرایط خوبی نداشت به گونه‌ای که می‌توان گفت هر سال با یک شیب ملایم کمتر می‌شود و از دلایل آن می‌توان به خشکسالی و حذف ارز دولتی اشاره کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر