بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان شد:

گام‌های محکم "کطبس" در مسیر توسعه

گام‌های محکم
مدیرعامل شرکت زغال سنگ نگین طبس گفت: اجرای طرح توسعه‌ای تغییر تکنولوژی و جایگزین کردن پایه‌های هیدرولیکی به جای چوب در کارگاه‌های استخراج زغال سنگ در این شرکت، موجب افزایش حجم تولیدات و بهبود راندمان تولید شرکت شده است.
کد خبر : ۲۵۳۰۲۹

گام های محکم

به گزارش بورس نیوز، وزیر صمت اخیرا از برنامه عرضه زغال سنگ در بورس انرژی خبر داده است.

"کطبس" از نماد‌های زغال سنگی است که در چند سال گذشته، عملکرد قابل قبولی داشته و در ۹ ماهه با توجه به رشد مقداری فروش، با فروش ۲۱۲ میلیارد تومانی، ۷۵ درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته، درآمد محقق کرده است.

حجت اله دربانی مدیرعامل شرکت زغال سنگ نگین طبس در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر ورود زغال‌سنگ به بورس انرژی بر وضعیت تولید و فروش این صنعت بیان کرد: بحث عرضه زغال سنگ در بورس انرژی فعلاً در حد پیشنهاد بوده و هنوز تصمیم گیری قطعی در این زمینه صورت نگرفته است. علاوه بر این، قبل از این هم زغال سنگ توسط برخی شرکت‌ها در بورس انرژی عرضه می‌شده است.

وی اضافه کرد: برای اظهار نظر در خصوص تاثیر عرضه زغال سنگ در بورس انرژی بر نرخ فروش زغال سنگی‌ها زود است و باید دید عرضه و تقاضای بورس انرژی به چه صورت خواهد بود و چه تاثیری بر قیمت ذغال‌سنگ خواهد داشت اما؛ نکته مهمی که نباید از آن غافل شد این است که به رغم آنکه تقاضای زغال سنگ در ایران بیش از عرضه آن است و سالانه حدود ۲ میلیون تن واردات زغال سنگ داریم، ولی مصرف کنندگان عمده کنسانتره زغال سنگ در ایران، محدود به دو شرکت هستند و عدم تعدد متقاضیان بازار زغال سنگ در ایران، تهدید کننده فضای رقابت در بورس انرژی خواهد بود.

مدیرعامل "کطبس" گفت: از این رو معتقدم در صورتی که عرضه زغال سنگ در بورس انرژی جدی شود، باید تمهیداتی نیز برای عدم امکان ایجاد انحصار و همینطور حمایت از تولیدکنندگان اندیشیده شود. اگر پیش بینی‌های لازم برای حمایت از بازار و مدیریت عرضه و تقاضای زغال سنگ صورت بگیرد، عرضه زغال سنگ در بورس انرژی میتواند اقدام مثبتی برای صنعت زغال سنگ باشد.

گام های محکم

دربانی افزود: از حدود ۳ سال قبل، قیمت زغال سنگ بر اساس فرمولی معادل ۲۶.۵ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان در نظر گرفته شد که از آن مقطع جهشی در سودآوری شرکت‌های ذغال سنگی رخ داد. اما با توجه به رشد سرسام آور هزینه‌ها و نیز وضعیت قیمت‌های جهانی فولاد و احتمال تثبیت و حتی کاهش قیمت فولاد در بازار‌های جهانی برای سال ۱۴۰۱، فروش زغال سنگ با این فرمول چندان منطقی نیست. همانطور که میدانید نسبت قیمت زغال سنگ به شمش فولاد در بازار‌های جهانی (میانگین بلندمدت)، حدود ۴۵ درصد است و در طول چند دهه گذشته، این نسبت هرگز به کمتر از ۳۲ درصد نرسیده است؛ بنابراین نسبت ۲۶.۵ درصدی برای تعیین قیمت زغال سنگ در ایران، فرمول مناسبی نیست و انتظار می‌رود این فرمول تعدیل شود.

وی تصریح کرد: بعد از سنگ آهن، پرمصرف‌ترین کامودیتی در صنعت تولید فولاد به روش کوره بلند، زغال سنگ است. در بازار جهانی کامودیتی‌ها هم زغالسنگ رتبه دوم بزرگترین تجارت جهانی مواد معدنی را به خود اختصاص داده است. با این تفاسیر، قیمت زغال سنگ برای تولید کنندگان بزرگ فولاد کشور مهم و اثرگذار خواهد بود و آن‌ها در سال‌های گذشته همواره تلاش کردهاند تا قیمت زغال‌سنگ را به نوعی کنترل کنند. یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های تولید کنندگان زغال سنگ در مورد ورود زغال سنگ به بورس انرژی، همین محدودیت تعداد متقاضیان کنسانتره زغال‌سنگ در بورس انرژی است. شاید بهتر باشد یک کف قیمتی برای زغال سنگ در بورس انرژی تعیین شود و قیمت زغال سنگ تحت تاثیر روند عرضه و تقاضا به کمتر از کف قیمتی نرسد. نقطه قوت بازار زغال سنگ این است که در صنعت زغال سنگ بین عرضه کنندگان (معادن زغال سنگ) و متقاضیان (شرکت‌های فولادی) واسطه‌گری وجود ندارد.

مدیرعامل "کطبس" در ادامه گفتگو با اشاره به وضعیت نسبتا مطلوب تولید در شرکت زغال سنگ نگین طبس و افزایش حجم تولید این شرکت در سال جاری گفت: حجم تولید ۹ ماهه شرکت نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹، رشد تقریبا ۸ درصدی داشته است. اجرای طرح توسعه‌ای تغییر تکنولوژی و جایگزین کردن پایه‌های هیدرولیکی به جای چوب در کارگاه‌های استخراج زغال سنگ در این شرکت، موجب افزایش حجم تولیدات و بهبود راندمان تولید شرکت شده است. امیدواریم با تداوم روند مثبت تولید در این شرکت در سال‌های آینده با ارتقای تکنولوژی شاهد بهبود وضعیت تولید نیز باشیم.

دربانی در رابطه با تاثیر افزایش نرخ ارز نیمایی بر سودآوری شرکت‌های زغال سنگی اذعان داشت: صنعت زغال سنگ صادرات ندارد و از افزایش نرخ ارز در سامانه نیما مستقیما تاثیر نمی‌پذیرد. اما به هر حال هر اتفاقی از جمله تغییر نرخ ارز در سامانه نیما، روند بازار‌های جهانی و نیز احتمال لغو تحریم‌ها و... اگر قیمت شمش فولاد در بورس انرژی را تحت تاثیر قرار دهد، قیمت ذغال‌سنگ هم تاثیر خواهد پذیرفت.

مدیرعامل "کطبس" در مورد وضعیت افزایش سرمایه ۳۲۳ درصدی این شرکت نیز اظهار کرد: امیدواریم ظرف چند روز آینده، مجمع فوق العاده افزایش سرمایه شرکت برگزار شود و بعد از آن سایر مراحل انجام گیرد تا قبل از برگزاری مجمع عادی سالانه شرکت، این افزایش سرمایه به ثبت رسیده و نهایی گردد.

وی ادامه داد: به هر حال استراتژی اصلی شرکت زغال سنگ نگین طبس، ایجاد زیرساخت برای توسعه و ارتقای تکنولوژی در این شرکت است و از منابع حاصل از این افزایش سرمایه قطعاً در این مسیر استفاده می‌شود که منجر به افزایش تولید، بهبود راندمان و کاهش بهای تمام شده در سال‌های آینده خواهد شد.

دربانی در خاتمه به سهامداران نوید داد: تلاش می‌شود با افزایش حجم تولید در این شرکت و نیز اجرای طرح‌های توسعه بعد از انجام افزایش سرمایه، موجبات رضایت خاطر سهامداران فراهم گردد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
یک امتیاز مثبت بزرگ برای بازار سرمایه
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

یک امتیاز مثبت بزرگ برای بازار سرمایه

دلیل صف خرید زغال سنگی ها چیست؟
دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

دلیل صف خرید زغال سنگی ها چیست؟

ارسال نظر