بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سیاه نمایی، گنجشک‌ها را فراری داد

سیاه نمایی، گنجشک‌ها را فراری داد
عضو هیات مدیره سبدگردان نوین نگر آسیا گفت: اقتصاد باید از سیاست جدا شود و به جای نگاه سیاستمداران به اقتصاد نگاه علمی را در اقتصاد کشور حاکم کنیم.
کد خبر : ۲۵۳۰۸۰

سیاه نمایی، گنجشک ها را فراری داد

به گزارش بورس نیوز، ریزش ۱۸ ماهه بازار سرمایه بسیاری از فعالان بازار سرمایه، مسوولان دولتی، نمایندگان مجلس و حتی مسوولان قوه قضائیه را به انتقاد وا داشته و اخیرا هم سخنگوی ستاد پیگیری محاکمه روحانی ادعا کرده سقوط ناگهانی بورس در سال ۹۹ دستوری بوده است. در چنین شرایطی، عده‌ای به دنبال محاکمه و مجازات سلاطین بورس هستند و عده‌ای هم بیم آن دارند که سیاه نمایی‌ها منجر به واهمه بیشتر مردم از سرمایه گذاری در بازار سرمایه شود.

رامین خدابنده عضو هیئت مدیره شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: تمامی حواشی ایجاد شده در مورد بازار سرمایه تأثیر کوتاه مدت دارند و در بلند مدت بازار سرمایه همواره راه خود را خواهد رفت. مشکل بازار سرمایه ما این است که بعد از رشد غیرمنطقی و حباب گونه بازار سرمایه در سال ۹۹ و بعد هم سقوط ناگهانی این بازار، اعتماد سرمایه گذاران از این بازار رخت بربسته است.

وی ادامه داد: مقصر ورود مردم عادی به بازار سرمایه، آن هم در شرایطی قیمت سهم‌ها به سقف رسیده بود، مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس و حتی فعالان و کارشناسان بازار سرمایه و ... بودند که در مورد تبعات ورود چشم‌وگوش‌بسته به این بازار و احتمال ضرر و زیان در صورت سقوط ناگهانی بازار سرمایه هشدار‌های لازم را ندادند.

این فعال بازارسرمایه گفت: مردمی که با دعوت همین مسئولان و حتی ما کارشناسان بازار سرمایه وارد این بازار شدند، در دام زیانی گرفتار آمدند که آنان را از بازار سرمایه فراری داد و جلب دوباره اعتماد از دست رفته، کار بسیار دشواری خواهد بود.

خدابنده در مورد راهکار‌های بازگرداندن اعتماد از دست رفته به این بازار اظهار کرد: هرگونه سیاه‌نمایی و بزرگنمایی مشکلات بازار سرمایه و طرح مباحثی همچون مقصر جلوه دادن یک بخش یا نهاد و شعار‌های پوپولیستی و... نه تنها به بازگرداندن اعتماد به این بازار کمک نمی‌کند که می‌تواند بی اعتمادی‌ها را تشدید هم کند.

منفی‌ها، دستوری نیست!

وی افزود: معتقدم وضعیت فعلی بازار سرمایه ما و منفی‌های ۱۸ ماهه، دستوری نیست. منفی‌های پیاپی این روز‌ها به خاطر ابهام بزرگی است که در مورد بودجه و نیز توافق در بازار سرمایه ما وجود دارند و واکنش بازار سرمایه به این ابهامات بزرگ، کاملاً منطقی است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مشکل بودجه ۱۴۰۱ فقط دست درازی دولت در سود شرکت‌ها نیست، مشکل اینجاست که تصمیمات اقتصادی درستی اتخاذ نمی‌شود و بدتر از آن اینکه دولت در تدوین بودجه سیاست بلندمدتی ندارد. حمایت دولت از بازار سرمایه فقط تخصیص یارانه و یا منابع نقدی به شرکت‌ها نیست.

عضو هیئت مدیره شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا تاکید کرد: حمایت دولت از بازار سرمایه یعنی دولت تحت هر شرایطی بهترین تصمیم اقتصادی را اتخاذ کند و در اجرای تصمیمات و سیاست‌های خود نگاه بلندمدت داشته باشد. یکی از تصمیمات نادرستی که در این سال‌ها همواره به اجرای آن اصرار ورزیده ایم، تخصیص یارانه و سوبسید به صنایع بوده است.

وعده‌هایی که مانع آزادسازی قیمت‌ها می‌شود

خدابنده افزود: کافی است نگاهی به اظهارنظر‌های ضد و نقیض و متعددی که در چند هفته گذشته در مورد حذف ارز دولتی مطرح بوده، داشته باشید تا متوجه شوید که ابهامات بازار در مورد تصمیمات دولت تا چه حد پر رنگ است. یا مثلاً نمایندگان مجلس از سویی با طرح شعار‌های پوپولیستی، وعده حمایت از بازار سرمایه را می‌دهند؛ اما مانع آزادسازی قیمت‌ها در صنایع می‌شوند! با چنین رویکرد‌هایی نمی‌توان انتظار بازار سرمایه‌ای پویا را داشت.

وی اضافه کرد: اقتصاد باید از سیاست جدا شود و به جای نگاه سیاستمداران به اقتصاد نگاه علمی را در اقتصاد کشور حاکم کنیم. مادامی که ابهامات بازار سرمایه برطرف نشده باشد و سیاست‌گذاری‌ها بر اساس نظریات پوپولیستی و کوتاه مدت انجام شود، امکان تحلیل صنایع در بازار سرمایه وجود ندارد. اگر سیاستگذاران ما قصد بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه را دارند، در مرحله اول "بودجه ۱۴۰۱" را تعیین تکلیف کنند.

خدابنده ضمن تاکید بر اینکه حاشیه سود صنایع بزرگ از جمله پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها و فولادی ها، گفت: معتقدم حاشیه سود بالایی که در شرکت‌های بزرگ از جمله پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و فولادی‌ها و... نمایش داده می‌شود  حاشیه سود واقعی نیست و تاثیر استهلاک در این حاشیه سود در نظر گرفته نشده است. شرکت‌های ما به سبب تحریم‌ها سال‌های سال است که اقدام به نوسازی ماشین آلات و تجهیزات خود نکرده‌اند و چه بسا اگر تاثیر استهلاک را در این شرکت‌ها در نظر بگیریم، حاشیه سود این شرکت‌ها به شدت افت کند.

این کارشناس بازارسرمایه اظهارکرد: مشکل دیگری که در مورد صنایع بزرگ ما وجود دارد، این است که عده‌ای با مشاهده حاشیه سود این شرکت ها، تصور می‌کنند که باید تدابیری اندیشید که از حاشیه سود این شرکت‌ها کاسته شود. حال آنکه این شرکت‌ها علاوه بر آن که فعلا امکان نوسازی ماشین آلات را ندارند و در آینده متحمل هزینه گزافی برای نوسازی تجهیزات فرسوده خود خواهند شد.

خدابنده در پایان خاطرنشان کرد: به خاطر تحریم‌ها متحمل هزینه‌های قابل توجهی نیز می‌شوند و جا دارد در شرایطی که فشار تحریم‌ها به خاطر وضعیت سیاسی کشور به این صنایع تحمیل شده، حمایت‌هایی از این صنایع صورت بگیرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سیگنال منفی در
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سیگنال منفی در "بورس"

سنگ اندازی مجلس در بازار سرمایه
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سنگ اندازی مجلس در بازار سرمایه

اسیدپاشی نکنید؛
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد؛

اسیدپاشی نکنید؛ "بورس" یک برگ برنده دارد

بساطی برای رانت در بازار سرمایه
عضو هیات مدیره سبدگردان مانی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد؛

بساطی برای رانت در بازار سرمایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
فعلا که دولت تصمیم گرفته در سود صنایع بزرگ شریک شود.اگر بودجه به همین شکل تصویب بشه از سال بعد پتروشیمی ها و فولادی ها عملا حق العمل کار دولت هستن.