بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

مجوز صعود شاخص در جیب "بورسی‌ها" نیست

مهم‌ترین فاکتور رشد بازارسرمایه با امضای طلایی مسئولان بالادستی شکل می‌گیرد چراکه مجوز کاهش نرخ بهره بین بانکی در جیب هیچکدام از اهالی بورسی نیست و این کاهش نرخ، می‌‌تواند به ریل سرمایه‌گذاری‌ها بازگرداند.
کد خبر : ۲۵۳۲۰۴

نرخ بهره+بورس نیوز

میثم مسلمان زاده، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز، اظهار کرد: با توجه به سوابق بازارسرمایه می‌توان گفت نرخ بهره بین‌بانکی همیشه یکی از پارامتر‌های تأثیرگذار در روند بازار بوده و نمی‌توان به سادگی اهمیت آنرا انکار کرد. زمانی که نرخ بهره روند کاهشی را در پیش می‌گیرد؛ نقدینگی از بازار‌های بدون ریسک خارج شده و به سمت بازار سرمایه حرکت می‌کند.



مسلمان زاده ضمن اشاره به اینکه با افزایش نرخ بهره P/Eبازار کاهش می‌یابد، افزود: نمی‌توان محدوده مشخصی برای نرخ بهره بین بانکی تعیین کرد؛ اما قطعا بازار سرمایه و بازار‌های مالی از کاهش نرخ بهره استقبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که گزارش شرکت‌ها بر رشد بازار تأثیر نگذاشته، همین نرخ بهره بین بانکی است. به طوری که اگر نرخ بهره در محدوده ۲۰ باشد، نقدینگی ترجیحا به سمتی می‌رود که ریسک و دخالتی در آن وجود نداشته باشد. از دیگر شاخصه‌های رشد نکردن بازار می‌توان به عدم اعتماد مردم، تغییر مکرر قوانین، عدم توجه نهاد‌های مربوطه به بازار و... اشاره کرد.

کاهش نرخ بهره، نقدینگی را به سمت بازار هل می دهد

کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: در حال حاضر گزارش‌های خوبی از شرکت‌ها ارائه شده و به تدریج گزارش‌های ۹ ماهه نیز منتشر می‌شوند که می‌توان گفت عملکرد شرکت‌ها در این ۹ ماه مثبت خواهد بود. همچنین رشد نکردن بازار به این گزارش‌ها مربوط نبوده و به فاکتور‌های دیگری وابسته است.

مسلمان زاده در پایان خاطرنشان کرد: این کاملا طبیعی است که وضعیت بازار‌های منفی را به خبر‌های بد بازار سرمایه ربط دهند و همین وضعیت نیز در بازار‌های مثبت برای خبر‌های خوب وجود دارد؛ بنابراین نمی‌توان گفت صرفا ارائه بودجه در روند بازار سرمایه تأثیر می‌گذارد. سرمایه گذاری در بازار‌های موازی مانند رمزارز‌ها که خود سازمان انجام داده، دستکاری قیمت‌ها در بورس کالا و تفاوت قیمت در دلار نیمایی و آزاد از دیگر عواملی است که مانع از رشد بازار سرمایه شدند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
با اعلام از سوی بانک رفاه کارگران؛

"ورفاه" افزایش سرمایه از محل مطالبات را ثبت کرد

فرش قرمز بورس در انتظار خریدار
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرش قرمز بورس در انتظار خریدار

ارسال نظر