بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
مدیرعامل پارسان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

"پارسان" ۴۵ درصد بازدهی گرفت/ بشنوید آز آخرین وضعیت پروژه‌ها

حدود ۱۲ میلیارد یورو پروژه داریم که بزرگترین پروژه ما پروژه کیان است که یک مگا پروژه ۳.۵ میلیارد یورویی است. همچنین مگاپروژه پتروپالایشی ستاره سبز سیرافت و نفت و گاز آریا که حدود ۵ میلیارد یورویی است را در دست اقدام داریم.
کد خبر : ۲۵۳۳۶۸

محمودی


وحید محمودی مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان در گفت‌وگو با بورس نیوز، درخصوص عملکرد سال مالی شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان اظهار کرد: همان طور که دیدید در سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ توانستیم سود خالص را به میزان ۱۷۷ درصد بالا ببریم و از ۵۸۰۰ ملیارد تومان سود به ۱۵۸۰۰ میلیارد تومان سود برسیم و این در شرایطی است که با تحریم و مشکلات عدیده داخلی و خارجی مواجه هستیم و دستیابی به این مهم برای ما، سهامداران و اقتصاد ملی حائز اهمیت است.



وی افزود: در این دوره جزو شرکت‌هایی بودیم که نماد شرکت ما در سال مورد نظر وضعیت خوبی داشت و توانستیم حدود ۴۵ درصد بازدهی بگیریم؛ در حالی که صنعت بازدهی پایین تری داشت و نماد شاخص کل هم در این دوره منفی بود. از نظر نرخ بازدهی سهم، و ارزش افزوده سرمایه گذاری‌های ما افزایش قابل ملاحظه‌ای داشتیم.

محمودی در خصوص پروژه‌های "پارسان" ادامه داد: حدود ۱۲ میلیارد یورو پروژه داریم که بزرگترین پروژه ما پروژه کیان است که یک مگا پروژه ۳.۵ میلیارد یورویی است. همچنین مگاپروژه پتروپالایشی ستاره سبز سیرافت و نفت و گاز آریا که حدود ۵ میلیارد یورویی است را در دست اقدام داریم.

مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان خاطرنشان کرد: همچنین، پروژه پتروشیمی همت را که زیست محیطی است در دست اجرا داریم که CO۲ منطقه عسلویه را با ترکیب آمونیاک می‌گیرد و یک میلیون تن به تولید اوره پردیس اضافه می‌کند. چون این واگذاری که ۵۰ درصد برای ما و ۵۰ درصد برای خلیج فارس که ما ۹۷ درصد را طی مزایده‌ای به پتروشیمی پردیس واگذار کردیم که پتروشیمی پردیس را از نظر حجم تولید در یک جایگاه ممتاز جهانی قرار می‌دهد.

وی درباره متانول بیان کرد: در حوزه متانول هزینه تمام شده متانولی‌ها بالاست و در وضعیت حاشیه سود پرمضیقه‌ای قرار گرفتند. ما در بحث قیمت تمام شده تلاش می‌کنیم. دولت سیاست‌هایی را در پیش گرفته که قیمت‌ها مورد تایید ما نیست و ما سعی می‌کنیم که قیمت تمام شده را پایین بیاوریم و از طرف دیگر داریم زنجیره ارزش را توسعه می‌دهیم.

محمودی ادامه داد: باید در افقی از خام فروشی متانول از یک سطحی بتوانیم تبدیل به زنجیره ارزش کنیم. یک پروژه تبدیل متانول به الفین و دیگری تبدیل متانول به پروپیلن است. اولی در منقطه ویژه پارسیان و دیگری توسط پارسیان در منطقه یک عسلویه پیش خواهیم برد.

مدیرعامل گروه گسترش نفت و گاز پارسیان توضیح داد: همان طور که می‌دانید پرتفوی اصلی نفت و گاز پارسیان اوره و متانول بوده که خوراک آن‌ها گاز است و محدودیت‌های گاز چالش جدی برای ماست. به همین خاطر سیاست اصلی ما تنوع بخشیدن به پورتفو است که از این ریسک بیرون بیاییم.

محمودی عنوان کرد: به همین دلیل مجموعه‌های جدیدی را در دستور قرار دادیم که بتوانیم تولیدات الفین را بالا ببریم. از طرف دیگر با هلدینگ خلیج فارس تفاهمنامه‌ای امضا کردیم که برای اولین بار پتروشیمی‌ها به بالادست بروند. ما بنا داریم برای امنیت تامین خوراک گاز، خودمان در بالادست در حوزه میادین گازی سرمایه گذاری کنیم و این موضوع در دستور کار است و جلسات متمادی با وزارت نفت داریم که در این مسیر پیش برویم.

وی در باره افزایش سرمایه خاطرنشان کرد: قطعا تمایل ما این است که افزایش سرمایه بدهیم، اما همان طور که می‌دانید در این مجمع به ما تکلیف شد که بررسی‌ها را انجام داده و در این مسیر گام برداریم. چون ما بورسی هستیم باید مراحلش طی شود و در کدال اطلاع رسانی می‌کنیم.

محمودی افزود: ۷۶ درصد پورتفوی ما بورسی است و عملا شرکت بورسی هستیم و اکثر شرکت‌های تولیدی ما در بورس هستند. تبریز از شرکت‌های تولیدی جا مانده ماست و دردسر‌های قانونی که پیش آمده بود را با تامین اجتماعی و سازمان خصوصی سازی در حال تعامل هستیم که تبریز بتواند سال آینده وارد بازار سرمایه شود.


مدیرعامل شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان گفت: همانطوری که می‌دانید ما در حوزه خوراک و دریافت خوراک با چالیش‌هایی که مواجه هستیم تلاش کنیم بتوانیم دولت را که عملا تامین کننده خوراک است، را متقاعد کنیم که خوراک را با قیمت منصفانه‌ای تامین کرده و در اختیار ما قرار دهند. همچنین، مطالبات اوره‌ای ما که اوره را به جهاد کشاورزی می‌دهیم بگیریم.

همه تلاش ما این است که منافع سهامداران را به حداکثر برسانیم، از قیمت سهم مراقبت کنیم. P/E ما از ۱۶ به ۹ رسیده و این سهم را جذاب‌تر می‌کنند و ما روی جذابیت سهم اهتمام داریم و تلاش می‌کنیم بتوانیم ریسک‌ها را کنترل کنیم و تلاش می‌کنیم با محدودیت‌های موجود راه ارتباط بین الملل برای ما بازتر شود تا بتوانیم تامین مالی کنیم. ۱۲ میلیارد یورو تامین مالی اگر مسیر فاینانس برای ما باز شود پارسیان را به سه برابر ظرفیت فعلی افزایش می‌دهیم و که ما به جد پیگیری خواهیم کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر