بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۳
کد خبر : ۲۵۳۴۴

نگاهي به وضعيت و فعاليت‌هاي يكي از بزرگترين شركت‌هاي سرمايه‌گذاري كشور كه در خريد سهام خرد و بلوكي شركت‌ها مشاركت داشته و سهم عمده‌اي در بازار سرمايه كشور دارد نشان مي دهد كه شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي (شستا) با توجه به تبصره 50 قانون بودجه سال 57 كل كشور تاسيس و در مصوبه آن تصريح شده است كه سرمايه‌گذاري و مشاركت از محل صندوق مشمول احكام دولتي نيست.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجوز قانوني تاسيس شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي در سال 57 صادر و اين مصوبه در تاريخ 6 فروردين 65 به صورت شركت سهامي خاص با سرمايه‌ي اوليه 20 ميليارد ريال با هدف حفظ و ارتقا ارزش ذخاير بيمه‌شدگان سازمان تامين اجتماعي و جذب و استفاده بهينه از منابع مالي آن سازمان و مردم، جهت مشاركت در فعاليت‌هاي اقتصادي، بازار سرمايه داخلي و خارجي و سرمايه‌گذاري و مشاركت در فعاليت‌هاي توليد، بازرگاني و خدماتي تشكيل شد.

پربازده‌ترين شركت سرمايه‌گذاري كشور در اهداف آرماني خود تامين بخش وسيعي از منابع لازم جهت پرداخت‌هاي مستمري سازمان از محل سود حاصل از سرمايه‌گذاري‌ها را ذكر كرده است.

مهمترين اقدامات صورت گرفته شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي طي دو سال گذشته تدوين برنامه‌ استراتژي شستا با محوريت ورود و خروج توسعه در صنايع مختلف و با نگاه نقد شوندگي، تعريف ساختار مناسب، تدوين آيين‌نامه‌هاي لازم، تهيه سند چشم‌انداز هر صنعت، تعريف مفهوم واحد در خصوص واژه‌هاي برنامه‌ريزي و نظارت بين شستا و هلدينگهاي تخصصي و حضور در پروژه‌هاي عظيم ملي بوده است.

لازم به ذكر است ستاد مركزي شستا از يك طرف كار تدوين و بازنگري و بروز رساني برنامه‌ها و استراتژي‌ها را به عهده دارد و از طرف ديگر نظارت و كنترل بر امور هلدينگ‌هاي تخصصي را انجام مي‌دهد.

اين هلدينگ‌هاي ده‌گانه كه در صنايع تعريف شدند شامل شركت سرمايه‌گذاري دارويي تامين ( صنعت دارو) شركت سرمايه‌گذاري سيمان تامين (صنعت سيمان) شركت سرمايه‌گذاري صدر تامين ( صنايع معدني و فلزي) شركت سرمايه‌گذاري صباتامين ( صنايع بيمه و بانك) شركت سرمايه‌گذاري نفت و گاز تامين، شركت سرمايه‌گذاري پتروشيمي تامين، شركت سرمايه‌گذاري صنايع عمومي تامين، شركت صنايع مديريت صنايع نوين تامين و شركت سرمايه‌گذاري حمل و نقل تامين است.

گفتني است ارزش روز سهام مديريتي شركت شستا كه در پروژه‌هايي مانند اپراتور سوم، پالايشگاه ستاره نفتي خليج فارس و چند پروژه ديگر مشاركت داشته است با توجه به روش برآورد قيمت روز پرتفوي شستا 84 هزار ميليارد ريال و اختلاف ارزش روز مديريتي شركت و ارزش بانكي 50 هزار و 231 ميليارد ريال است.

گفتني است ارزش روز شستا به بيش از 148 درصد معادل 50 هزار و 231 ميليارد ريال نسبت به ارزش بانكي منابع تزريقي سازمان شامل منابع نقدي و اموال و سهام است كه اضافه ارزش ايجاد كه ناشي از اختلاف ارزش روز مديريت و ارزش بانكي است در اثر عملكرد شستا از سال 65 تاكنون رقم خورده است.

علاوه به اضافه ارزش ايجادي، عملكرد شستا منجر به ايجاد بالغ بر 45 هزار اشتغال شده كه اين باعث افزايش درآمد سازمان از محل پرداخت حق بيمه به سازمان تامين اجتماعي نيز شده است.

نگاهي به وضعيت سودآوري شركت نشان مي‌دهد كه سود پس از كسر ماليات شركت در 31 خرداد 87، 7 هزار و 285 ميليارد ريال بوده است كه اين رقم در 31 خرداد 88 به 10 هزار و 574 ميليارد ريال رسيده است.

آخرين سرمايه ثبت شده شستا در 31 خرداد 88 ، 30 هزار ميليارد ريال و بازده سرمايه آن در تاريخ مزبور 35.2 درصد است همچنين بازده قيمت تمام شده شستا 26.4 درصد است.

درصد تخصيص منابع شستا در هلدينگهاي تحت پوشش در تاريخ 31 خرداد 88 نشان مي‌دهد كه شركت سرمايه‌گذاري شيميايي تامين 25.5 درصد، سرمايه‌گذاري حمل و نقل تامين 27.4 درصد، صدر تامين15.5 درصد، سيمان تامين 10.3 درصد، نفت و گاز تامين 5.7 درصد، دارويي تامين 6.7 درصد، عمران تامين 2.2 درصد، صبا تامين يك درصد، صنايع نوين تامين 0.5 درصد و صنايع عمومي تامين 5.3 درصد سهم دارند.

در اين گزارش آمده است كه با راه‌اندازي اپراتور سوم وزن هلدينگ مديريت صنايع نوين تامين در سبد سرمايه‌گذاري‌هاي شستا افزايش مي‌يابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر