بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

راهکاری برای جلوگیری از یک بحران

راهکاری برای جلوگیری از یک بحران
عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان گفت: اگر سود تحقق یافته صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در دوره یک ساله، یکی_دو درصد کمتر از میزان تضمین شده باشد، جبران خسارت برای شرکت‌های تامین‌سرمایه با اهمیت بوده و اثر منفی بر سودآوری تامین سرمایه‌ها خواهد شد.
کد خبر : ۲۵۳۶۲۴

راهکاری برای جلوگیری از یک بحران

به گزارش بورس‌نیوز، احتمال کاهش بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت این نگرانی را ایجاد کرده که شاید بخشی از منابع از این صندوق‌ها خارج شده و مشکلات بازار سرمایه تشدید شود.

مهدی افنانی عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: نکته اول اینجاست که صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، ضامن دارند و چنانچه سود سالانه صندوق‌ها کمتر از میزان تعیین شده باشد، "ضامن" کسری سود محقق شده را جبران خواهد کرد.

وی ادامه داد: بنابراین اگر بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت یکی_دو ماه کمتر از میزان تعیین شده باشد، جای نگرانی نیست و باید دید در بازه زمانی یک ساله بازه این صندوق‌ها به میزان تعیین شده خواهد رسید یا نه اما؛ در هر حال، حتی اگر بازدهی سالانه این صندوق‌ها، کمتر از میزان مشخص شده باشد، ضامن‌ها که عمدتاً شرکت‌های تامین‌سرمایه هستند، موظف به جبران خسارت هستند و مشکلی برای دارندگان یونیت‌ها ایجاد نخواهد شد.

عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان افزود: البته اگر سود تحقق یافته صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در دوره یک ساله، یکی_دو درصد کمتر از میزان تضمین شده باشد، جبران خسارت برای شرکت‌های تامین‌سرمایه با اهمیت بوده و اثر منفی بر سودآوری تامین سرمایه‌ها خواهد شد.

راهکاری برای جلوگیری از یک بحران

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: نکته دوم اینجاست که احتمالاً صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در صورت تداوم شرایط فعلی، برای دوره مالی بعد (سال ۱۴۰۱) میزان سود پرداخت شده به دارندگان یونیت‌ها را کاهش خواهند داد تا توان تحقق آن را داشته باشند.

افنانی ضمن تاکید بر احتمال بروز مشکلاتی در صورت کاهش نرخ سود صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در بازارسرمایه و سایر بخش‌های اقتصادی تصریح کرد: چنانچه نرخ سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کاهش یابد اما؛ نرخ سود سپرده‌های بانکی کاهش پیدا نکند قطعاً از جذابیت سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت کاسته شده و شاهد فشار ابطال یونیت‌ها و خروج نقدینگی از این صندوق‌ها خواهیم بود.

وی گفت: اما سیاست‌گذاران (وزارت اقتصاد و بانک مرکزی) می‌توانند با کاهش تدریجی و پلکانی نرخ سود بانکی در سال آینده شرایطی فراهم کنند که در عین حال که بانک‌ها سود کمتری پرداخت می‌کنند، منابع و نقدینگی نیز از صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت خارج نشود و این صندوق‌ها امکان فعالیت در یک فضای رقابتی را داشته باشند.

این فعال بازارسرمایه خاطرنشان کرد: در غیر اینصورت خروج نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت و فشار برای ابطال یونیت‌ها نه فقط بازار سرمایه را با چالش مواجه خواهد کرد که نظام بانکی نیز از گزند این اتفاق در امان نخواهد ماند!

افنانی تصریح کرد: از سوی دیگر، این انتظار می‌رود سیاست‌گذاران علاوه بر تصمیم‌گیری در خصوص کاهش تدریجی و پلکانی نرخ سود سپرده‌ها، نظارت جدی بر عملکرد بانک‌ها نیز داشته باشند تا هیچ بانکی بالاتر از سقف مصوب سود پرداخت نکند. در این صورت نه تنها دغدغه خروج نقدینگی از صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و احتمالا بحران بانک‌ها را نخواهیم داشت، بلکه تورم انتظاری نیز کاهش خواهد یافت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

خبر خوش رئیس کل بانک مرکزی به "بورس"

فرش قرمز بورس در انتظار خریدار
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

فرش قرمز بورس در انتظار خریدار

ارسال نظر