بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
اقتصاد باید آگاه باشد که عرضه و تقاضا بهترین مکانیزم برای قیمت گذاری خواهد بود که در این راستا می‌توان گفت هر نوع محدودیت برای هر بازاری، وضعیت آن را منفی می‌کند.
کد خبر : ۲۵۴۰۹۱

کمبود برق کشور، تقصیر قیمت گذاری دستوری است / قیمت گذاری دستوری، مقصر اصلی کمبود برق

محمد مفید چپردار مدیرعامل کارگزاری بورس بهگزین در گفت‌وگو با بورس نیوز، در خصوص برگشت اعتماد به بازار سرمایه بیان کرد: تا زمانی که تکلیف بودجه و نرخ گاز که همچنان در وضعیت سرگردان به سر می‌برند، مشخص نشود؛ نمی‌توان در بازگشت اعتماد به بورس امیدوار شد. حتی اگر تکلیف آن‌ها مشخص شود، مردم کماکان نیاز به حمایت پرقدرتی در این حوزه دارند؛ چراکه دولت در سال ۹۹ رسما از بورس تأمین مالی کرد و سهام را با تبلیغات بسیاری به مردم فروخت، در حالی که نرخ سهم‌ها واقعی نبودند.


بیشتر بخوانید: ۷ سوال برای رفع ابهام از "بورس"


چپردار در ادامه اضافه کرد: بنابراین برای برگشت اعتماد در حالت نرمال بازار، باید اقدامات بیشتری صورت گیرد. در واقع پس از اینکه تکلیف بودجه مشخص شد، باید مدتی از بازار سرمایه حمایت شود تا اعتماد سهامداران برگردد که در این صورت می‌توان انتظار بازگشت نقدینگی به بازار سرمایه را نیز داشت.

وی در خصوص قیمت‌گذاری دستوری در بورس اظهار کرد: قیمت‌گذاری دستوری تا به حال نتوانسته تأثیر مثبتی در بازار بگذارد و یکی از نتایج کلان این قیمت‌گذاری، ایجاد مشکل برق بوده است؛ در واقع به قدری برای برق قیمت‌گذاری کردند که کسی در این حوزه سرمایه‌گذاری نمی‌کند و به همین دلیل کشور با کمبود برق مواجه شد؛ بنابراین اقتصاد باید آگاه باشد که عرضه و تقاضا بهترین مکانیزم برای قیمت‌گذاری خواهد بود که در این راستا می‌توان گفت هر نوع محدودیت برای هر بازاری، وضعیت آن را منفی می‌کند.

مدیرعامل کارگزاری بورس بهگزین در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی سبز بازار، کاملا حمایتی بوده، به‌گونه‌ای که می‌توان گفت این وضعیتی، روند طبیعی بازار‌سرمایه نیست. در واقع تمام سهم‌هایی که در حال حاضر ارزنده و سبزپوش هستند، حدود ۳ هفته پیش فقط ارزنده بوده و سبز نبودند؛ بنابراین برای ورود جریان نقدینگی به بازار حمایت باید پرقدرت شده و ابهامات موجود در آن نیز به شفافیت برسد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

"بورس" با ریسک بالا به ارزندگی رسید!

حذف «دامنه نوسان»، طرحی خوب اما؛ بی‌محل
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌گو با بورس نیوز تاکید کرد:

حذف «دامنه نوسان»، طرحی خوب اما؛ بی‌محل

رشد بورس، تحلیلی نیست؛ دستور صادر می‌شود
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

رشد بورس، تحلیلی نیست؛ دستور صادر می‌شود

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مرگ و ننگ بر این دولت
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳