بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
در گفتگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

ایجاد رانت بورسی با قیمت گذاری دستوری

ایجاد رانت بورسی با قیمت گذاری دستوری
صندوق‌های توسعه و تثبیت بازار همچنین بازارگردان‌ها می‌توانند عرضه‌های موجود در بازار را پوشش دهند و با خرید، پول را به بازار تزریق کنند.
کد خبر : ۲۵۴۳۰۲

ایجاد رانت بورسی با قیمت گذاری دستوری

احسان بیگی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، با اشاره به وضعیت عرضه و تقاضا در بازار بیان کرد: دلیل نبود عرضه و تقاضای قوی در بازار، عدم ورود سرمایه جدید بوده و تا زمانی که تقاضای خوبی وجود ندارد، نباید توقع رشد مثبت شاخص را داشت. در واقع با توجه به اتفاقات سال گذشته، بی اعتمادی سرمایه گذاران افزایش یافته و به همین دلیل نقدینگی جدیدی وارد بورس نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای بهبود وضعیت موجود، صندوق‌های توسعه و تثبیت بازار همچنین بازارگردان‌ها می‌توانند عرضه‌های موجود در بازار را پوشش دهند و با خرید، پول را به بازار تزریق کنند. این عملکرد می‌تواند کمک بزرگی در جذب منابع و سرمایه‌های جدید باشد؛ بنابراین با رشد شاخص، مشکل تقاضا حل خواهد شد.


بیشتر بخوانید: آیا بورس فشار سنگین فروش را تجربه می‌کند!


بیگی در خصوص قیمت گذاری دستوری اظهار کرد: برخی صنایع با توجه به قیمت‌گذاری دستوری باعث اختلاف قیمت بین بازار آزاد و محصولات می‌شوند که در این صورت سود موجود به سهامداران تعلق نمی‌گیرد و عملا می‌توان گفت به نوعی رانت ایجاد می‌کند. این سود قطعا به جیب دلالان و واسطه‌های بازار می‌رود، بنابراین باید مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت مواد اولیه و کالا را تعیین کند.

کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید در برخی صنایع قیمت گذاری دستوری را حذف کرده و اجازه دهد شرکت‌ها محصولات خود را با نرخ آزاد به فروش برسانند. چرا که در این صورت سودآوری شرکت‌ها افزایش و به دنبال آن سهامداران از این سود منفعت می‌برند که در نهایت منجر به ایجاد تقاضا در بازار سرمایه می‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آیا بورس فشار سنگین فروش را تجربه می‌کند!
در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

آیا بورس فشار سنگین فروش را تجربه می‌کند!

۷ سوال برای رفع ابهام از
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

۷ سوال برای رفع ابهام از "بورس"

در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

"بورس" با ریسک بالا به ارزندگی رسید!

ارسال نظر